Recoveryskivor och dubbla OS

Recoveryskivor och dubbla OS

Hej!

Jag har lite funderingar om ovan nämnda saker.
Datorn har använts med diverse skitprogram nu och inte formaterats någon gång (köptes augusti förra året) och jag känner att det kan vara vettigt att göra nu.

Nu har jag ett par recoveryskivor som jag brände ut när datorn var ny. Kan man använda den för att återställa ena partitionen (320Gb HDD som delats i 2 partitioner)?
Acer om det spelar roll.

Sedan undrar jag hur man ska gå till väga om man vill ha två operativsystem?
Bör man ha de två på olika partitioner eller finns det något annat smidigt sätt?
Har ju som sagt 2 partioner men skulle helst slippa formatera allt

Hjälp en nybörjare!
Tack på förhand!

Mvh Erik

Det bästa är om du på installera det på varsin partioner. Det ska gå på två olika hårddisker Vad har du för os nu?

Skrivet av Confused_One:

Det bästa är om du på installera det på varsin partioner. Det ska gå på två olika hårddisker Vad har du för os nu?

Just nu sitter jag med Vista home premium, behöver jag formatera partitionen jag ska installera på?

Glömde fråga vilken os du ska installera också.

Xubuntu och/eller Windows 7 Beta

aa, okej. Win 7 ska liknade installtion som vista så de gamla kan flyttas till en mapp som har ett som x.old. Men flytta alla viktiga filer till vista disken eller annan hårddisk så det inte försvinner. Om du sak installera bägge så behöver du ett till ställe att installera osen på. Och då måste installtionen ser ut så här W7 sen Xubuntu. Windows ska jämt vara först.

Skrivet av Confused_One:

aa, okej. Win 7 ska liknade installtion som vista så de gamla kan flyttas till en mapp som har ett som x.old. Men flytta alla viktiga filer till vista disken eller annan hårddisk så det inte försvinner. Om du sak installera bägge så behöver du ett till ställe att installera osen på. Och då måste installtionen ser ut så här W7 sen Xubuntu. Windows ska jämt vara först.

Okej, tackar!

Hur gör man för att välja vilket OS man vill starta och så?

Kommer det upp vid start automatiskt?

Tänkte installera windows 7 beta på en annan partition nu och vill ha så att jag har säg 10 sekunder på mig att välja det annars startar den vista. Hur gör jag för att uppnå det?

Kommer upp efter biosen har jobbat klart och då har du 30 sek att välja. Med vista pro boot så kan du ändra inställningar som du själv vill ha.

http://www.filetransit.com/download.php?id=67360

Funkar sisådär.

GAG finns också.

Edit: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/easily-set-defau...

1
Skriv svar