datorkrasch - hjälp

Inaktiv
datorkrasch - hjälp

Osäker på om det här är hård- eller mjukvararelaterat, så flytta gärna tråden om den ligger fel.

Min dator krashade igår. Satt och lirade WoW med Spotify och Mozilla uppe på samma gång. Plötsligt frös datorn till och ett band av pixlar med "fel" färg kom upp över skärmen. Efter några sekunder igen försvann det och jag spelade vidare i ca tio min. När jag nästa gång satte på datorn ser det ut som pixelfel i boot-menyn och random tecken visas över hela skärmen. Windows (XP sp2) går endast att starta i felsäkert läge, startar jag normalt ser skärmbilden ut som en randig stickad halsduk och datorn startar om sig.
Jag kan som sagt starta windows i felsäkert läge och har kunnat säkerhetskopiera allt viktigt. I enhetshanteraren finns en okänd enhet som jag inte sett innan som heter "MS-busstyrenhet". Vet inte om det har med saken att göra. Har även testat systemåterställning utan resultat.

Vad kan det vara som har hänt? Tacksam för svar och hjälp

Medlem

Det där är grafikkortet med största säkerhet. Skicka in om du har garanti, köp nytt nytt om inte.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Inaktiv

Håller med. Det bör vara grafikkortet som har kastat in handduken.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

jag tror som dom personerna över mig att grafikkortet har dött. tänk altid på hur många fläktar du har i datorn men framför alt hur dom fläktar ditt system. testa med ett annat grafikkort och se om det är det som är problemet

1
Skriv svar