Är det svårt att sätta ihop en dator?

Medlem
Är det svårt att sätta ihop en dator?

Vet inte om det ska ligga här men..
Kan man lära sig snabbt eller måste man gå en kurs elr liknande?


signatur

Wai

Det är inte så svårt att bygga en dator. Bara man vet vart alla komponenter ska så. Det finns linjer på gymnasiet (som jag går atm) som handlar om just datorer. Annars kan du hitta guider på internet. Jag fick med en manual när jag köpte mitt moderkort, så den kan också vara användbar.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

00a
Medlem

Jag köpte ny dator i augusti, och då valde jag att alina skulle bygga den eftersom jag tyckte att det verkade så komplicerat att bygga den själv. men ack vad jag ångrar mig nu.

jag byggde ihop en HTPC nyligen, och det utan att läst några guider. manualerna är oftast lättförstådda och bra. stötte inte på några problem alls under bygget:P

Medlem

Hm, okej!
Tack för svaren:)


signatur

Wai

Medlem

Det som jag tyckte var svårt när jag byggde min dator var att hitta vilka kontakter på moderkortet som var för USB, ljudutgångar och sådant, men manualen hjälpte mig där.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Joel, vart är din fina avatar?!

On-topic: Annars så, "man lär sig av sina misstag." Det är bara att försöka bygga en dator, fast man ska helst ta och en gammal dator som ingen använder.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem
Skrivet av tysonayt:

Det som jag tyckte var svårt när jag byggde min dator var att hitta vilka kontakter på moderkortet som var för USB, ljudutgångar och sådant, men manualen hjälpte mig där.

Håller med, ett annat problem var att såga i chassiet för att få plats med mitt 4850 x2 som är ENORMT!


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Är väl inget som är speciellt svårt, inte ens USB och sånt, för det står ju i manualen och på moderkortet.

Jag tog ner och byggde ihop min dator idag på några timmar, det enda som är svårt är att få till kabeldragningen.

http://www.sweclockers.com/album/?id=3446

Där är mitt galleri, kabeldragningen är hyffsad men kan nog bli lite bättre.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Inaktiv

Man bör väl tänka på att kolla vad de smetat på CPU-kylningen och ta bort det och sätta på bra kylpasta direkt.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Lätt som plätten, sjukt kul dessutom


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

00a
Medlem
Skrivet av master_chrille:

Joel, vart är din fina avatar?!

Den tog ett litet välförtjänt jullov, men nu är den tillbaka;)

Skrivet av Joel1992:
Skrivet av master_chrille:

Joel, vart är din fina avatar?!

Den tog ett litet välförtjänt jullov, men nu är den tillbaka;)

Yey, den är tillbaka!

On-topic: Men, ifall du försöker dig på att bygga en dator, så är det bara och göra en topic här ifall du får problem och du får svar inom 1 vecka.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Shrudder länk ovanför använde jag första gången jag satte ihop en dator. För guds skull, glöm inte klypastan. Det som jag tycker är svårt är alla kablar till Power Lead mm). Är ju så små och liten text samt att burkens märkning inte alltid stämmer med moder-kortet.

Hoppas du har koll vilka CPU som passar med vilka chipset. Läs också på noga, så att Nätagregatet kan dirva det grafikkort du vill installera.


signatur

Det var detta...

Medlem

Ok, tack för alla svar:):heart:

*Edit* Vilka av dom här datorerna är bäst?
http://www.netgiganten.se/product_info.php?products_id=199
och
http://www.netgiganten.se/product_info.php?products_id=29
?


signatur

Wai

Medlem
Skrivet av svendolph:

Shrudder länk ovanför använde jag första gången jag satte ihop en dator.

Vad menar du? :/


signatur

||||||||||||
||||||||||||

00a
Medlem

Här har du ett bättre paket. Inet är att rekomendera av butikerna. om det rör sig om för mycket pengar så går det nog att dra in på några saker. säg till i så fall.

Medlem
Skrivet av Joel1992:

Här har du ett bättre paket. Inet är att rekomendera av butikerna. om det rör sig om för mycket pengar så går det nog att dra in på några saker. säg till i så fall.

Och man får med roligt bubbelplast som man kan leka med!


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av Shrudder:
Skrivet av Joel1992:

Här har du ett bättre paket. Inet är att rekomendera av butikerna. om det rör sig om för mycket pengar så går det nog att dra in på några saker. säg till i så fall.

Och man får med roligt bubbelplast som man kan leka med!

http://www.sweclockers.com/upload/gallery/23178-full.jpg

Fill-air heter dom väl, bubbelplast är sånt där som smäller när man trycker på det.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av Shrudder:
Skrivet av Joel1992:

Här har du ett bättre paket. Inet är att rekomendera av butikerna. om det rör sig om för mycket pengar så går det nog att dra in på några saker. säg till i så fall.

Och man får med roligt bubbelplast som man kan leka med!

http://www.sweclockers.com/upload/gallery/23178-full.jpg

Fill-air heter dom väl, bubbelplast är sånt där som smäller när man trycker på det.

Jajajaja, det där smäller så in i h-vete när man hoppar på det!


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av Joel1992:

Här har du ett bättre paket. Inet är att rekomendera av butikerna. om det rör sig om för mycket pengar så går det nog att dra in på några saker. säg till i så fall.

Jag vill helst ha för 6000kr eller 5000kr på en någorlunda bra dator:)
Första datorn jag kommer köpa;)

*Edit* Kanske en dum fråga, men men..
Får man det som en hel dator eller ska man bygga ihop själv?


signatur

Wai

Inaktiv

Oftast sparar man en del på att bygga och välja delar själv. 6000 kr räcker gott åt en rätt hyffsad spelburk. Allra roligast och billigast kommer man undan om man lär sig lite överklockning. Det kan förvandla mången medelmåttig processor till potentiella monster

Edit: Oj missförstod lite.
Den andra datorn du länkade till skulle jag valt för spelprestanda i alla fall. Bara beroende på grafikkortet i detta fallet alltså.
Om det står PC i delar så kommer den i delar du själv får montera. I länk nummer två är det färdigmonterat.

Edit2:
Kan och vill du montera själv så är detta ett bättre val http://www.netgiganten.se/product_info.php?cPath=21_58&produc...
Vill du senare pyssla med överklockning så lämpar den sig bra för detta tackvare bra moderkort och processor för ändamålet.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

00a
Medlem
Medlem
Skrivet av Shrudder:
Skrivet av svendolph:

Shrudder länk ovanför använde jag första gången jag satte ihop en dator.

Vad menar du? :/

Äum, blev lite tokigt, min gamla länk är:

http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=22... ska det vara. Byggde en AMD på ett Socket 939 moderkort


signatur

Det var detta...

Medlem

Bra förslag på en dator jag inte behöver sätta ihop?:)


signatur

Wai

00a
Medlem
Skrivet av Noken8:

Bra förslag på en dator jag inte behöver sätta ihop?:)

Om du tyckte att någon av mina alternativ var bra kan du lägga delarna i varukorgen och sedan lägger du till montering för 795:-. om du inte redan har operativsystem så glöm inte köpa sådant också. dock tror jag att du får installera det själv. men det är sällan några problem med det.:)

Medlem

http://www.netgiganten.se/product_info.php?products_id=29

vilken är bäst?

AMD Athlon 64 X2 6000+ (3,1GHz) Socket AM2 Box (CPU (AMD Socket AM2))
st Antec Sonata III 500 (Svart) (Miditower-chassin)
st Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB (DDR2-minnen)
st Gigabyte GA-M56S-S3 (Moderkort (AMD Socket AM2))
st Gigabyte Radeon HD4670 HDMI 512MB (Grafikkort (PCI-Express))
st Sony NEC Optiarc AD-7200S (DVD-brännare för dator)
st Western Digital Caviar Green WD5000AACS 16MB 500GB (3,5 tums S-ATA-hårddiskar)

Tacksam för svar:)


signatur

Wai

Inaktiv

Den i länken om du ska spela... Bättre grafikkort, avgör i spel.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

1
Skriv svar