Två hårddiskar - två OS, hur?

Medlem
Två hårddiskar - två OS, hur?

Hej!

Har en Samsung hårddisk med Vista Home Premium på, men ska köpa en ny större hårddisk, och jag tänkte installera XP Pro på den.
Hur går jag tillväga?
Går det att välja när man formaterar den eller hur gör jag?

Tack på förhand.

Installera XP först sen installer du vista sen ska det funka. Men det kan hända att du måste trycka F8 vid uppstart. För att kunna välja OS. Jag har själv dualboot på en hårddisk som jag har delat upp. Där kommer två val för mig vid uppstart Xp eller vista.

Medlem

Det smartaste är väl om du:
Kopplar i en disk -> installerar os -> Kopplar ur disk
Kopplar i nästa disk -> installerar os -> Kopplar i båda diskarna
Som niro_the_crazy säger så kan det hända att du måste trycka F8 vid uppstart...

Medlem

Tack för svaren! Men kan jag inte låta Vistat vara kvar och ta ut hårddisken, installera XP på den nya och sen sätta i båda?
Kan jag skicka filer mellan hårddiskarna sen?

:$

Vad jag vet så har xp tedens att lägga en del filer på den andra hårddisken vilket gör så det den tar bort en del av vistats viktiga filer. Du kan alltid prova görs så men det är väldigt bra om du har vista skiva tillhands. Sen kan man bara behöva repera vista om man har tur.

Mm, du kan skicka filer som vanligt.

Sen tror att jag läst också att XP vill gärna vara på masterdisk.

Medlem

Okej, låter bra:)
Men jag provar att bara installera XP på den nya och sen sätta i båda då, fast XP i masterposition. Om Vistat blir cp så provar jag att reparera, om inte det funkar så formaterar jag om den också. Har säkerhetskopierat innan på mitt minne, så det är lugnt.
På onsdag smäller det!

Tack så mycket för hjälpen:up:

1
Skriv svar