Hjälp med att få igång min DVD-brännare

Medlem
Hjälp med att få igång min DVD-brännare

Tjenare. Har haft ett problem rätt länge nu med min DVD-Brännare. Den går helt enkelt inte igång när jag startar datorn. För några veckor sedan brukade den fungera lite när den kände för det, men nu så är den totaldöd.

Jag har testat att
1. Byta till en annan DVD-brännare = Samma resultat
2. Byta IDE-kabel = Samma resultat
3. Byta matningskabel = Samma resultat
4. Växlat mellan slave och master = Samma resultat
Detta har jag testat i mängder med olika kombinationer med båda DVD-brännarna, men dom ger inte ifrån sig ett enda livstecken.

Vad kan ha hänt? Kan det vara någon funktion på moderkortet/bios som är fel? Tipsa på!
Tack!

Inaktiv

Låter ju onekligen som moderkortet. Köp dvd-brännare med SATA istället :). Inte särskilt hjälpsamt kanske.

Kika på senaste BIOS från din moderkortstillverkare, sånt kan lösa allehanda problem och maskinerigrus.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Köp dvd-brännare med SATA istället...

Yes jag funderade på det också! Det borde väl fungera, eller?

Skrivet av PaddanL:

Kika på senaste BIOS från din moderkortstillverkare, sånt kan lösa allehanda problem och maskinerigrus.

Finns det någon guide om hur man uppdaterar BIOS? Jag har aldrig vågat göra det förut...

Medlem

men en dvd går väl igång bara den har ström, eller har jag fel? jag menar alltså att det borde låta om den och man borde kunna öppna och stänga...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

Så går det när man inte läser ordentligt :). Vi kan nog konstatera att din dvd är avliden, alternativt att kontakten glappar.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Vi kan nog konstatera att din dvd är avliden

Tror inte det eftersom jag nu har testat med tre DVD-brännare. Samma resultat. Jag testar med en SATA DVD och skriver hur det gick efter det testet
Thx for your help

Inaktiv

Men det är ju som Hwergelmer säger väl :S. Aja, lycka till.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Det kan finnas flera inställningar i BIOS.
Ett misstag man kan göra är att ställa BIOS på CD/DVD och om man då har CD/DVD i IDE så blir det fel.
Det kan finnas ytterligare ett val i BIOS som jag har och det är just IDE.
Står den på CD/DVD och du har ett val som heter IDE någonting så ställ den där så fungerar det.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Hmm. Det är inte så att det kan vara något med agget då? Att det ger så mycket ström till allt annat i datorn att just DVD:n inte får tillräckligt med power?

EDIT:
Jag testade nyss med att starta DVD:n utan IDE-kabeln i. Då gick den faktiskt igång, öppnades och stängdes osv. Men när jag sätter i IDE-kabeln igen så står den still. Märkligt. Någon som har en förklaring?

Medlem

unix gav dig en möjlig förklaring.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av unix:

Det kan finnas flera inställningar i BIOS.
Ett misstag man kan göra är att ställa BIOS på CD/DVD och om man då har CD/DVD i IDE så blir det fel.

Skulle du kunna guida mig till hur jag hittar dessa inställningar? Har suttit och petat lite i BIOS men hittar bevisligen inte rätt. DVD:n registreras hur som helst inte i BIOS eftersom den inte kommer upp som en valbar enhet att boota ifrån...

Medlem

Då är det nog din IDE kontakt som är död. Testa en som kör med SATA.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av tysonayt:

Då är det nog din IDE kontakt som är död. Testa en som kör med SATA.

Ah precis jag försöker hitta någon i min vänskapskrets som har en SATA-brännare så jag kan testa. Annars får jag väl köpa en ^^

Inaktiv

I BOOT-options kollar du om det finns IDE.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

I BOOT-options kollar du om det finns IDE.

Allt står på IDE som det ska. Men som sagt, DVD-brännaren registreras inte ens i BIOS...

1
Skriv svar