Få köper extra innehåll till spel

Robot
Få köper extra innehåll till spel
Medlem
Få köper extra innehåll till spel

Ge mig skiva och fodral istället. Hårddisken på 360n ligger ju bara på 20gb om man har lite äldre version i alla fall och jag har inga tankar på att köpa större hårddisk för att kunna köpa dlc-innehåll + att jag vill gärna ha kvar spelen jag köper ifall hårddisken skulle "crasha" + att jag samlar på spelfodral, som kan vara roligt att ha i framtiden. Det enda dlc:et jag har köpt är de båda till GTA 4, givetvis på skiva.

Medlem

jag köper altid dlc till bra spel

Medlem
Skrivet av Krewli:

Ge mig skiva och fodral istället. Hårddisken på 360n ligger ju bara på 20gb om man har lite äldre version i alla fall och jag har inga tankar på att köpa större hårddisk för att kunna köpa dlc-innehåll + att jag vill gärna ha kvar spelen jag köper ifall hårddisken skulle "crasha" + att jag samlar på spelfodral, som kan vara roligt att ha i framtiden. Det enda dlc:et jag har köpt är de båda till GTA 4, givetvis på skiva.

det ska komma större disk sägs det(ifall man inte räknar de som redan finns som knappt är större 60gb osv.). Vidare så laddar du ner allt, som du redan köpt, gratis. Dvs köp ett spel och ta bort det. Sen kan du ladda ner det igen ifall du vill spela igen. Bara lämna kvar sparfiler osv. Omständigt ja, men med den lilla disken som boxen hade från start så måste man. Och fodral får du ju till original-spelet. dlc är ju bara tillägg, det ska man ju inte ha fodral till

Medlem

Kanske vore bättre att ha med allt i spelet från början så det säljer bättre istället eller erbjuda bra support för spelet med gratis DLC samt updates, verkar funka rätt bra för PC utvecklare som Valve åtminstone.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Kanske vore bättre att ha med allt i spelet från början så det säljer bättre istället eller erbjuda bra support för spelet med gratis DLC samt updates, verkar funka rätt bra för PC utvecklare som Valve åtminstone.

så kan man inte säga eftersom man då skulle kunna bygga på ett spel i all evighet. Spelen är kompletta när de släpps, dlc är till för de som vill ha mer. Och var det inte valve som gjorde en massa episoder till Halflife?

Medlem

DLC är bara till för att mjölka spelare på deras pengar. Allt som inte släpps gratis efteråt är oftast inte värt pengarna (det finns undantag men dom är få). Exempel är extra banor på fps spel som läggs ut på ps store och kostar en tjuga eller så. Det går att få samma banor till pc motsvarigheten gratis. Borde va gratis på konsol med.

Medlem

ja konstigt eller, dom flesta på konsoller är ju snorungar och dlc kräver ju kredit kort så = fail på dlc!

Medlem

Rapport 1: Det kommer satsas mer på DLC i framtiden.

Rapport 2: Det är få, bara 15 %, som köper DLC.

Slutsats: Utvecklarna/utgivarna gräver sin egen grav?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

DLC som Gay Tony ja tack
DLC i form av maps o avatarer o annan skit, nejt ack

Inaktiv

Aldrig attt jag skulle köpe ett DLC, och då spelar det ingen roll hur bra huvudspelet är/var... Betalar bara för spel en gång och sen aldrig mer.


signatur

CZorg will rise again...

Medlem

1 gång för ett par år sen... valde aldrig.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av Runken:

Spelen är kompletta när de släpps, dlc är till för de som vill ha mer.

Hur förklarar du då dlc's som i stort set utvecklas parallellt med det "kompletta" spelet, o släpps 3 till 4 veckor efter release ?


signatur

medlem av - <a href="http://www.the58th.com" target="blank">the 58th marine corp</a>

Medlem

Men den här undersökningen täcker bara USa eller?


signatur

Where are we runnin'?

Medlem

DLC som förlänger spellängden och inte kommer DIREKT efter release e helt ok imo. Typ GTA4 DLC o Några av Fallout 3 DLC är helt klart värda att köpa.

Medlem
Skrivet av pontusneo:
Skrivet av Runken:

Spelen är kompletta när de släpps, dlc är till för de som vill ha mer.

Hur förklarar du då dlc's som i stort set utvecklas parallellt med det "kompletta" spelet, o släpps 3 till 4 veckor efter release ?

Tar vi dragon age som exempel där några dlc släpptes med spelet så tror jag att det tar lite tid från det att spelet är färdigt tills det att det kommer ut i butik. När spelet e klart sitter folket knappast och väntar med armarna i kors. Vidare så tror jag att ifall man skickar med en lapp som säger att du kan ladda ner gratis tillägg redan vid start så får det folk att haja att det finns något som heter tillägg. Det är alltså ett bra sätt att visa folk att tillägg existerar och att man kan köpa dem.

Jag e med folk som inte vill betala för någon enkel bana eller avatar. Det är inte värt det och jag förstår inte hur de kan ta betalt för sånt. Men dlc till tex dragon age eller mass effect / fallot 3 är värt pengarna alla gånger. Man ska heller inte glömma att dlc ofta är väldigt billigt.

Medlem

Ibland är det ju klockrent med DLC, tex låtar till rockband / guitar hero. Hittils har iallafall jag fått mer valuta där än att köpa ett helt song pack.
Fast om man sitter och lirar nått äventyrsspel och man hamnar i ett dialogalternativ att man måste köpa till ett DLC för att acceptera quest-fan då blir man bara less.

Inaktiv

T.ex. gratisuppdateringarna till TF2 går ju inte kalla för mjölkning. Så beror helt på fall till fall.

Medlem
Skrivet av anon_19389:

T.ex. gratisuppdateringarna till TF2 går ju inte kalla för mjölkning. Så beror helt på fall till fall.

Jo, är de gratis så är det inget att jiddra om. Det är de kostar pengar - och dessutom släpps till spel som känns "ofärdiga" vid release - som är skon som skaver.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Dom DLC som släppts till GTA IV har ju varit grymma, och jag hoppas att DLC:n till AC 2 kan vara lika bra

Medlem

Jag tycker DLC är bra. Det är ju trots allt frivilligt om man vill köpa dem eller inte.

Argumenten om att spel skulle släppas "ofärdiga" tycker jag inte är valida. Tvärtom så ger DLC:s utvecklarna en chans att lägga till saker som annars kanske hade strukits helt för att inte försena release. Det finns nog nästan inga AAA-spel där man inte varit tvungna att stryka content för att kunna hålla budget och releaseplaner. Möjligtvis Duke Nukem Forever undantaget (men där såg vi ju hur det gick...)

Men det är klart att kvalitén och prisvärdheten mellan DLC:er varierar. TF2 är väl det bästa exemplet på prisvärt med kontinuerliga gratisuppdateringar.

Medlem
Skrivet av Runken:
Skrivet av Sapiens:

Kanske vore bättre att ha med allt i spelet från början så det säljer bättre istället eller erbjuda bra support för spelet med gratis DLC samt updates, verkar funka rätt bra för PC utvecklare som Valve åtminstone.

så kan man inte säga eftersom man då skulle kunna bygga på ett spel i all evighet. Spelen är kompletta när de släpps, dlc är till för de som vill ha mer. Och var det inte valve som gjorde en massa episoder till Halflife?

Ja du menar att spel som sims 1/2 +50 expansionspaket eller guitar/dj/etc/etc/etc plus en bra jävla hög till med spel inte redan bygger på spel i all oändligehet redan då!?

Sen är ju valve rena lammen här i jämförelse med de jag nämde ovan, EP1 och EP2 är ordentliga paket, inte en låt eller två för ett halvt nytt spel i värde...!
Sen är det intressant att du väljer att ens ta upp det, med tanke på hur ogiriga valve är med sitt TF2.

Jag tror också på att utvecklare ska släppa ett färdigt spel och förse det sen med gratistillbehör, behöver inte vara mycket tillbehör, bara ett tecken att man bryr sig om sina kunder, och inte bara bajsar ut ett nytt spel med ett gäng nya banor och annat texturlager.
Om de brydde sig mer om sina kunder, så blir också kunderna mer trogna.
Fast.... nu när spel är mer mode för mainstreemmänniskorna än hobby för de med intresse av spelkultur så är detta dömt att misslyckas, varför kanske du kan klura ut själv.


signatur

Retro.

Medlem

DLC är så enkelt att skapa när mallen redan finns färdig. Även om det är en liten procent som faktiskt faller till föga så är det nog garanterat lönsamt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Enda DLCet jag har laddat hem var extra banor åt Trials HD. Och då har jag haft mitt xbox i 2år och spelat igenom 10tal-spel.

Och som folk skriver, det är skillnad mellan att vara sniken och att skapa nya saker. När Capcom släpper DLCs som är en nyckel för att låsa upp en del av spelet, då är det helt enkelt för jävligt. Och jag kan inte tänka mig att köpa kostymer o sånt mög.

Dessutom ska man inte glömma, där finns ju faktiskt dom som inte har internet eller bryr sig om Live. Sen har vi ju ungarna, som kanske spelar Lego-spelen etc och inte bryr sig om extra-material.
Så skulle man kanske ta folk mellan 18-35 som sitter med Guld-konto, då skulle nog siffrorna blivit dubbelt så högt än va dom är nu, tror jag iallafall.

Medlem

Valve är en förebild för alla andra när det gäller "DLC". TF2 har redan nämnts här, och är ett perfekt exempel på hur det borde se ut. De flesta DLC är bara patetiska försök att mjölka pengar ur en titel.

Medlem

TF2s uppdateringar är helt underbara. Men jag förstår inte hur det kan vara lönsamt eftersom det är gratis att spela (antar dock att det är det eftersom de fortsätter uppdatera).

Jag tror DLC och microbetalningar kommer bli allt vanligare i framtiden. På vissa sätt är detta positivt - för spelutvecklarna blir det lönsamt att utveckla extra innehåll som inte var budgeterat från början och de som gillar spelet för chans att förlänga livslängden.

Dock så lär utvecklarna vara väldigt försiktiga och inte bli för giriga och t.ex. göra reklam för DLC inne i originalspelet.

Medlem

Tycker att DLC är ok om man verkligen älskar spelet då man får mer av spelet.
Det jag inte tycker om är när man släpper ett eller flera DLC samtidigt som spelet eller bara några veckor efter. Då kunde de ju bara ha med det i spelet men försöker bara tjäna mer pengar.


signatur

Trying is the first step towards failing

Medlem

Lite kluven när det gäller DLC speciellt sådana som dom tar betalt för.

Skitsaker som nya enheter även om dom är väldigt billiga känns mest meningslöst och med all förmodan sådant pc communityn hade kunnat modda helt gratis.

Däremot känns DLC som GTA4's helt klart bättre. Nu har jag inte 360 så kan inte testa dom men dom verkar ju ge ganska bra med speltid båda 2. Dom kan man ju lite se som "expansioner" som dom släppte för i tiden bara att det heter DLC. Sådant tycker jag är helt ok.

Men att slänga ut 100 spänn för 4 nya mp kartor eller något sådant skräp som dessutom bygger på 90% på miljöer från orginal-spelet.... nä sådant skippar jag.

Medlem
Skrivet av Krewli:

...att jag vill gärna ha kvar spelen jag köper ifall hårddisken skulle "crasha"...

Transaktioner är bundna till ditt LIVE-konto, därefter får du tanka det du redan köpt hur många gånger du vill.

Skrivet av CZorg:

Aldrig attt jag skulle köpe ett DLC, och då spelar det ingen roll hur bra huvudspelet är/var... Betalar bara för spel en gång och sen aldrig mer.

Skrivet av Håkan:

Enda DLCet jag har laddat hem var extra banor åt Trials HD.

Trials HD är DLC i sig självt.

DLC står endast för Downloadable content, om du kan tanka hem en trailer ifrån Video Marketplace så är det DLC. Om du kollar på en trailer som bara går att streamas är de inte DLC.

Många indiespel släpps bara via Steam och liknande distributionskanaler och är isf DLC Only.

Skrivet av pontusneo:
Skrivet av Runken:

Spelen är kompletta när de släpps, dlc är till för de som vill ha mer.

Hur förklarar du då dlc's som i stort set utvecklas parallellt med det "kompletta" spelet, o släpps 3 till 4 veckor efter release ?

För fysiska släpp kan de ta så lite som 3-4 veckor från ett spel som printas på skiva till att de släpps i handeln. Det ger åtminstone 8 veckor att skapa en bana etc.

Sedan förstår jag inte ditt resonemang. Om jag förstår dig rätt så kan man dra en analog som går ungefär så här:

Kalle och Pelle går in hos sin närhandlare och ska spendera 40 kr. Kalle säger: "Vi går till lösgodishyllan, då får vi båda välja precis vad vi vill!"
Pelle kollar förundrande ner i marken och rusar iväg till lösgodis hyllan och pekar på ett gäng flaskformade skumgodis som enligt utsago ska vara sura, sedan utbrister han: "De har smakar kuk! Jag vill inte ha lösgodis alls!"
Sedan går han iväg och hämtar en chokladkaka och säger: "Man kanske ledsnar efter ett tag, men till en början är det i alla fall gott!"


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem

bättre med expansioner tycker jag

12
Skriv svar