Medlem
Old

Funderat ett tag på att köpa en dator, har dock ingen koll längre, sist jag hadde hyffsat bra koll på datorkomponenter va nog när 486orna kom ut.
Suttit och läst en stund om Intel's senaste i7 processor. Den billigaste modellen ser väldigt prisvärd ut. i7 processor blir det förmodligen. Vad jag har förstått så finns det ett dåligt utbud med moderkort som använder (Socket 1366)?
Men vad jag verkligen inte har någon koll på alls är dem senaste korten ifrån ATI och Nvidia.
Det jag söker är väl bara lite tips på komponenter som är prisvärda, ser ingen poäng i att lägga ut 10 för det absolut senaste processorn eller 5 för den delen för nytt grafik. Om någon vill bara tala om för mig mig vad för komponenter du/ni rekommenderar?
Bygg en dator kring Intel Core i7-920 BOX, 2.66 GHz 8Mb. Det hadde hjälpt mig väldigt mycket.
Tänker göra mitt bästa för att ej bli blåst på pengar från alla dessa små datorbutiker i Göteborg. Så fort dem märker att man ej har 100% koll på läget så hugger dem.

Tack på förhand...
MVH Lemmy

Vad ska du ha datorn till? Med den processorn så bör det vara spel.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Jag har under en längre tid använt playstation som nöjesmaskin. Tänkte väl använda datorn delvis som nöjesmaskin. Då mitt playstation 2 snart gjort sitt.

Medlem

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=294113,218965,352410,36...

Sedan lägger du till valfri HDD samt DVD läsare och sådant smått och gott. Men som du ser så är Core i7 en dyr historia och de som finns ute nu är likvärdiga med dagens Core 2 Extreme processorer.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av tysonayt:

Men som du ser så är Core i7 en dyr historia och de som finns ute nu är likvärdiga med dagens Core 2 Extreme processorer.

Fortfarande en prestanda-skjuts, och du får betala ca 10k för en likvärdig Core 2 prolle.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem
Skrivet av Zelaxe:
Skrivet av tysonayt:

Men som du ser så är Core i7 en dyr historia och de som finns ute nu är likvärdiga med dagens Core 2 Extreme processorer.

http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200811/CrysisDX1000...

Fortfarande en prestanda-skjuts, och du får betala ca 10k för en likvärdig Core 2 prolle.

Jo, jag vet att de är bätte än Core 2 Extreme, syftade prismässigt, kanske formulerade mig lite dåligt.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

Priset på processorn är väl inte det som är tyngst, snarare att man måste köpa dyrt moderkort och relativt dyra minnen.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Ja, så allt som allt så blir det lite som att köpa en Q9770 prolle.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Att köpa CPU+moderkort+minne för ca 7000-8000kr som presterar bättre än att köpa en processor för hela 11000kr verkar vara ganska mycket vettigare imho.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Okej okej, jag snackar i nattmössan. Vi säger såhär, toppmodellen Core 2 Extreme = topp i7.

Eller asså jag vet inte riktigt vart jag försöker komma med det här, jag tycker att alla processorer över 3000kr är för dyra, då räknar jag in 920 in för det kräver x58 och DDR3. Går att köpa billigare varianter och överklocka de istället.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Tackar.

Grafik då, finns det ett dunder prisvärt kort, jag är ej intresserad av något av det dyraste. En halv lön för ett kort känns väldigt dumt.

Medlem

Ja det som jag hade i mitt tidigare inlägg är bland de mest prisvärda och kraftfulla kort på marknaden just nu. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=357876


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

1
Skriv svar