Minnen eller uppgradering?

Medlem
Minnen eller uppgradering?

Hej.

håller så smått på med syrrans gamla dator med att felsöka varför den är så otroligt långsam.
den är formaterad, allt godis i windows är avstängt, 80% ledigt utrymme.

hennes burk:
Celeron D 3.06ghz (socket478.)
256mb DDR SDRAM 333mhz
160Gb HDD 7.2K rpm.
win XP

är det internminnet som är boven i det hela? efter lite undersökning på prisjakt så fann vi att ett 2x1gb pkt med PC-2700 333mhz DDR-minnen gick loss på mellan 618 -8806kr (ja nästan 9K! ValuRam my ass!)

kommer minnena att ge tillräckligt med skjuts? för det är det enda som går att uppgradera på datorn, processorn som sitter i är redan det bästa som moderkortet klarar av. trodde att HDDn kanske var långsam men det är ju en standard 7.2K modell.

sa till syrran att det är nog lika bra att köpa nytt moderkort med nya minnen och CPU. plockade ihop en liten uppgradering åt henne. tanken är ju att vi i så fall ska slakta den andra datorn på resterande komponenter.
men det uppstår ju lite frågor, som jag inte är helt säker på svaret själv. tänkte kolla lite med er först.

1. Kommer det behövas en formartering av hårddisken med ny hårdvara i?
i normala fall hade jag nog gjort så men eftersom det är en varuhus-PC så ingick alla program förinstallerade. dvs inga skivor alls.
brukar det bli komplikatoner?

2. Varuhus-PC's brukar vara rätt duktiga att jävlas med folk. dvs allt är skräddarsytt för just den hårdvara som sitter i. tror ni chassiet går att använda med det nya moderkortet?

3. angående uppgraderingen jag plockat ihop. ser det bra ut? är kanske lite overkill med 800mhz minnen? sparar några tior på 667mhz-are istället?

överklockning är inte aktuellet. syrran kommer bara använda datorn till lägga in bilder från digitalkameran, skriva i word/exel, surfa och lättare spel typ mahjong och harpan.

alla synpunkter och hjälp är välkommet.
röstar ni, så utveckla gärna.

tack.

Inaktiv

För word/excel, surf och harpan behövs ingen ny dator inte. 256mb minne är säkerligen vad som får datorn att gå på knäna. Köp begagnade minnen för några tior istället. Kan kolla med en polare, han har en gammal dator med DDR som står i en garderob som inte används, kan säkert sälja dig minnena billigt som tusan. Blir säkert brutal skillnad med bara 512mb till...

Edit:
Ominstallation av operativsystemet gör ofta underverk för äldre burkar som inte fått ominstallation på ett par år.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

riktigt shysst om du kan din polare har minnen över PaddanL. PM:a mig när du får reda på vad han vill ha för dem, om han vill sälja.

vill helst ha 512mb stickor, gärna två. finns bara två slots på moderkortet.
ska nog lägga ut en annons tror jag...

Medlem

Vad är det för burk nu, är det en Fujutsu Siemens så är det nästen omöjligt att byta ut saker, men HP har gått bra för mig tidigare.

Tänk också på att grafikkortet kanske är AGP och så att moderkortet har kontakterna. Eller du kanske ska köra med det integrerade grafikkortet?


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

Jag tycker du tar o köper de delarna för lite uppgradering, 1500 kan man ju lägga ut. Prova först med ominstallation av os som PaddanL nämde.


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

det är en HP, har inte haft med dem att göra innan. Dell vet jag var ett jävla strul en gång när jag skulle uppdatera en sådan.

angående grafiken så är det inbyggt på moderkortet hon har nu, sen så är det tänkt att isf köra på det inbyggda på det nya moderkortet, om vi bestämmer oss för att köpa.

fick ett bra pris av PaddanL på hans polares minnen, ska bara höra med systern först.

hur gör man en ominstalation utan skiva? går det? försvinner inte all information på disken då?

Medlem

ominstallation utan skiva går inte, och ja informationen försvinner om du formaterar hårddisken

Medlem

256MB brukar räcka för XP. Boven är snarare att man har alldeles för mycket program igång. Ta och titta igenom datorn och se vad som startas. Kolla också hur mycket minne som används vid normal användning samt om möjligt om något speciellt program drar mycket resurser (t.ex. antivirus?). Inte sällan är problemet att man har tonvis med automatstartande program som i själva verket inte behövs.

1
Skriv svar