Tappar internet anslutning + Lan men bara i Windows

Medlem
Tappar internet anslutning + Lan men bara i Windows

Hej alla glada datorfantaster! Jag har ett märkligt problem som hållit på i ca en vecka nu.

Nätverket hemma tappar både internet + Lan anslutning med jämna mellanrum. Detta händer med både tråd och trådlöst.
Antar att allas första tanke är att det självklart är router som det handlar om. Men kruxet är att problemet inte kommer på min PS3 som jag kör trådlöst till samma router och problemet har inte heller vissat sig (än så länge) när jag kör Linux trådlöst i en av datorena.

Nån som har en anning om vad detta kan bero?

Routern är en DLink DIR-655
Datorerna kör Windows Vista SP2

Och snälla bespara mig inlägg om att Vista suger för det gör det inte i vanliga fall

Inaktiv

Vid ett tillfälle var jag tvungen att ominstallera OS.
I många andra fall har det räckt med att jag klickat på repair i nätverksinställningarna.
I något fall har det räckt med omstart av datorn.
I vissa fall kan det vara bra att bryta strömmen till modemet om man till exempel har ComHem i cirka en minut och därefter trycka igång modemet igen. De har ju automatisk uppdatering av modemet etcetera.

Gissar i första hand på routern och i andra hand på OS eller en kombination. Kör du moderkortets nätverk iofs även om du kör nätverkskort kan det vara idé att ominstallera driven.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar