Hur bra är Steam?

Inaktiv
Hur bra är Steam?

Blev just medlem och har hittills köpt ett spel. Tycker det funkar bra och att konceptet att ladda hem, betala på nätet och få spelet direkt är framtiden är ju ingen tvekan om, men vad finns det för nackdelar?

Jag tycker till exempel det är väldigt viktigt att jag inte betalar för att hyra spelet, som i det kända fallet med Spore. När jag betalt ska spelet vara fritt att installeras på vilken eller vilka datorer jag vill, även utan att vara uppkopplad.

Hur fungerar detta med Steam? Känns som jag inte riktigt tänkte mig för när jag köpte Tales of Valor förra veckan, för nu hittar jag inte setupfilen och gissar att det helt enkelt inte finns någon...

Så hur installerar jag spelet igen, om 4 år när jag bytt dator?

En annan fråga jag har är om spelen som släpps genom Steam är kodade på något sätt så att uppdateringar till spelen riskerar att inte fungera?

Finns det andra nackdelar jag inte tänkt på?

Medlem

personligen hatar jag steam... men det är tyvärr nödvändigt för att spela spel i dagsläget =(


signatur

"What do a PC and an air conditioner have in common?"
"They both stop working if you open Windows!"

Medlem

Exakt VAD är det som är så sämst med Steam?

Steam funkar ypperligt för mig.
Snabbt enkelt och smidigt.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Mesta dels bara hört folk klaga på Steam. SJälv har jag inte problem alls och tycker det är utmärkt.

Medlem

Jag tycker steam funkar bra. spelen du köper är knutna till ditt steam-account. du kan alltså logga in på andra datorer med ditt steam-account och ladda hem spel som du köpt. hur många gånger du vill.
Men de flesta spel kräver att du är online för att du ska kunna spela. (finns offline funktion på en del dock).

Förstår inte riktigt din fråga om spelen är kodade på nåt speciellt sätt.. spelen uppdateras direkt genom steam, och senaste patchen tankas hem automatiskt när du loggar in.

Den största nackdelen enligt mig är att spelen oftast är hiskeligt dyra (mycket billigare i vanlig butik) samt att man går miste om en fin låda att ha i bokhyllan.

Steam fungerar bra för mig, men lite saker har jag problem med.
Ifall man vill lägga till ett spel som inte är från steam till deras "My games" lista så har det en tendens att inte fungera så bra. :/ Kanske bara är för mig, men det är väl det största problemet.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Älskar steam! Funkar så jäkla bra.

Enda nackdelen jag kan komma på är att vissa spel är ganska dyra.

Däremot så patchas spelen automatiskt, man slipper skivor och spelen finns samlade på ett & samma ställe.

Dina spel finns alltid sparade i ditt steam-account oavsätt om du skaffar ny dator om 4 år. Bara att installera spelet via steam igen så funkar det och uppdateringarna sker automatiskt.

Avstängd

Jag älskar Steam! Smidigt, snabbt enkelt och kung. Det går att köpa spel - visserligen i euro och sådeles tämligen höga priser. Ibland kan det löna sig, dock.
Det går snabbt att tanka och du kan chatta och surfa i och utanför spel.
Det finns en bra community med grupper och grejer.

Medlem

Steam fungerar utmärkt för mig. Den enda nackdelen med Steam för mig är jag har bundit lite för många spel till mitt account och om något skulle hända skulle det bli en förlust på några tusen.

Men annars så är Steam absolut en av dom bästa nätbutikerna, den enda nackdelen är ju just det att spelen är för alltid bundna till ditt account.

Jee
Medlem

Har hört en hel del klagande på Steam men jag tror inte att jag har haft något problem med Steam sedan betan. ^^


signatur

Eller inte?

Medlem

Steam fungerar utmärkt, dock bara tråkigt om steam nu av någon anledning skulle försvinna och alla ens inhandlade spel skulle vara bort slösade pengar.

Medlem

råkar du bli bannad kan du säga hejdå till alla spelen du har på steam kontot

Medlem

Det som i mina ögon sänker steam är deras hiskeliga överpriser, ta ArmA2 som exempel: 47,99 € = 528kr här i europa medan i USA så får de betala 49,99 US$ = 394kr.

Medlem

Steam är bra!


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

MFC
Medlem

Steam är helt OK, sällan det strular o tillgängligheten är bra.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Funkar OK, bra att ha allt på ett ställe, nackdelen är att du aldrig har någon box, vilket jag tycker är synd och föredrar istället att köpa det fysiska spelet...

Medlem

Steam fungerar utmärkt, jag personligen har bara spel som gjort på mitt konto. Dels för att det är dyrt att köpa spel igenom Steam och att jag hellre har spelen lösa, man vet ju aldrig vad som kan hända med Steam / sitt konto.

De som klagar på det nu skulle varit med när det var nytt. Slött och eländigt!

Medlem

Finns vissa spel som man köper i en box via affären (t.ex. L4D, Warhammer DoW 2, TF2).

När du köper dem får du med dig en cd key & cd, men du kan bara lägga till cd keyn i ditt Steam konto, & installera via det

Aldrig failat för mig, älskar Steam dock har dem ett par meny buggar

Medlem
Skrivet av Blackbeard:

råkar du bli bannad kan du säga hejdå till alla spelen du har på steam kontot

Är man en idiot rent allmänt eller fuskar så har nog ingen annan i mot att personen ifråga blir bannad.

Medlem

Köpa, installera, Spela. Simpelt.

gillar Steam. Går snabbt och enkelt att spela cs i skolan


signatur

Rawr

nj
Medlem
Skrivet av Blackbeard:

råkar du bli bannad kan du säga hejdå till alla spelen du har på steam kontot

Syftar du på VAC-ban? För du blir inte av med något spel. Enda som händer då är att du inte kan spela på VAC-skyddade servrar i spel som använder den spelmotorn (iaf GoldSrc och Source som är skyddade, samt Red Orchestra/Killing Floor som använder UE2.5).
Blir ditt konto avstängt av någon anledning så är det bara kontakta supporten (se tex den här infon om hur du går tillväga).

Skrivet av Supergiraffen:

Blev just medlem och har hittills köpt ett spel. Tycker det funkar bra och att konceptet att ladda hem, betala på nätet och få spelet direkt är framtiden är ju ingen tvekan om, men vad finns det för nackdelar?

Jag tycker till exempel det är väldigt viktigt att jag inte betalar för att hyra spelet, som i det kända fallet med Spore. När jag betalt ska spelet vara fritt att installeras på vilken eller vilka datorer jag vill, även utan att vara uppkopplad.

Hur fungerar detta med Steam? Känns som jag inte riktigt tänkte mig för när jag köpte Tales of Valor förra veckan, för nu hittar jag inte setupfilen och gissar att det helt enkelt inte finns någon...

Så hur installerar jag spelet igen, om 4 år när jag bytt dator?

En annan fråga jag har är om spelen som släpps genom Steam är kodade på något sätt så att uppdateringar till spelen riskerar att inte fungera?

Finns det andra nackdelar jag inte tänkt på?

För att installera spel via Steam på en nyare dator så installerar du bara Steam, loggar in på ditt konto och kikar i "My Games"-fliken. Där finns alla spel du köpt via Steam, och är de inte installerade på just den datorn du sitter vid då så kommer de ligga under kategorin "Not Installed" och du kan då välja att ladda ner spelet till även den.
Dock så kräver en del utgivare att kopieringsskydd som tex SecuRom används utöver Steam, så det finns spel som har begränsat antal installationer även via digitala tjänster.

När det gäller uppdateringar så måste utvecklare/utgivare släppa dem speciellt genom Steam för att det ska uppdateras. Ibland kan det dröja innan spel på Steam får uppdateringar jämfört med de som släpps till butiksutgåvor. Har även funnits en del spel som släppts opatchade via Steam, finns iaf minst en tråd i Steams forum om spel som inte är uppdaterade till senaste version.

Nackdelar, ja.. priserna helt klart, själv så köper jag ytterst sällan något via Steam framförallt pga det är så löjligt mycket dyrare. Dock så kan det komma något trevligt erbjudande titt som tätt.
Användaravtalet är lite sisådär med, egentligen så äger du inget på Steam utan du betalar bara för rätten att få komma åt spelen, bryter du mot Valves SSA så kan du teoretiskt få ditt konto helt avstängt och på så vis kastat pengarna i sjön.

Sedan en sak som kanske inte är något negativt, men är värd att tänka på; Kontot är ditt ansvar, blir du av med inloggningsuppgifterna/lämnar ut dem till någon och denne sedan fuskar i något VAC-skyddat spel så kontot VAC-bannas (vilket sker fördröjt) så kommer det inte tas bort.

Medlem

Steam är kanon, tycker deras community sidor är lite sega dock, men det är väl inte deras fel. Har haft Steam i flera år och det har aldrig vart några fel när man installerat eller köpt spel!


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Steam är väldigt, väldigt bra, smidigt och enkelt.
Det enda som är nackdelen är väll priserna som är ganska höga på dom nyare spelen, men det kommer väldigt bra weekend-deals titt som tätt, man kan spara hundratals kronor.
Om du har något spel som du inte köpt via steam så kan du lägga till det i non-steam games så du kan starta upp spelet ifrån steam.


signatur

Wai

Medlem

steam funkar

jag gillar dock inte att köpa spelen digitalt utan att ha boxen hemma så man kan visa vilken nörd man är till gästerna

men annars är steam ganska bra, händer att jag köper mindre kända spel därifrån eller gamla spel som dem tagit upp igen
men dem nyare införskaffar jag via en ''verklig'' butik

Medlem

Tycker steam är hur bra som helst!

Medlem

Steam är smidigt och enkelt!
Bättre kan det inte bli, utom deras priser då, fast när det är rabatt så brukar det vara finfint

Medlem

helt ok är det


signatur

Googla först , fråga sen

Medlem

Steam är framtiden. Dock skulle dom kunna ha lite lägre priser. Dom brukar vara dyra jämfört med retail.

Medlem

Steam är bra grejor! Det enda som jag tycker dom kan förbättra är prestandan på menyn! Måste ha värsta monster datorn för att det inte crasha din dator!

Medlem

Har aldrig någonsin varit med om det som Reaction beskriver. Inte ens på min skoldator som är utav den väldigt mycket klenare typen, 2001-ish~


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

12
Skriv svar