Upprop mot Rockstars arbetsförhållanden

Medlem
Upprop mot Rockstars arbetsförhållanden

Damn. Inte fan trodde man det.


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

Shit, vad kommer härnest, rapporter om barnarbete i IT-sektorn O_O.

Iof inte så märkligt ändå, vi har/hadde en djup ekonomisk kris där företag drar in på expansioner och nyanställningar samtidigt som företaget måste leverera för att överleva. Självklart så kommer någon i kläm. Hoppas dock att de får rätt på det. Att jobba så mycket är inte kul, personlig erfarenhet.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Detta är egentligen inget nytt. Jobbat med folk som tidigare vart på rockstar (vet inte vilket kontor) som sa det var hemska arbetsförhållanden redan då, och det var flera år sen.
Eftersom rockstar (vilket kontor det nu var) är såpass kända och dom vet att många vill jobba där för meriter så kör dom lite på stilen "passar det inte tar vi in någon annan". Finns alltid någon som står på kö.

Medlem

spelutvecklar branschen ser ut som något många drömmer om att jobba inom. jag har kontakt med och känner flertalet människor som jobbar med spelutveckling, och de har nästan inga sociala liv utanför sin arbetskrets, och jobbar tokmånga timmar.

Sedan huruvida de får betalt för mödan eller ej, samt har en god löneutveckling är en annan. Men att USA har usla arbetsförhållanden överlag jämfört med säg Europa är dock inga nyheter.

Däremot kunde man väl tro att rockstars som så många gamers ser upp till skulle kunna sköta sig liiiite bättre.

Medlem

Spelindustrin behöver starka fackföreningar. Ett problem är att många unga tyckt att det var "häftigt" att inte vara med i facket. Då går det som det går. Jag undrar hur det ser ut i Sverige.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Passar det inte tar vi in någon annan.

Inaktiv
Skrivet av Scream112:

Sedan huruvida de får betalt för mödan eller ej, samt har en god löneutveckling är en annan. Men att USA har usla arbetsförhållanden överlag jämfört med säg Europa är dock inga nyheter.

Tänkte bara inflika att rockstar i europa kör på samma spår som det i usa. Det är företagets strategi/arbetsstil.

Problemet med den här taktiken är att man bränner ut bra folk till slut. Nu tänker nog managersen "Äsch vi kan bara hyra nytt folk." men problemet med detta är att de nya arbetarna måste tränas upp och till slut sjunker kvaliten på folket. Speciellt om de tar in folk utan erfarenhet. (Folk med erfarenhet lär inte söka då de är äldre och har mer krav på livet.)

Ett annat problem för rockstar nu är att folk inte kommer söka dit när all skit kommer till ytan. De bränner sina resurser helt enkelt. Fortsätter de såhär lär de väl dö till slut.


signatur

Jag är Dice. Jag har bara ett ofrivilligt konto sen en förvirrad FZ-registrering.

Medlem

fan skulle lätt vilja jobba där i några år, även med sjukt arbetstempo men well är man desperat så är man

Medlem

hm där ser man

Medlem

Mjo, fackverksamhet är onekligen rätt bra många gånger.

Medlem

Det är väl inte ovanligt i spelbranschen, eller har jag fel? Man får i alla fall den uppfattningen då man pratar med spelutvecklare, oavsett om de gillar sitt jobb eller ej.

Kanske inte riktigt lika extremt alltid, men jag instämmer att det inte kan vara en nådig bransch - det måste ju säkerligen finnas en viss press att prestera också eftersom det finns så gott om folk som är intresserad av att arbeta i denna bransch.

Jag tror därmed inte att de får problem att hitta folk, däremot så måste det säkerligen vara rätt att de måste förlora bra folk i längden.

Medlem
Medlem

Men.. Snyft..

Tänk på barnen i Afrika..

Medlem

Jag fattar inte hur dem kan tänka så jävla "PENGAR" i alla jävla situationer, för helvete dem har ju redan pengar så det räcker, gör spelet bra istället för att pressa personalen övermycket, då kan dem lika bra införa slaveri igen... så jävla dåligt rockstar....


signatur

Does your mother really know you're a game-a-holic?

Medlem

Hoppas de förbättrar sig vill ha red dead redemtion mkt.

Medlem

I-lands problem.. Man hör aldrig att barnarbetarna i asien klagar.
Blir nog att Rockstar flyttar sin verksamhet dit nu istället. *sarkastisk*

Medlem
Skrivet av coopdeo:

Spelindustrin behöver starka fackföreningar. Ett problem är att många unga tyckt att det var "häftigt" att inte vara med i facket. Då går det som det går. Jag undrar hur det ser ut i Sverige.

W0rd. Facket is the way to go.

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

I-lands problem.. Man hör aldrig att barnarbetarna i asien klagar.
Blir nog att Rockstar flyttar sin verksamhet dit nu istället. *sarkastisk*

Kan vara för att de inte har något val din dumme jävel. ><
Även för att vara sarkastisk så var det pinsamt dåligt.

Medlem

Oh shit, man måste jobba hårt som fan inom spelindustrin. What else is new?

Själv är detta mitt framtida jobbområde och sånt här har vi fått höra sen dag ett...

Medlem
Skrivet av Petah:
Skrivet av ForrestFox:

I-lands problem.. Man hör aldrig att barnarbetarna i asien klagar.
Blir nog att Rockstar flyttar sin verksamhet dit nu istället. *sarkastisk*

Kan vara för att de inte har något val din dumme jävel. ><
Även för att vara sarkastisk så var det pinsamt dåligt.

Och du kallar mig den dumme *LOL*
Personligt angrepp är väl lite väl barnsligt eller hur, var sig det jag skrev var sarkastiskt mot spelindustrin eller inte

Medlem

Va? Det kan ju inte stämma, alla som jobbar i spelbranchen kör Ferrari och har gott råd att släppa alla spel gratis! Kulturen vill vara fri! De tjänar ju pengar trots all piratkopiering iaf!

Medlem
Skrivet av Saxit:

Va? Det kan ju inte stämma, alla som jobbar i spelbranchen kör Ferrari och har gott råd att släppa alla spel gratis! Kulturen vill vara fri! De tjänar ju pengar trots all piratkopiering iaf!

Pengarna ett spel drar in och de pengar en anställd hos utvecklaren tjänar är inte sammankopplade till större grad. Visst, de personer som är högt upp i matkedjan kan säkert räkna med bonusar och dylikt, men det gäller ju bara ett ytterst fåtal.

Resten av de anställda får lön efter kontrakt, och resten av pengarna går till utgivaren/aktieägarna.

Som sagt, ett större inslag av organisering och fackföreningar skulle kunna hjälpa här tror jag. Spelbranschen är ändå en realtivt ung bransch, och det är fortfarande lite "vilda västern" i arbetsförhållandena.

Inaktiv
Skrivet av lolBEEF:

Oh shit, man måste jobba hårt som fan inom spelindustrin. What else is new?

Själv är detta mitt framtida jobbområde och sånt här har vi fått höra sen dag ett...

och det gör detmer rätt?

Finns historier om företag som gör tvärtom och lyckas bra. Betald övertid, mindre övertid. Etc etc. Det handlar om planering, Något majoriteten suger på för de efter ett år tänker "FAN DET HÄRV ORE COOLT! DET HÄR LÄGGER VI IN!"


signatur

Jag är Dice. Jag har bara ett ofrivilligt konto sen en förvirrad FZ-registrering.

Inaktiv

Sånna här arbetsförhållanden är aldrig rätt. Vidrigt av Rockstar.

Medlem

heja proletariatet! frågan är bara vilka anställda det är på rockstar som gör spelet? kan de sparka alla, anställa en helt ny arbetskår och fortfarande göra samma spel?

Medlem

Jag älskar spelet Midnight Club: Los Angeles, så killarna & tjejerna där förtjänar allt dom begär...


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Bara dom gör bra spel så skiter jag i det, dom är ju amerikaner

Medlem

Tråkigt, skulle aldrig tänka mig att jobba 12timmar, 6dagar i veckan varje år,
någon vecka då och då om man skulle hållt en deadline kanske.
men annars inte.

Air
Medlem

Jag har aldrig tyckt om Rockstar Games direkt :/

12
Skriv svar