EA stänger spelservrar i februari

Inaktiv
EA stänger spelservrar i februari

Var iofs hyfsat förståeligt när det är sånna där spel där dom släpper en ny uppföljare varenda år.

Medlem

Hemskt att läsa hur spelbolagen beter sig. Har alltid varit av den meningen att dessa har det tufft så att jag har aldrig plockat hem ett spel illigalt. Men nu börjar jag fan fundera på om man ska respektera dessa bolag?

Medlem

När det bara är ett år gamla spel så är det illa men tex tittar man på andra företag som tex att Sierra stängde ner AVP2 servrarna 2008 det kan man ju acceptera efter att spelet funnits ute i 7-8 år.

Folk måste ju inse att det kostar att driva servrarna, även om master servrar osv inte är lika belastande så är det ändå något som bara kommer finnas där tillfälligt.

Jag bara väntar på att Infinity Ward ska jävlas och stänga av M-servrarna för cod, cod2 , cod4..

Medlem

fortfarande så är det inga billiga spel, om man betalar 600kr så ska man inte behöva "uppgradera" sig varendra år


signatur

Intel kvadrubbelcore 400ghz, 6k interminne 10000mhz, 5yotabite hårdisk, Radeon 7770x6 10gb.

Medlem

När det är få som spelar så har jag full förståelse för att de stänger ner en spelserver men inte ett spel som bara har något år på nacken och garanterat fortfarande har en hel del spelare. Detta är inget annat än ytterligare ett sätt att tjäna pengar på sina kunder, frågan är när dessa ska sluta ta all skit som EA kommer med? Ska bli väldigt intressant att se hur de kommer göra i framtiden med spel som kräver aktivering, för dessa spel kräver servrar för att ens fungera. Det råder ingen tvekan om att jag anser att spel som man köpt för flera år sedan fortfarande ska gå att spela då jag äger en hel del gamla spel som jag än idag utan problem kan spela.

Medlem

Detta är banne mig sjukt.

När de lanserar spel borde det finnas reglar mot denna typ av bedrägeri för onlinespel. eller borde företag satsa mer på dedikerade server och community, *hint* mw2

Medlem

Stänger de ner en server så får de åtminstone ta och patcha upp spelet så man fortfarande kan skapa egna online sessioner på sin konsoll/pc.

Medlem

snålt att stänga servrarna för 09 spelen... hade varit på gränsen om de stängt 07 spel, men bara ett år gamla spel? that's just plain wrong

Medlem

Är det ens någon som klagar här som spelar något av dessa sportspel? Dvs online nu flera år eller ett år efter uppföljaren kom. Jag har själv några av dessa gamla titlar har inte rört online-delen av dom alls, har faktiskt inte spelat spelen alls uppföljaren är ju alltid bättre. Nej det är uppföljaren som gäller. De flesta som gillar denna typ av lir köper nytt varje säsong det är därför det finns en marknad för det. Har gjort det i alla år.

Varför ska de hålla gamla servrar öppna till spel som säkert en majoritet inte spelar längre? Det kommer ju bara öka kostnaden för bolaget och de tvingas satsa mindre resurser på nya titlar eller höja priset.

Spelar ni verkligen fortfarande, NFL 07 eller NBA 08 online ofta? Eller är det bara så att ni klagar för klagandet skull?

När jag skrivet detta långa svar inser jag dock att alla kanske inte ens läste vad det rörde sig om för spel utan gick på klagande attack för att det stå EA och stänger ner servrar.


signatur

Dragon Age 2000-talets spel!

Medlem

Vilken jävla stil.

Medlem

Jag är inte förvånad. Det är ju EA vi snackar om.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Fullständigt logiskt med tanke på att man väldigt ogärna delar upp spelarcommunityn. CS 1.6 eller CS:S skulle varit mycket större idag om de inte vore för att de är två alternativ bredvid varandra.

För enkelhetens skull så skulle man kunna säga att de blev 50%+50% och eventuellt några som slutar då klanen gått isär och då det helt enkelt är mindre population på servrarna så slutar fler åtminstone färre som börjar.

Tills skillnad ifrån 100% och ökande.

Sedan att de kan sälja samma spel med några små ändringar år efter år efter år efter år är ju en annan femma. Dock så är de naturligt att man stänger ner föregångaren för att få ett stort community istället för två små.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem

Snälla säg att Ea håller i wow servrarna.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Betalar man inte för onlinespelande på Xbox för att bland annat säkerställa att det finns fungerande servrar till alla spel?

Medlem

om man säger så här? hur många på denna sida spelar dessa spel online? dock så gör de inte mig nått!

Medlem

Så länge spel säljs i butik, känns det rätt idiotiskt att göra detta.

Inaktiv
Skrivet av zauii89:

När det bara är ett år gamla spel så är det illa men tex tittar man på andra företag som tex att Sierra stängde ner AVP2 servrarna 2008 det kan man ju acceptera efter att spelet funnits ute i 7-8 år.

Folk måste ju inse att det kostar att driva servrarna, även om master servrar osv inte är lika belastande så är det ändå något som bara kommer finnas där tillfälligt.

Jag bara väntar på att Infinity Ward ska jävlas och stänga av M-servrarna för cod, cod2 , cod4..

haha, Jag köpte AvP2 Gold-edition förra året för att lira online.. Lite besviken man blev >.<

Medlem

Jag tycker det är synd att EA släpper nytt sportspel varje år, man hinner liksom aldrig sätta sig in i det riktigt som typ "CS" eller "COD" att man kan lira, när man måste köpa nya spel varje år för att spela turneringar med fifa osv det tycker jag är ganska tråkigt, man vet ju att de inte ändras så jätte mycket endån i dem och att de kostar endån 700kr original.. lite tråkigt att de ska behöva stänga servrar också, men det behövs kanske


signatur

Does your mother really know you're a game-a-holic?

Medlem

ea´s serverpolitik är under all kritik

novalogic har servrar som är 10 år
westwood hade server igång från 1995-2003
(westwood online, numera xwis)
blizzard har igång 10 år gamla servrar
sierra hade servrar i 10år numera sköts de av steam


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem

Varför gnälla? Spelen har troligtvis inte många spelare online längre.

Medlem

För att citera en vis person på nätet.

Citat:

EA is back on my shitlist

Nej men att ta bort onlinesupport för ett relativt nytt spel som fortfarande säljs är riktigt lågt. Speciellt då jag antar att fodralen till många av dom här spelen lovar onlinespel.

Medlem
Skrivet av andymikel:

För att citera en vis person på nätet.

Citat:

EA is back on my shitlist

Nej men att ta bort onlinesupport för ett relativt nytt spel som fortfarande säljs är riktigt lågt. Speciellt då jag antar att fodralen till många av dom här spelen lovar onlinespel.

Kan bara hålla med citatet, när man började hoppas på att EA insett sitt misstag så kommer de med ett annat. Har funderat på att köpa Dragon Age Pc ett bra tag nu tack vare det men nu vet jag inte längre. Bra Jobbat EA:up:

Medlem

Är det därför det inte gick att lira FIFA 2005 online, för några år sen.
Tycker att det är dålig stil att dem lägger ner servrar till spel. Förstår om dem gör det för 5 år gamla spel (lite förståeligt om ingen spelar längre) men servrar till förra årets spel som fortfarande finns i butik. Dålig stil EA, dålig stil.:down:


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Skönt det är med bara dedicated servers! Inga problem:)


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Finns väl ingen anledning för dom att stänga ner servrar annan än ren girighet ?
Gör som Blizzard, tryck in allt på samma system, är väl samma med steam ? fast å andra sidan så hjälper väl inte det om EA ser att dom kan spara några kronor.

Sånt här påverkar ju ens beslut om man ska köpa spel från dom eller inte, säga vad man vill om Blizzard men dom ger ju support på sina spel iaf.

Medlem

Det är ju knappast specifikt för EA att stänga ner servrar?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

fan jag som spelar battlefield 1942 online

1
Skriv svar