Haskell - Hjälp!

Medlem
Haskell - Hjälp!

Hejsan!

Har precis börjat med programering i skolan, vi använder programet Haskell "(GHCi)" och jag fattar inte så mycket av det. Har aldrig programerat förut.

I skolan så skulle vi t.ex ladda ett program som vi gjort (en .hs fil då vi har Linux i skolan) som var "factorial n = product [1 .. n]" som MyProgram.hs och sedan skriva "Prelude> :l MyProgram.hs" som laddade upp programet.

Men nu när jag tänkte öva hemma lite mera så fattar jag inte var och i vilken slags fil jag ska spara mina "program" i? :\ Är det i .txt eller .exe format det ska vara (jag har Windos)?

Skulle verkligen behöva hjälp! Någon som har lust att förklara hur det fungerar?

Medlem

Haskell är ett programmeringsspråk.

.hs är filändelsen på de filer som innehåller Haskellkoden du skrivit.

GHCi är en Haskell-kompilator, den översätter den kod som du skrivit i Haskell till något din dator kan tolka.

http://code.google.com/p/winghci/
Har tyvärr inte tillgång till en windowsinstallation i skrivande stund så jag kan testa, men den kompilatorn bör funka.
Gissar på att du öppnar din .hs-fil i programmet sedan trycker du på "play" för att ladda/köra den, alternativt :l (som antagligen står för load) och sökvägen till din .hs-fil och enter.


signatur

gorm streamar ibland!

Medlem

Okej, trodde att .hs var filer som var på Linux

Menar du att man skriver (t.ex.) ":l c:\Program\ghc\ghc-6.10.4\"?? Eller var ska jag lägga mina program? Fick höra av en i klassen att ".hs-filern" ska vara ".exe" i Windos istället :S

Medlem

Man ska inte behöva göra en exe-fil av sitt program utan det bör gå att provköra rakt av i winghci.

I den där "Prelude>" promten borde du ju kunna kör ":l c:/vart_du_nu_lagt_dina_hs-filer/MyProgram.hs" (eller vad nu din .hs-fil heter)

Annars kan du ju testa "File->open->MyProgram.hs" och trycka på "play-knappen" och se vad som händer :>


signatur

gorm streamar ibland!

Medlem

Okej tack! Ska pröva lite senare när jag är hemma

1
Skriv svar