OnLive demonstrerat

Medlem

Tycker att han dodgar lite på motion sensor frågan. Hade velat höra mer om hur dom löser det, praktiskt sett, med tanke på sensor bars och kontroll utformning.

Det kan väl omöjligt bli samma latency med tanke på att en sensorbar måste veta när din rörelse har avslutats. Se till exempel det relativt dåligt utvecklade "Skate It". Där används Wii Remote för utförning av trick. Vill du alltså hoppa rycker du först ner, sedan up kontrollen. Detta innebär att du måste rycka typ 5 sekunder innan du måste hoppa, vilket gör det i princip ospelbart. Hur blir det då med OnLive, när 80ms till ska medräknas?

Fortfarande riktigt intressant teknik dock.

Medlem

Jag är lite skeptisk till detta men jag tror att det kommer att funka som monsterdator komplement om 5-10 år, åtminstånde i Amerika

Medlem

klart det funkar! Annars skulle ingen vilja investera pengar i detta projekt.
Det jag undrar är hur långe man måste vänta innan man får det i Europa?

Medlem

Det här låter ju för bra för att vara sant eller fungera ordentligt, men jag hoppas verkligen det blir bra. Ser ju sjukt jälva nice ut.

Känns dock som att EU och Sverige kommer få det 100 år efter USA som vanligt när det gäller nya saker.

Inaktiv
Skrivet av Kawazu:
Skrivet av Mahone:

80ms är väl ganska mycke i spelvärlden? Min gamla LCD-skärm hade 25ms och där märkte man att de släpade efter lite.

Inte samma sak, en skärms MS ska man inte stirra sig blind på pga att företagen brukar ange det lägsta värde dom får mellan tex svart och vit medans det kan vara bra mycket högre mellan någon annan färg.

När det är fördröjning genom video streaming eller streama spel via nätet kommer du inte se det som en eftersläpning som på en skärm.

Sen att man har tex 80-100ms svarstid är inte så farligt, man får ju tänka på att det är i stort sett obefintlig svartsid mellan spelarna i alla fall om alla kör från deras servrar.

80-100ms är väldigt mycket och rör sig direkt till controllerna.

Dagens billiga tn-paneler har 2ms på gråskala och 5ms på färg.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem

Klart det kan funka. Men för många typer av spel tror jag fördröjningen kommer vara mördande...

Fördröjning till datorn/"konsollen" (bara för trådlösa enheter)
+ 80ms innan korrekt bild hunnit tillbaka till daton
+ input lag på monitor/TV
+ responstid på monitor/TV (dock inte plasma)

Att hamna under 100ms totalt tror jag blir väldigt svårt. Kan ni tänka er att spela ett FPS med 1/10 sekunds fördröjning? Spelar man med mus kommer det att kännas VÄLDIGT sladdrigt, det är jag övertygad om.

Tänk på att det inte är ping vi pratar om här!
100ms ping är oftast inte så mycket. Det som märks tydligast (siktandet) sker ju ändå clientside.

Ytterligare en sak: Han säger att 80ms är vad vi människor kan uppfatta. Jag vet inte hur sant det men jag vet dock att det bara gäller när man enbart tittar. Håller du en mus i handen så "känner" du skillnaden LÅNGT tidigare.

Som jag ser det så kan det absolut fungera. Bra till och med. Men bara till vissa typer av spel...

Medlem

ser riktigt coolt ut

Medlem
Skrivet av skurtbert:
Skrivet av Runken:

Lustigt att ingen frågade ifall det krävs ett grafikkort per spelare. Undrar hur de löst det annars...

Varför skulle de krävas grafikkort över huvud taget? Utdatan ska ju inte visas på någon skärm utan skyfflas iväg över nätet.

Du vet väl att i princip vilken processor som helst kan göra vilket jobb som helst i en dator? Det handlar ju bara om beräkningar och skyffla data. I en vanlig hemdator är GPU:n betydligt snabbare på att rendera 3D-grafig än tex vanliga processorn, men i ett datacenter har man betydligt mer datorkraft.

Du verkar ha dålig koll på hur en dator fungerar och hur spel är skrivna.
Om de vill få den grafiska datan beräknad på något annat än en CPU så måste antingen spelet vara skrivet för att kunna räkna det via CPU eller någon annan lösning eller så måste de vara magiker.
Spelen är skriva för att beräkna grafiken på ett grafikkort. Anledningen till att det blivit så är för att ett grafikkort är betydligt mycket mer effektivt att göra just den typen av beräkning.

Så jo de måste ha ett grafikkort, det som visas på din skärm måste bearbetas nånstans (i detta fallet hos dem).

Det onlive vill göra är att ha monopol på allt vad spelande heter i grund och botten. Vilket inte kommer att gå.

Sen vad gäller fördröjningen kommer det bli skit av alltihop. En input signal måste vandra för långt för att det ska bli praktiskt. Det kommer att märkas.

Bloatware är detta och inget annat. Det va samma BS för över ett år sen från samma företag. Har inte hänt ett skit sen dess.

Inaktiv

Låter strålande, men tror inte riktigt på det.

Detta är något Sony, Nintendo och Microsoft borde hata. Nu har man ingen anledning att köpa en konsol eller Windows. När/om det kommer till Europa dröjer det typ.... några år.

Skrivet av Muy-thai:

klart det funkar! Annars skulle ingen vilja investera pengar i detta projekt.
Det jag undrar är hur långe man måste vänta innan man får det i Europa?

Du tror att alla projekt man investerar pengar i lyckas?

Det är många utgivare som väljer att avstå än att nappa. Också, de utgivare han nämnde uttryckte sig vara intressanta men ingen har väl bestämt sig. Eller?


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Jag tror på det här. Jag vet inte varför, men på något sätt tror jag att det här är den nya tidens spelkonsoler. Kanske inte idag, men inom det annalkande decenniet, helt klart!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

AW8
Medlem

Lexia-doktorn: Utveckla dina tankar.
Jag:
1. Coolt.
2. Skeptisk...
3. Nu lär väl Traveller Tales kunna ge Lego-spelen styrbar kamera, vilket jag aldrig förstått varför de inte kan ha med? Konsoler har väl ändå två styrpakar om jag inte minns fel, så det kan ju inte ha något med konsol-handikapp och göra?
4. Ordet "konsol-handikapp" kommer förhoppningsvis att försvinna efter som allt använder samma hårdvara, det enda som då begränsar konsol-spelare är handkontrollen.
5. Ingen piratkopiering=förhoppningsvis kommer allt ut till alla format på en gång.
6. Hmm, inga moddar?
7. Fortfarande skeptisk...

Men jag gillar ändå idén (stavning?).


signatur

PC gamer 'til I die.

Inaktiv

Tycker det är komiskt att många är så skeptiska.

Det finns så många frågetecken som inte blivit besvarade ännu, och många ger redan tummen ner och påstår att detta går ju bara inte. Medans han i videon försöker förklara varför just detta kommer funka och att dom lagt ner många år och slit på att det skall komprimeras och funka via ett såpass slött internet som många kör med idag.

Tror detta kommer underlätta för spelutvecklare och för oss spelare, det verkar vara en mycket välgjord tjänst.

Jag tror inte heller att det är felfritt i början, långt ifrån. Men istället för alla bistra jävlar som bara säger att detta inte kommer funka, varför inte se det på den ljusa sidan att inom loppet av ett par år så kanske vi har en tjänst som kan stilla vår spelabstinens. Och på köpet så slipper vi köpa nya burkar titt som tät för att hänga med i utvecklingen...

Ryck upp er era jävlar, det är ju snart 2010, jultomten kanske kommer med finare saker nästa år?


signatur

Jag skiter i allt...och det ska även du skita i

Inaktiv

Riktigt nice om dom får det att funka, men jag tror inte att internet är snabbt nog i dags läget på dom flesta ställen. Sen ifall dom lyckas får ju dom stort övertag som företag och ifall deras system funkar varför skulle någon vilja testat nått annat företags då det troligtvis inte funkar så bra?

Om det då inte kommer nå rika Araber och sponsrar med pengar till ett nytt företag så det blir bra direkt.

Medlem

Är man van att spela sina spel i 2500x1600 med max inställningar så kommer detta att kännas sämre som det presenteras nu.

Men om vi tänker oss att tekniken slår igenom på allvar så får spelföretagen totalt nya förutsättningar att skapa spel på.

Tänk om dom börjar göra spel med grafik så bra att vi med nuvarande utveckling hade fått vänta 10 år eller mer innan en hempc kunde visa upp den.

Då hade man kunnat spela med den nya grafiken på deras servrar utan problem direkt. och tekniken hade haft 10 år eller mer försprång mot en vanlig pc eller konsoll.
Dom borde låta något spelföretag göra ett koncept spel men ultra fet grafik som bara funkar med denna tekniken pga att en vanlig dator skulle säcka ihop totalt.

Kände mig sugen på att prova på denna teknik
när jag läste om den i somras men nu känns det som att jag avvaktar tillsvidare.

Medlem
Skrivet av Ecodot:

Trevlig video!

skulle kunna tänka mig att skaffa "OnLive"..
Anledningen till att jag är fast i Windows är för att jag är beroende av DirectX.
Och sen kommer det bli grymt smidigt att spela direkt HTPCen som inte har speciellt höga spec..

till SettleR som skriver "Kommer aldrig fungera om man vill spela serriöst. I dont like it", har du prövat på OnLive i praktiken? du kan omöjligt veta om det funkar bra eller inte, dock vet jag inte vart du bor och hur långt du kommer ha från deras spelcentral, vet dock att jag som bor i Stockholm inte kommer ha några större problem att använda mig av OnLive, för man antar ju att servrar kommer finnas i dem större städerna..

Har du provat på det i praktiken? Eftersom du verkar så säker att det kommer fungera bra för dig.

De kommer ju placera ut servrarna så strategiskt som möjlig. Mening är ju att så många som möjligt får tillgång till tjänsten.

Det som jag är mest intresserad av och som de inte tycks ge något rakt svar på är vilken hårdvara detta kommer köras på. Det lär ju vara en skalbar lösning där t.ex GPU/CPU och RAM kan läggas till efter behov. Känns ju lite onödigt att rigga en PC för varje användarkonto ^^ Kanske att ovanstående länk till nVidias lösning kan vara något.

Inaktiv

För er som säger "detta kommer aldrig att fungera", måste jag nog hänvisa till en viss gigant inom pc utvecklingen som sa "Man kommer aldrig behöva mer än 640Kbyte RAM i en PC". Eller en viss svensk politiker från riksdagen som sa "internet är en fluga, det kommer att gå över".

Medlem

Ni kan själva tänka er hur bra detta kommer att bli när det mognat så att säga. Slippa lägga många tusen på egen hårdvara när du med en säkerligen inte allt för hög månads-/årskostnad kan spela vilket spel du vill, när du vill, var du vill.

Det e inte omöjligt, som weirzon sa. Det utvecklas faktiskt. Det är bara en tidsfråga innan sådant här är en vardag!

Medlem

Precis! Man slipper köpa hårdvara. Och ja, visst skulle det kännas ett steg tillbaka med tanke på bildupplösningen jämfört men en PC. Å andra sidan så är det ett steg tillbaks att sätta sig vid t.ex. en PS3'a idag... men det duger till vissa spel.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag är som många andra skeptisk till mycket av det jag såg, jag tror inte det var så interaktivt som han gav sken av, snarare rullande film än folk som spelar i realtid. Men det vore tufft om det fungerar på ett sätt, jag HATAR skivor och fula PS3 och XBOX360, DVD-spelare osv, det ser förjävligt ut - en liten stealthlåda hade varit nice...

MEN...

När dessa servrar går ner får alla problem, det finns ingen möjlighet att spela "offline".

Nu när man spelar online och får en dålig ping kan man byta till en server med bättre ping - om man har dålig ping i detta system kommer man alltid ha dålig ping och med tanke på hur bredbandsleverantörer jobbar idag kommer en alldeles för dålig ping vara "godkänd" för att de levererar. Crysis såg jävligt ryckigt ut, verkade inte flyta alls bra och detta var under kontrollerade former på en "riktigt bra lina".

Sedan känns det lite nazityskland om spel endast skulle komma på detta sätt - som konsument är man ju gisslan och de kan ta i princip vad de vill för spelen. Ingen seconhand marknad alls och ingen konkurrans... gillar inte.

MEN... igen...

Om det funkar så är jag med. Då åker alla konsoller ner i källaren.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Eller så kollar vi bara på Quake Live, spela Q3 i webbläsaren, hur många trodde att detta skulle funka år 1999? 10 år och det funkar så bra, här laddar du ju ner på 2 gig och streamar, borde ju funka, men jag är lite skeptisk till detta jag med

Medlem

Fan vad coolt. hoppas det fungerar bra så det kommer till Europa också.

fast som någon annan skrev här, så kan man inte spela något om man har problem med internet, hehe. tror jag behåller mina konsoler och pc!

Medlem

Äntligen ett paradigmskifte på gång! Inga fler lådor överallt, bara en fet skärm och bra ljudanläggning att lägga pengarna på.

Varför jag tror det kommer funka? Kolla in vilka som ligger bakom företaget: http://www.onlive.com/about/team.html riktigt tunga killar.

Tekniken är inte det mest kritiska i ett sådant här projekt; det är att få marknaden att förstår fördelarna och skapa relationer mellan samarbetspartners.

Lilla pluttsverige kommer förmodligen klara sig med ett (eller få) datacenter, vi är ett ganska långt land men hamnar i princip inom scopet på 1600km.

Tjänsten passar förmodligen inte alla; av flera olika anledningar. Men för det flesta spelare kommer detta äntligen förlösa oss från uppgraderingshelvetet som bara är ren kapitalförstöring.

Upptid för serverhallarna borde i praktiken inte vara ett problem; den största boven är förmodligen min bredbandsleverantör och grävmaskiner som gräver av saker

Hurra för framsteg!

Medlem
123
Skriv svar