Medlem
Skärm eller GPU?

Hejsan. Har lite grafikproblem som jag skulle behöva hjälp med att reda ut.

Har haft min burk i drygt 3-4 år nu tror jag och den fungerar väl ganska bra med tanke på omständigheterna.

Problemet som uppstått nu mer och mer på senare tid är diverse grafikproblem. Känns som fler och fler döda pixlar dyker upp varje gång datorn startas upp.
Spelar inte så mycket längre mer än lite Fallout 3 som funkar och css. Det som händer när jag spelar är tex att olika områden blir vita eller svart/vit rutiga när dem borde vara mörka i någon form, och alla regnbågens färger kan titta fram på lite vad som helst.

Det konstigaste som hänt, vilket var för 30 min sedan, var att jag startade css och in logga in på en server, "alt+tabade" och sedan tillbaka. Skärmen börjar blinka helt frenetiskt. Blev rentav skraj =P

Det slutade med massa hack i spelet och datorn startade om. Skärmen fungerar helt bra annars!

Till det rent konkreta som folk kommer undra...

Skärmen är en 19" Samsung Syncmaster 920N
GPU: XFX 7900GT (256mb?)

Det uppenbara problemet som jag direkt tänker på är att kortet enligt nVidia monitor ligger på 60grader idle... vid spel antar jag att det går upp.

Kan det helt enkelt vara så att nu efter all tid som gått så börjar kortet ge upp av värmen?

Medlem

Jag skulle öppna burken, ta ut grafikkortet och kolla hur igensatta kylflänsarna är av damm, många ggr så är det damm som samlats genom åren. Blås rent.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Mitt passivt kylda 8600gt idlar 63(!) grader och kommer upp i 99+ efter 2 timmar crysis Att det fortfarande lever är ett under Jag upplever inga grafikproblem med det trots den höga temperaturen. Om hela din gpu kylare är trasig, skulle jag köpa en accelero s1, jag har inte provat den själv men den ska vara bra.


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Inaktiv

Pixlar etcetera så borde det vara grafikkortet. Ny kylpasta kan ju vara en bra idé. Den som sitter på från början brukar vara riktigt dålig. Ibland brukar chipset ge hack/lag men bilden brukar inte förändras. Det är alltid bra med pasta där också, vilket inte brukar sitta på från början.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Tackar för hjälpen!

Tog ut kortet idag och tog loss allt och gjorde rent. Var typ en halv cm av kompakt damm som hade korkat igen för kylflänsen. Dessutom såg kylpastan ut som damm det med xD

Ligger nu på ca45 grader. Kan tänka mig att lite ny pasta skulle göra susen. Får se när det blir men så småningom iaf!

Tack igen!

1
Skriv svar