Corsair Dominator DDR2 PC8500 (1066)

Medlem
Corsair Dominator DDR2 PC8500 (1066)

Corsair Dominator DDR2 PC8500 (1066)

Varför går dessa endast i 800 MHz när det står att de är gjorda för 1066 MHz? Är trött på att man köper en grej som man inte kan utnyttja till 100% om man inte är ett datasnille som kan fixa o trixa i BIOS. Jag kör Vista 64bit, AMD Phenom 9950 BE och moderkortet klarar 1066. Finns det något sätt att få dessa minnen att köra i 1066 utan att riskera krasch i datorn? Syftar på alla dessa inställningar som finns i BIOS, brrrrr.

Är jättetacksam för svar

Mvh,
C-G

Medlem

Har du några andra minnen i burken samtidigt?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Det är troligtvis att du måste ställa in det i BIOS.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

minnena körs automatiskt synkade mot processorns fsb. borde vara relativt enkelt att ändra i bios så de körs osynkat om du vill det. vad har du för moderkort?


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

1) Jag har 4Gb av samma sort.

2) MSI - Socket AM2+ - ATX AMD 790FX (K9A2 Platinum)

Hmmm, synkat, osynkat....vilket är bäst då? Synkat 800 eller osynkat 1066?!

Jag klarar mig ganska bra med datorer men när det gäller BIOS, hehe, då vill jag hellre att andra håller på med det

Medlem

"Cell menu" - "FSB/Memory ratio"

vågar inte säga vad som är bäst, beror på massa saker jag inte kan eftersom jag varit utanför datorvärlden i över ett år . på min tid sa man iaf generellt att det var bättre att köra synkat, och istället köra med så snäva timings som möjligt. men jag vet som sagt inte vad som hänt med minneskontrollers och sånt (amd och intel skiljer sig ganska mycket på den punkten också, och jag kör intel).

du kan ju alltid testa båda och köra någon benchmark, typ super pi


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Ok, det går utanför mitt kunnande....försökte mig på o ändra lite på BIOS för ett tag sen...slutade med att grafikkortet inte funkade...fick återställa BIOS...tur man kunde det åtminstone, haha. Någon annan som har förslag och lite mer konkret hur man gör? Tacksam för svar

Mvh,
C-G

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

"Cell menu" - "FSB/Memory ratio"

vet inte om det blir mycket mer konkret än så.


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Hwergelmer har helt rätt. Har också ett MSI moderkort, och om jag ska ända mina minnens hastigheter så går jag in i Cell Menu --> FSB/Memory Ratio.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Hmmm, försöker ändra FSB/Mem ratio men då hänger sig datorn ...den står på 1:2 nu....om jag ändrar till 1:2,6 då går de upp i 1066...men då hänger den sig....ahhhhh!

Inaktiv

Det kan ha att göra med spänningen. Ska de gå i högre hastighet måste du mata mer spänning till minnena. För 800mhz så räcker typ 1.8v, vilket förmodligen är inställt på ditt moderkort. För 1066mhz behöver du nog mer... Prisjakt säker 2.1v så ändra till det i BIOS. Var noga med att det är minnenas spänning du ändrar, processorn blir nog bra förbannad om du försöker på den hehe. Vmem heter det förmodligen.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Jag har läst att msi k9a2 platinum ska ha problem med just corsair minnen i 1066 mhz. Hittar inte den källan nu men jag skriver om jag hittar den.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Ok, försöker hitta spänningen till minnena...har inte sett några spänningar att ändra iofs, de är i grått som default, men ska se vad jag hittar Tack för hjälpen hittills

1
Skriv svar