comhems scientific atlanta + dir 655

Inaktiv
comhems scientific atlanta + dir 655

Tjena

Har precis bytt till comhem och har då fått ett trådlöst modem av märket scientific atlanta. Innan hade jag ett vanligt adsl modem från telia samt en dlink dir 655 router.
Vad jag har förstått så är det trådlösa modemet från comhem även en router?
Vet så mycket att jag är tvungen att byta adress till dir 655 eftersom den krockar med adressen till modemet 192.168.0.1. Har nu satt ip tilll 192.168.2.1 samt dhcp range från 192.168.2.100 till 192.168.2.199 istället.
Vilket av följande 2 alternativ är att rekommendera samt fungerar bäst/minst krångel:

Sätta adressen till dir 655 i en dmz i det trådlösa modemet så att det bara agerar modem?
Eller ha kvar även modemet som en router, och på så vis behöva öppna portar där som man har öppnat i dir 655?

Medlem

Jag hade nog valt det senare alternativet:)

nj
Medlem

Kolla om du kan brygga modemet så det enbart agerar modem och skickar vidare IP-adressen utåt till routern, det är nog det bästa alternativet för router på router riskerar bara ställa till problem och möjligen även dålig prestanda.

Inaktiv

Verkar inte som att det går att brygga detta modemet. Eller så är det bara jag som inte har hittat rätt.
Dock så verkar det fungera att sätta ip till routern i en dmz i modemet. Är inte det egentligen samma sak som att brygga ? För i en dmz släpps ju all trafik igenom?

1
Skriv svar