Medlem
Ny dator

Som sagt, ännu en "Hjälp mig ny dator tråd"

Med en burk på ähum...256mb ram och ett stenålders NVIDIA geforce 4400MX känns det som om man behöver köpa nytt nu.

Till saken hör den att jag har en ganska begränsad budget. Men har en kontakt som skulle kunna tänka sig att bygga ihop min dator för en peng.
Dock är jag inte så säker på vad som jag borde köpa.

Ca 6000:- till själva burken (inte inräknat tangentbord och skärm) kan jag tänka mig att lägga ut

Jag är inte ute efter det senaste, vill gärna ha en bra dator som kan köra dagens spel som crysis, kommande Empire Total War och liknande. Om än kanske inte på högsta grafikinställningar.

En dator som klarar dagens prestandakrav, gärna 4 gig och en bra processor. En bra grund som håller iallafall år. Senare kan jag uppgradera med nytt grafikkort.
Inget onödigt owerkill eller något som är utöver det vanliga. Bättre att ha pengar över att uppgradera senare.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Medlem

Dator

Slängde ihop lite snabbt, kanske missat något men inget jag kan se direkt. Den där burken kommer dock klara både Crysis och Empire Total War helt okej.

Edit: Skulle dock kunna byta ut processorn till denna, minimalt högre Hz men 50% mer L2 Cache.

Edit: Moderkortet går säkert att hitta ett bättre också. Men är inte så haj på lågbudget segmentet av moderkorten.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Andra processorn är mycket bättre, Core2 slaktar pentium. 4850 grafikkortet håller ett bra tag framöver.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem
Skrivet av v1ctory:

Andra processorn är mycket bättre, Core2 slaktar pentium. 4850 grafikkortet håller ett bra tag framöver.

Det är en Core2-prolle, fast den heter Pentium och har hälften så mycket cache-minne.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

6000 kr är inga problem att plocka ihop en bra burk för. Det kunde man göra redan för rätt länge sen. Då är det bara tiden det tar att välja delar som fattas och det är ju redan gjort här ovanför.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Dra till med en bättre processor som sagt, annars bra.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem
Inaktiv

Helt ok. Skulle föredra Intel istället. Men har en kompis som har nästan samma burk och är jätte nöjd, kör på det du ;] observera att det inet var nått os med.. såg inte det iaf.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

Men hur viktig är egentligen proccessorn för spel. Har för mig att graffet var viktigare...?

Inaktiv

Naa, vet jag inte om man kan säga direkt.
Om processorn är för dålig kommer ju grafikkortet flaskas, och tvärtom ..

Alla delar behöver va hyffsat bra är jag rädd.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

Paketet ovan är riktigt prisvärt


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Men, jag har inte tänkt att köpa ny dator efter denna på väldigt länge. Kanske skulle kunna köpa nytt grafikkort om några år. Därför så måste jag tänka långsiktigt och jag tror (rätta mig) att ett amd Phenom x4 är en rätt bra investering.

Ett dual core är kanske bättre än amd´s kort just nu. Men jag vet inga spel där Phenom X4 9850 inte skulle klara sig.
Däremot så kommer fyra kärnori framtiden börja utnyttjas i spel och då kommer (väl?) ett Amd Phenom X4 9850 klara sig bättre än ett Core 2 duo 8000?

Medlem
Skrivet av Illuminati93:

Hur bra som helst:)

Medlem

Men om jag skulle vare lite ekonomisk.

[http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200]

Vore det alltför dålig prestanda med 4650an, lite dåligare processor och endast 2 gig?
Kommer ju som sagt inte köpa ny dator på iallafall 5 år. Men kan uppgradera lite grann någon gång
Det blir ju 3k billgare 3990 istället för den tidigare 6990.

Vad är eran synpunkt?

1
Skriv svar