skärm / skärmyta... :/

Medlem
skärm / skärmyta... :/

Jag har alltid trott att blank skärmyta varit bättre (och snyggare) än en matt skärm... o nu är det så att jag sitter med en gammal philips 19 tummare med flat screen.. ( http://www.cwh-priceinfo.com/images/products/Philips_19inch_1... ) . Denna best väger runt 40-50 kg och är inte spceillt snygg
Den fungerar o så trots alla krossade myggor osv.. men nu efter 4 år hade jag tänkt köpa nytt.. 22" eller 24" var det tänkt, ska man köpa en med "matt" eller "blank" yta.. och hur vet man om den är "matt" eller "blank" ? Och vilket är egentligen bäst ?

Länka gärna nån prisvänlig skärm, tänk på att det är mellandagsrea nuförtiden

Medlem

Föredrar matt, smuts syns inte lika lätt, ljus blänker inte lika mycket i skärmen t.ex. om man har ett fönster bakom sig.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Men jag tänker liksom på betraktningsvinkel också, för jag vet att med matta skärmar.. om man tittar lite underifrån eller från sidan så ser man...nåt annat... ja, det blir konstig bild då typ.. :S

Medlem

Matta skärmar går inte o putsa (inte på samma sätt du kan med en blank iaf). Så om du en gång får en flottfläck eller nått på den så är det skitsvårt o få bort den.

Och det där med betraktningsvinkel: det har nog mer att göra med kvalitén på panelen i skärmen än om ytan e matt eller blank.

Min gamla Dell 20" med matt yta har fan kunglig betraktningsvinkel, man kan kolla nästan helt ifrån sidan utan o få konstiga färgskiftningar eller sånt.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

1
Skriv svar