Xubuntu Hjälp (Laptop)

Medlem
Xubuntu Hjälp (Laptop)

Här hemma har vi en gammal laptop med följande specs:

CPU: 400Mhz Celeron M
HDD: 5 GB
GPU: Nått integrerat mobility

Det finns inget inbyggt nätverk utan den kör trådlöst genom PC Card porten (D-Link 650+, TI chip).

1:a Problemet:

Då datorns hårddisk inte är den största så kan man inte lägga in XP SP3 och även om det gick så skulle det inte vara någon vidare bra prestanda, därför tänkte jag att jag skulle testa Linux.

Jag "googlade" efter en bra dist för gamla datorer och kom över DSL och Xubuntu, jag testade DSL men när jag inte lyckades intstallera en fönstervisare (?) sket jag i DSL och la in Xubunut istället.

Under installationen klagar den på att det inte finns något nätverkskort installerat, (D-Linken lyser inte) så jag klickar okej och fortsätter med installationen, den klagar inte på något mer. När jag senare kommer in i Xubuntu efter installationen försöker jag få igång nätverket, efter ett par dagars jobbande får jag igång nätverket med hjälp av Ndiswrapper, vi kör med WPA genom routern så efter varje inloggning måste man manuellt starta terminalen och skriva in:

Sudo iwconfig wlan0 essid namnet på nätverket

Sudo iwconfig wlan0 key nyckeln

Det jag undrar nu är om någon vet hur man ska göra för att slippa detta ?

2:a Problemet:

Om jag öppnar delade mappar så klagar den på att Samba och NTS (?) inte är installerat, jag trycker installera men inget verkar hända för att nästa gång jag öppnar delade mappar så klagar den igen.

Hur fixar jag detta ?

3:e Problemet:

Jag försökte få igång så att man kan hitta andra datorer genom nätverket, alla datorerna hittar laptopen men då det inte verkar finnas en inbyggd nätverks browser kan jag inte hitta de andra datorerna. För att göra detta använde jag pnyneighbor (?) men jag lyckades inte få igång det.

Hjälp Tack :\

All hjälp uppskattas

(?) = jag sitter inte vid laptopen vid detta tillfälle så är inte helt hundra på stavningen.

Edit: 4:e problemet är löst 8)

Inaktiv

Jag kör själv det systemet men i ärlighetens namn orkar jag inte hjälpa till.

Jag funderar på att du kanske ska skicka i en större disk och köra Windows, om det nu inte finns en tung anledning att böka med Linux.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Jag kör själv det systemet men i ärlighetens namn orkar jag inte hjälpa till.

Jag funderar på att du kanske ska skicka i en större disk och köra Windows, om det nu inte finns en tung anledning att böka med Linux.

Anledningen till just detta är att datorn inte orkar med Windows, dock har tanken slagit mig att lägga in Win 98 men jag skulle vilja lösa dessa problem innan

Inaktiv

1:a Jag vet inte jur det är med Xubuntu men i openSUSE så måste man skriva in det i Knetwork manager också. Kanske samma sak här?

3:a iwlist wlan0 scan i Konsole eller New Connection i KnetworkManager


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Tack för svaren men nu är det fixat, la in Win 98SE och det funkar hur bra som helst

1
Skriv svar