EA: Spelen kommer bli billigare

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Kommer detta bli standard så kommer jag bojkotta alla EA spel (Vilket jag redan gör för det mesta, Dead Space var bra) eller pirata alla EA spel i ren protest.

Att pirata är inte att protestera, det är snarast att bevisa att EA gör rätt. Då många är så ohederliga att de stjäl sig en kopia online, njuter av spelet, och sen inte betalar så förstår jag att EA m.fl. gör såhär.Du betalar lika mycket för "hela spelet" men du måste betala för spelet, du kan inte tanka hem spelet gratis längre (snyft, snyft) och de "elaka spelutvecklarna" får mer pengar till att göra fler spel du gillar.

Gör du en "pirat" så får du spela hela första delen (som ett långt demo) men vill du ha fulla spelet (all DLC) så ,måste du betala. Köper du spelet kan du välja att vara nöjd med det, eller förlänga din upplevelse med mer DLC. Då du ändå köpt spelet till ett lägre pris så borde du ha råd med 1-2 fullprisexpansioner uatn att ha gjort någon förlust.

Tycker för övrigt det är helt rätt av EA. Föärre spel/expansioner släpps till PC då piratverksamheten är ett problem, samma problem har även nått konsolerna. IStället för att helt börja dissa de hederliga PC-kunderna (m.fl) så väljer EA att satsa på ett system som direkt minskar piratkopieringen, men samtidigt inte gör något sämre för kunderna.

Tvärt om blir spelen billigare, och du får mer spel för pengarna, till de titlar du gillar. I dagsläget ger EA dig ett spel för fullpris, släpper sedan andra halvan som DLC (AC2) ibland, och det är ju långt värre, eller hur?

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

...

Du betalar lika mycket för "hela spelet" men du måste betala för spelet, du kan inte tanka hem spelet gratis längre (snyft, snyft) och de "elaka spelutvecklarna" får mer pengar till att göra fler spel du gillar.

Gör du en "pirat" så får du spela hela första delen (som ett långt demo) men vill du ha fulla spelet (all DLC) så ,måste du betala. Köper du spelet kan du välja att vara nöjd med det, eller förlänga din upplevelse med mer DLC. Då du ändå köpt spelet till ett lägre pris så borde du ha råd med 1-2 fullprisexpansioner uatn att ha gjort någon förlust.

Tycker för övrigt det är helt rätt av EA. Föärre spel/expansioner släpps till PC då piratverksamheten är ett problem, samma problem har även nått konsolerna. IStället för att helt börja dissa de hederliga PC-kunderna (m.fl) så väljer EA att satsa på ett system som direkt minskar piratkopieringen, men samtidigt inte gör något sämre för kunderna.

...

Nu förutsätter du ju felaktigt att DLC's inte går/är svårare att piratkopiera. Kolla bara på Dragon Age till PC t.ex. Det absolut enklaste och problemfriaste sättet att installera det på din PC med alla DLC's är via en piratscen-release.

Det skulle väl möjligtvis vara 360n som kan dra nytta av DLC's som ett vapen mot piraterierna då motsvarande konsol från japanerna inte har någon piratscen öht. (Mystiskt att det finns ett företag som lyckats hejda piratkopiering utan att det går ut över retail-kunderna.)

DLC är inget koncept som stigit från askan efter corp-pirate kriget. Det är en affärsmodell framtagen för att göra en branch mer vinstdrivande med minimala åtgärder.

Ta ett 100% färdigt spel. Ta bort 20% och sälj de resterande 80% till fullt pris (699 SEK). *kaching*
20% kvar för post-release som, om de ingick i spelet, skulle motsvarat 140 SEK. Nu kan vi släppa som dessa som 2 separata DLCs för 140 SEK styck, dubbla priset. $$$ WIN.

När företag börjar bli så pass stora och "branchkontrollerande" som EA försvinner faktorerer som utvecklarnas "passion" för ett spel. Då är det bara en sak som styr företagets utveckling, pengarna.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem
Skrivet av Mellanare:

Nu förutsätter du ju felaktigt att DLC's inte går/är svårare att piratkopiera. Kolla bara på Dragon Age till PC t.ex. Det absolut enklaste och problemfriaste sättet att installera det på din PC med alla DLC's är via en piratscen-release.

Det skulle väl möjligtvis vara 360n som kan dra nytta av DLC's som ett vapen mot piraterierna då motsvarande konsol från japanerna inte har någon piratscen öht. (Mystiskt att det finns ett företag som lyckats hejda piratkopiering utan att det går ut över retail-kunderna.)

DLC är inget koncept som stigit från askan efter corp-pirate kriget. Det är en affärsmodell framtagen för att göra en branch mer vinstdrivande med minimala åtgärder.

Ta ett 100% färdigt spel. Ta bort 20% och sälj de resterande 80% till fullt pris (699 SEK). *kaching*
20% kvar för post-release som, om de ingick i spelet, skulle motsvarat 140 SEK. Nu kan vi släppa som dessa som 2 separata DLCs för 140 SEK styck, dubbla priset. $$$ WIN.

När företag börjar bli så pass stora och "branchkontrollerande" som EA försvinner faktorerer som utvecklarnas "passion" för ett spel. Då är det bara en sak som styr företagets utveckling, pengarna.

Jag kan väl utgå från att Ea kommer att välja en modell som liknar det älskade Steams. Du låser ditt spel/DLC till en dator/EA-konto om du köper och kan sen inte byta/sälja. Även någon ondskefull form av kod/aktiveringskrav som kommer att förstöra spelupplevelsen för hederliga kunder.

Skulle Ea satsa hårt på DLC lär de också låta PC-piraterna jobba lite mer, om Pc anses vara en nog stor marknad. PS3 är oknäckt, pga dyra blu-ray skivor och litet intresse. Med moddning blev xbox (original) ett grymt mediacenter som spelade allt (iaf då), medan en PS2 "bara" kunde spela piratkopierade spel (inget home-brew intresse).

DLC är inte en nyhet, nej. Det är bara en modernisering av den klassiska "expansions-skivan" som brukade komma 6mån-1år efter ett spels release/när försäljningen börjat minska. Du sålde fortfarande bara 80% av spelet direkt, resten av enheterna/kampanjen fick du köpa sen till nästan samma pris som spelet själv.

Sen skulle EA sälja spelen billigare, så då kan du köpa 1-2 expansioner innan du kommit upp i vad spelet kostar idag. Lägg till en ev. 3:e expansion och du har ändå inte betalar mer än du gör idag =winwin. Sen kan du även köpa Points långt billigare via nätet och få dina expansioner till ett underpris

Sen när det gäller "passion" för spel så är det överskatta, money talks. Annars hade vi sett SC2/D3 ute på marknaden för länge sedan (som exempel). Alla företag vill tjäna pengar, så mycket som möjligt, det enda som skiljer är hur de gör.

Passion hittar du oftast bara hos små studios, innan de får sin första komersiella storsäljare (och blir mer intresserade av pengar och uppföljare). De tappar tyvärr oftast passionen långt innan deras omsättning blir intressant för ett storföretag som EA (se bara mirrors edge, alldeles för lite passion och spel).

Vissa väljer en nära kontakt med sina kunder, uppdaterar dem fortlöpande med kundernas önskemål och skaffar på så sätt både en trogen kundkrets samt erfarenhet om hur spelen ska utformas för att sälja bra vid release (see The Witcher, lyssnar till 100% på forumet).

Andra säljer sig till stora företag som EA, som redan besitter kunskapen, och utvecklar de spel de blir ombedda att göra. De säljer sin frihet till viss del, men köper ekonomisk trygghet, erfarenhet och säkerhet, så sannolikheten minskar för att deras spel ska floppa. Innovativast spel gör alltid inide-studios, men de kan behöva erfarenhet/kunskap från "riktiga" stuidos för att göra ett stabilt och bar spel (som säljer). Tänk vad bra Brütal LEgend hade blivit om Ea kunde övertalat "Schafer" att skippa stratgi-biten.

Medlem

Det är ren BS, tror jag inte ett dugg på!

EA är kört, jag köper inte ett pisslir ifrån dem mer!

Battlefältet var det absolut sista!

Dem kommer göra precis som musikbranschen, ta mer betalt för antingen samma vara flera ggr, eller så minskar man omfånget på informationen som ryms på varje skiva.

DLC my ass!


signatur

Denon / Pioneer

12
Skriv svar