Hjälp theHarmlessWarrior få igång sin XP Pro igen[LÖST]

Inaktiv
Hjälp theHarmlessWarrior få igång sin XP Pro igen[LÖST]

Jag ska försöka återuppliva den gamla Dell XPS (?2006). Detta är problem medelandet som kommer upp när man startar Windows så kommer följande meddelande upp:

Skrivet av Windows:

Windows could not start because the following file is missing or corrupt:<Windows root>\system32\hal.dll.
Please re-install a copy of the file above

I med skivan.
1. Någonting med windows set up
2. Repair Windows ungefär
3. Quit

Jag väljer repair. Sen kommer det upp en terminal. Jag är inte expert på terminaler men borde man typ inte kunna säga replace hal.dll där ifrån? Hur i sånna fall?

Om jag väljer set windows istället då. Godkänner avtalet. Då visas det här:
Windows XP Professional SetupThe following list shows existing partitions and unpartitioned space on this computer.
Use UP and DOWN ARROW keys to select an item
on this list
381552 MB Disk 0 at Id 0 on Bus 0 iastor [MBR]
-: Partition1 [FAT] 55MB(47MB free)
C:Partition2[NTFS] 378437 MB (126298MB free)
F: Partition 3 [FAT32] 3059 MB (593 MB free]
ENTER=install D=Delete Partition F3= Quit

Jag har lite Partition exp från när jag installera Linux men jag tycker fortfarande det är läskigt att hålla på med dem. Så jag behöver lite hjälp


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

http://www.computerhope.com/issues/ch000490.htm

och då speciellt

expand <cd-drive>: \i386\hal.dl_ <hd-drive>: \Windows\system32\hal.dl_

eller

expand <cd-drive>: \i386\hal.dl_ <hd-drive>: \windows\system32\hal.dll

Är det boot-relaterat så kanske fixmbr funkar istället. Varningen som kommer upp har jag aldrig tagit på allvar, i alla fall inte så länge det rör sig om ett system med single-boot.

Kan det vara till någon hjälp?


signatur

.: Available in configurations priced at $399, $499 and $999 depending on how much you want to pay :.

Inaktiv

Windows är på C men hur vet jag var den här CD driven ligger?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

D:? Annars prova dig fram från C osv.


signatur

.: Available in configurations priced at $399, $499 and $999 depending on how much you want to pay :.

Medlem

Finns också ett program visa sysinternals.com som heter PsInfo. Körs från kommandoraden med med växeln "-d"
Alltså "psinfo -d" för att lista bl.a. fysiska enheter. Vet inte om det funkar via recovery console dock. Prova. Säg till om det funkar. Kan vara bra att veta i framtiden.


signatur

.: Available in configurations priced at $399, $499 and $999 depending on how much you want to pay :.

Inaktiv

Jag tog fegisvägen ut. Installera om XP. Den andra vägen ledde till en ny saknad fil. Men tack ändå.

TRÅD LÖST


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

Ominstallation IsThaShit


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar