Ej fungerade router..

Medlem
Ej fungerade router..

Har två datorer här hemma kopplade via en d-link router. Imorse när den daliga morgonsurfen skulle göras var det helt dött. Routern fick inga signaler alls från modemet eller från den ena datorn.
Tänkte att det var Felia som hade sitt och lät det vara. Provade igen senare under dagen och samma problem, kontaktade felia och inga störningar enligt dom. Drog ur routern och kopplade ena datorn riktigt till modemet.

Dator x funkade fint, men inte dator y. Routern verkar heldöd, lyser inga lampor som bör lysa när man kopplar in någon av datorerna. Vad som förbryllar mig är att den andra datorn inte kommer i kontakt med nätet trots att jag kopplar via modemet.

Någon som har en gissning på vad som kan ha hänt? Att både routern och nätverkskortet checkat ut samtidigt låter konstigt imo. Har även provat att byta kabel mellan korten men ingen skillnad. Kommer inte ens åt routern via admin-interfacet i webläsaren.. Har jag missat något?

Medlem

Nu tror jag nästan att du har själv besvarat på dina frågor. Men det kan vara så att nätverkskortet på datorn har stuckit. Frågan är bara ifall det är en inbyggd eller inte.

Och från vilken dator försöker du komma åt admin-interfacet ifrån? X eller Y?

Medlem

tror mer att det har med telia att göra, för dom har väldigt höga restriktioner på sina ip adresser.
troligtvis så är det så att du har 2 MAC adresser(din routers WAN MAC och din ena dators) registrerade hos telia och dom tillåter inte en 3 MAC adress.

jag vet att du måste vänta i en 1 timme innan du kan byta mellan din router och ena dator. mitt tips är att ringa telia och fråga hur pass lång tid det tar innan deras system tar bort MAC adresserna ur lease listan på ip adresser. eller så kanske dom på supporten manuellt ta bort

1
Skriv svar