Datorn stänger alla program, sparar inställningar och stänger av, random

Inaktiv
Datorn stänger alla program, sparar inställningar och stänger av, random

Ibland vid helt udda tillfällen stänger min dator av sig, mest när jag spelar spel iof men utan att det krävs så mycket utav datorn.

Den stänger först alla program, sen sparar den inställningarna och stänger av sig, precis som när man själv stänger av datorn via start menyn t.ex.

jag har XP 64 bits sp2
intel i7 920 2,67GHz
6gb ram
Nvidia Geforce GTX 260
Asus moderkort

Har för övrigt inte ens hittat antivirusprogram som fungerar på 64 bits ännu.

Någon som har en susning om vafan orsakar dessa avstängningar? Mina temperaturer på processorn är normala och även om det skulle vara problemet skulle datorn aldrig stänga av sig sådär utan bar stänga av på en gång ifall det vart för varmt.

Installerade du om XP när du monterade moderkortet? Eller är datorn byggd tidigare?


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

Fick datorn i delar, plockade ihop den och installerade xp efteråt.
Alla delar nya.

Ibland får jag bluescreen också, jag menar xp 64 bit ska väl vara relativt stabilt ändå. Corporate edition btw.

Spelar alltid wow när detta händer också, funderat på ifall jag ska ominstallera spelet, det var ett tag sen senast. Vem vet alla jävla addons och skit man pulat in kanske bidrar till detta.

Edit: Inga virus funna med avast antivirus

Hmm, jag skulle ta och installera Vista64bit, men det är jag det.
Kan det vara minnena? Sitter dom rätt, alltså i varannan minnes-buss?


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

Satte dit dom precis som manualen instruerade mig till att göra, för att nyttja dom bäst, 3 st, en på varannan slot.
[tom][ram][tom][ram][tom][ram]

jo jag har funderat på att prova Vista 64, mer för att jag kan nytta directx 10 också, ska nog försöka fixa det imorgon eller senare i helgen.

Skrivet av Ninjin:

Satte dit dom precis som manualen instruerade mig till att göra, för att nyttja dom bäst, 3 st, en på varannan slot.
[tom][ram][tom][ram][tom][ram]

jo jag har funderat på att prova Vista 64, mer för att jag kan nytta directx 10 också, ska nog försöka fixa det imorgon eller senare i helgen.

DX10 är inte så mycket skillnad, lite mer ögongodis men inget mer. Du kan däremot använda din 6GB RAM.

Men, kan det vara någon felaktig inställning i BIOS? Kan vara så att dina minnen har fel inställningar så att den stänger av sig själv? Mest känns det som ett OS-problem med det att den sparar och stänger av.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Inaktiv

Mjo jag håller med, ska nog ta en titt i bios och se om jag hittar något.

Jo det är den anledningen jag hade, ögongodis just därför jag tvekade på att göra det först.

Medlem

detta är inget hårdvaru problem eftersom du säger att windows stänger ner sig själv proper. kolla loggboken och se om det har dykt upp något fel meddelande där, men det låter som detta är ett virus som orsakar att din dator stänger ner sig.

Inaktiv

You lost me... vilken loggbok?

För att gå in lite mer på hur ofta detta har hänt, jag har haft datorn i ett par månader och bluescreen har kommit upp ca 7-8 ggr. Datorn har stängt av sig propert 2 ggr de senaste 7 dagarna.

Jag börjar faktiskt fundera på ifall det inte är något dumt jäkla snabbkommando för att stänga av datorn jag trycker in.

Medlem
Skrivet av Ninjin:

You lost me... vilken loggbok?

Start > Kör > eventvwr

Inaktiv

"Produkt: NVIDIA PhysX -- Installation terminated"

Klockslaget för detta felmeddelande kom efter det att omstarten hade skett, det är det enda jag hittar, förutom ett fel med gmailnotifier.exe som vissa gånger krashar för mig i xp 64 bit, det är numera avinstallerat men jag kan inte tänka mig att det skulle vara orsaken...

Det jag hittar är klockslaget närmast händelsen (proper omstart utan förvarning) är:

kl: 13:51:41 -> Performance counters for the WmiApRpl (WmiApRpl) service were loaded successfully. The Record Data contains the new index values assigned to this service.

kl: 13:51:41 -> Performance counters for the WmiApRpl (WmiApRpl) service were removed successfully. The Record Data contains the new values of the system Last Counter and Last Help registry entries.

Efter detta startade datorn om sig, jag startade den igen och gick jag in på windows update för att se om jag missat några uppdateringar etc och mitt besök där står också i loggboken, några minuter senare.

Vad jag förstår är Windows Management Instrumentation Performance Reverse Adaptor en "service" som windows kör då och då och borde inte skapa problem.

Inaktiv

Nu har det hänt igen, denna gång kom jag ihåg tiden bättre och var inte inne på "application errors" som jag var i tidigare post, inne på loggboken i Security så fann jag detta:

Windows is shutting down. All logon sessions will be terminated by this shutdown.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Det står även

Type: Success A
Event ID : 513
Source: Security
Category: System Event

om det skulle hjälpa.. jag hittar nämligen ingenting att gå vidare på här, har googlat lite om event ID't men utan att hitta något relevant.

Medlem

Helt klart mjukvaru relaterat. Men frågan är dock vad är det som ser till att starta om windows. Har du någon extern brandvägg som blockerar inkommande trafik, så att det inte något script där ute som anropar 'shutdown'-kommandot.

Den brukar vi ha kul med på jobbet.. Annars kan det vara något lokalt. Vad hände innan i loggboken? Dvs innan shutdown händelsen.

Sen rekommenderar jag Vista64 då XP64 är lite buggig. Även med SP2/3.

Medlem

Vad har du för chassi?


signatur

I've been everywhere on Earth, even at the end of Excel

Medlem

vad har chassit med saken att göra?

iaf, att den startar om sig beror på att datorn är inställd att starta om för att skydda datorn vid fel. du kan stänga av den här funktionen (systemegenskaper->avancerat->"start och återställning"->bocka av starta om automatiskt)

nu kan du lättare se vad som kraschar/låser sig. om datorn BSOD:ar så kan du kolla minidumparna för att se vad som orsakade det.

Jag tror att det är grafik drivrutinerna. Ladda ner de senaste från nvidia och testa dom. ta inga beta och se till att det är rätt modell.

Edit: ta bort de gamla drivrutinerna helt först! vikigt för att allt ska funka korrekt.
(finns en bra xp guide (och vista) på tweakguides.com där det finns ett kapitel om just detta)


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Propy:

vad har chassit med saken att göra?

Jo, det är så här att jag hade en dator från Fujitsu Siemens med ett chassi där power-knappen satt högst upp i perfekt knähöjd. Så ibland kom jag emot knappen med knät och datorn stängdes av. Det var hemskt frustrerande när jag upptäckte att det var just det som var problemet.
:evil:


signatur

I've been everywhere on Earth, even at the end of Excel

Skrivet av Majsvaffla:
Skrivet av Propy:

vad har chassit med saken att göra?

Jo, det är så här att jag hade en dator från Fujitsu Siemens med ett chassi där power-knappen satt högst upp i perfekt knähöjd. Så ibland kom jag emot knappen med knät och datorn stängdes av. Det var hemskt frustrerande när jag upptäckte att det var just det som var problemet.
:evil:

Så han lyckas alltså komma åt den knappen hela tiden? Han bör ha märkt det ganska fort...


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Javisst master_chrille, men knappen i mitt fall gjorde så pass litet motstånd att det inte märktes. Jag hade dock ganska trångt för benen vid datorn då.


signatur

I've been everywhere on Earth, even at the end of Excel

Skrivet av Majsvaffla:

Javisst master_chrille, men knappen i mitt fall gjorde så pass litet motstånd att det inte märktes. Jag hade dock ganska trångt för benen vid datorn då.

Så ska vi fråga ifall han sitter med knät/benet vid start-knappen på datorn? Det känns lite.. fel fråga faktiskt .:P


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem
Skrivet av master_chrille:
Skrivet av Majsvaffla:

Javisst master_chrille, men knappen i mitt fall gjorde så pass litet motstånd att det inte märktes. Jag hade dock ganska trångt för benen vid datorn då.

Så ska vi fråga ifall han sitter med knät/benet vid start-knappen på datorn? Det känns lite.. fel fråga faktiskt .:P

Ja...alltså det är ju inte det mest logiska att fråga, och jag antog att någon annan inte skulle göra det. Så jag tänkte bara att eftersom jag upplevt det problemet så kunde jag fråga.


signatur

I've been everywhere on Earth, even at the end of Excel

Medlem

Kolla så att CPU kylningen sitter rätt och ordentligt åt, hade samma problem förut men det fixade sig när ja satte dit CPU kylningen hårdare och bytte kylpasta.


signatur

2.8 Ghz | 3GB RAM | 160 GB HDD | Antec Twelve Hundred :) |

1
Skriv svar