Ny partition för Win7

Medlem
Ny partition för Win7

Hejsan!

Har nu en hdd på 500gb där vista+massvis med skräp finns.

Tänkte testa windows7 betan och undrar nu om det är möjligt att "bryta" bort ca 30gb från 500gb hddn till en ny partition där win7 installeras.

Fugerar detta utan att formatera hddn och går det att "sätta ihop" partitionerna till en efteråt(utan att formatera).

Tänkte alltså köra dualboot vista+win7 utan formatering och sedan återställa det som det är innan installationen av win7.

Tack på förhand


signatur

Ja du, jag har faktiskt tänkt på det där själv, och nu var jag glad över att du gjorde den här tråden. Så, då är vi 2 som vill ha svar.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem
Skrivet av master_chrille:

Ja du, jag har faktiskt tänkt på det där själv, och nu var jag glad över att du gjorde den här tråden. Så, då är vi 2 som vill ha svar.

Får vi hoppas på ett bra svar då


signatur
Medlem

Undrar också ^^ Har inte letat så mycket på google ännu, men det kan ju vara en idé.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Och då var vi 3.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Rekommendation: Använd VMware Server (gratis, ev krävs registrering) och kör det hela virtuellt. Då riskerar du inget (mer än att lite diskutrymme går åt).

Inaktiv

Använd Partition Magic eller liknande program. Gör en ny partition sen är det bara att installera Win7 på den. Då får man sen upp en meny när man startar datorn där man kan välja vilket os den skall starta.

Inaktiv

Som redan sagts: Partition Magic. Gör du rätt där så går det. I annat fall brukar det bli en formatering.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

När man gör en 30gb partition finns det någon risk att det man har på hddn försvinner?


signatur
Medlem
Skrivet av Martyzx:

När man gör en 30gb partition finns det någon risk att det man har på hddn försvinner?

Det är ju aldrig helt säkert. Kör en säkerhetskopiering innan du börjar helst.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

Medlem

Får fixa ihop det nästa helg ska ändå låna en kompis hårddisk för formatering. Får ta och göra en ny med vista skivan.

Tack för hjälpen


signatur
Medlem

I windows vista behöver man INTE partition magic då funktionen för att leka runt med hårddiskarna redan finns.

Själv plockade jag bort 50gb från min "program" hårddisk utan problem.

Höger klicka på min dator > hantera > diskhanteraren.

Där kan man ändra storlek på sina partitioner och skapa nya.

1
Skriv svar