Medlem
CRT?

Tjenis.

Köpte en ny TFT nyligen för att min CRT gått sönder. Jag pysslar mest med bildredigering och märkte snabbt att trots speccse: 1680x1050, VGA/DVI, 20000:1, 2ms är den inget vidare för t.ex. den som vill ha koll på detailjer i bilder eller skapa texturer. Den metalliska effekt som LCD skärmar har förstör djupet och svärtan. Så nu undrar jag om det fortfarande säljs CRT skärmar? Om jag börjar störa mig på det här riktigt mycket kommer jag nog att göra mig av denna och köpa en annan.

nj
Medlem

Speccarna är rätt ointressanta, om du vill ha en plattskärm som fungerar för bildredigering och har ordentlig färgåtergivning så bör du sikta in dig på en skärm med en bättre paneltyp än TN (som alla billiga skärmar har) som tex *VA eller IPS.

För att återgå till originalfrågan dock, det finns väl fortfarande ett fåtal CRT:s att köpa, Prisjakt listar en del som finns i lager iaf, men ingen av dagens CRTs är väl i närheten av de äldre när det kommer till speccar och så.

Medlem

Jag lovar att det hade tagit kortare tid för dig att bara gå in på Prisjakt och kolla efter CRT skärmar än vad det tog att skriva texten.

Anyway... http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=394


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Oj, och jag som har flera listor som jag nästan dagligen kontrollerar där.
Man har inte alltid hjärnan med sig

Här är länk till flera speccs på skärmen förresten som skulle ha kommit med första posten.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347592

Och det stämmer bra att det var en TN. Man får vad man betalar för alltså (eller har råd med...ehm).

Tackar.

Medlem

Vet ni vilka skärmar som är bättre? PVA, MVA eller IPS varianterna?

Det som står på wikipedia uppfattar jag som att man idag, på MVA sidan, skall titta efter
P-MVA and A-MVA, S-MVA varianter

och att S-PVA är det alternativet som är mest aktuellt på PVA sidan.

H-IPS är antagligen bästa IPS-varianten?

http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD

Men responstiden är sämre på dessa verkar det som och vill man gejma kan det väl ge visst obehag med ghosting eller vad det nu heter?
Fast detta är kanske inte ett lika stort problem som input lag.

Läser man det där känns H-IPS skärmarna mest attraktiva.

"An animated image comparing a CRT to a Dell 2407 LCD. Notice how the LCD lags behind.

Input lag is a phenomenon associated with some types of LCD displays, and nearly all types of HDTVs, that refers to latency, or lag measured by the difference between the time a signal is input into a display and the time it is shown by the display. This lag time has been measured as high as 68ms[1], or the equivalent of 3-4 frames on a 60 Hz display. Currently, the only TFT panels known to have this phenomenon are so-called overdrive panels. These include S-PVA, S-MVA, and Overdrive-TN panels. S-PVA have been observed to suffer from greater input lag than P-MVA panels, while IPS, S-IPS and AS-IPS panels are not or only minimally affected.[citation needed]"

... Kul att man inte kan något om något på det här området också...

nj
Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Vet ni vilka skärmar som är bättre? PVA, MVA eller IPS varianterna?

Det som står på wikipedia uppfattar jag som att man idag, på MVA sidan, skall titta efter
P-MVA and A-MVA, S-MVA varianter

och att S-PVA är det alternativet som är mest aktuellt på PVA sidan.

H-IPS är antagligen bästa IPS-varianten?

http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD

Men responstiden är sämre på dessa verkar det som och vill man gejma kan det väl ge visst obehag med ghosting eller vad det nu heter?
Fast detta är kanske inte ett lika stort problem som input lag.

Läser man det där känns H-IPS skärmarna mest attraktiva.

"An animated image comparing a CRT to a Dell 2407 LCD. Notice how the LCD lags behind.

Input lag is a phenomenon associated with some types of LCD displays, and nearly all types of HDTVs, that refers to latency, or lag measured by the difference between the time a signal is input into a display and the time it is shown by the display. This lag time has been measured as high as 68ms[1], or the equivalent of 3-4 frames on a 60 Hz display. Currently, the only TFT panels known to have this phenomenon are so-called overdrive panels. These include S-PVA, S-MVA, and Overdrive-TN panels. S-PVA have been observed to suffer from greater input lag than P-MVA panels, while IPS, S-IPS and AS-IPS panels are not or only minimally affected.[citation needed]"

... Kul att man inte kan något om något på det här området också...

Paneltyperna är lite hugget som stucket, men sett till färgåtergivning så är väl i stort sett allt bättre än TN iaf eftersom TN "fuskar" lite med färgerna för att hålla så låg responstid som möjligt vilket tyvärr alla stirrar sig blinda på.

Kan tipsa om BenQ FP241W som Dustin Home säljer för 3800kr, det är en MVA-panel (vissa källor anger iofs S-PVA) till ett väldigt bra pris (ca ~3000kr lägre än originalpriset).
Har köpt en sådan själv som jag haft i nästan två veckor nu och jag är jättenöjd (om vi då bortser från lite döda pixlar, men jag ska få en ny skärm efter nyår då det var en stor klump som faller in under deras pixel policy) med köpet och har uppgraderat från en 19" TN-skärm som jag haft sedan början av 2004.
Tyvärr så har jag inte orkat släpa in en CRT och jämfört grundligt med den (inte helt orkat ställa in allt rätt heller då skärmen ska retuneras pga pixlarna), men den ska ha rätt låg input lag enligt det jag läst om den och så iaf.

Jag kan tipsa om Digital Versus skärmjämförelse, tyvärr så saknas det en hel del skärmar där, men det kan ge en bra aning om hur de presterar och så.
Flatpanels.dk är en sida som brukar ha bra koll på vilken paneltyp olika skärmar har.
Sedan så brukar det kunna finnas gott om bra trådar i bla SweClockers bildskärmsforum. Är inte helt ovanligt med rejäla användarrecensioner där det mesta
Kan även tipsa om LCD(TFT)-tråden i AnandTechs forum, mycket bra läsning där som bla summerar vad de olika paneltyperna är bra och dåliga för.

Medlem

Grymt nj. Tack för det utförliga svaret.

Det kanske blir så att jag chansar på en TFT då som också är lämplig för mina andra datorsysslor.

1
Skriv svar