Hjälp angående seg ftp server sökes fort!

Medlem
Hjälp angående seg ftp server sökes fort!

Hej!

Har ett litet problem med min ftp server. När jag ska hämta en fil till min vanliga dator från den så går det max 1mb/sek. Det borde väl kunna gå att föra över snabbare på ett lokalt nätverk?

Datorn med servern är en p3 1Ghz med 200mb ram, kan det vara det som gör det segt?

Edit: Gick i 3mb/sek nu märkte jag men det ska väl gå snabbare med 100mbit lokalt?


signatur
Medlem

Teoretiskt kan du väl få ut ungefär 12.5 MB/sek. ur ett 100mbitnätverk, men i praktiken får du aldrig så högt då det e flera faktorer som spelar in, i detta fallet är det troligt att servern är boven ja.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Andra faktorer kan ju vara att sladdarna är så pass långa så att signalen blir lite svag, eller att de är av dåligt skick, eller rent allmänt gamla. Är du säker på att alla datorer/routers har nätversinterface (nätverkskort) som går i 100mbit?


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

nj
Medlem

Med tanke på datorns ålder så är min första gissning långsamma hårddiskar/diskgränssnitt?
Ett moderkort för en P3 1GHz kommer väl bara med PATA-kontakter (om du nu inte har ett SATA-kontrollerkort i den), körs diskarna i ATA33/66 så blir det en rejäl flaskhals, och i värsta fall så kan de möjligen tom gå i PIO-läge vilket inte ger höga hastigheter.

Medlem

Kunde tänka mig att det var datorn, har inte någon jätte erfarenhet av ftp servar så kunde tänka mig att det hade något med mjukvaran att göra också, jaja nu vet jag


signatur
1
Skriv svar