Ett litet CSS problem

Inaktiv
Ett litet CSS problem

Jag får inte inte background-color att fungera även fast jag tror att jag gjort rätt
Så här ser mitt CSS dokument ut

<style type="text/css">
body{background-color: blue}
h1 {background-color: #00ff00}
h2 {background-color: #00ff00}
h3 {}
h4 {}
h5 {}
h6 {text-align: center }
p {color: #575757 line-height: 110% font-family: courier}
</style>

Och så här ser
mitt HTML dokument ut

<html>
<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css"
href="C:\Users\mattias\Documents\testar.css" />
</head>
<body>
<h1>This is header 1</h1>
<h2>This is header 2</h2>
<h3>This is header 3</h3>
<h4>This is header 4</h4>
<h5>This is header 5</h5>
<h6>This is header 6</h6>

<p>Här finns det en väldans massa text som bör vara färgat svart grått om jag lyckas
</p>

</body>
</html>

Allt funkar utom just bakgrunds färgen. Vad kan jag ha gjort för fel?
Edit:fonten funger ej heller och jag kanske bör nämna vilka program jag använder ifall det behövs.
Skrivprogram: Notepad
Läsare: Internet Explorer


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

För det första behöver du inga style-taggar eftersom det är ett .css-dokument. Ta alltså bort <style ...></style> ur .css-filen.
Sen ska du också separera värdena i definitionen av p-taggen med semikolon.

Typ:

p {
color: #575757;
line-height:110%;
font-family:courier;
}


signatur

.: Available in configurations priced at $399, $499 and $999 depending on how much you want to pay :.

Inaktiv

Ja nu funka det. Tack Wikkit för att du kände för att hjälpa en stakackars vilse nybörjare


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Ja nu funka det. Tack Wikkit för att du kände för att hjälpa en stakackars vilse nybörjare

Np. Bara kul att kunna hjälpa till.
Om du inte kollat in den här redan så rekommenderar jag www.w3schools.com
De har många tutorials och tips inte bara om HTML och CSS, och allt är helt gratis.


signatur

.: Available in configurations priced at $399, $499 and $999 depending on how much you want to pay :.

Inaktiv

Ja det var den jag använde mig av.
Det här uppslaget för att vara exakt Men så ville jag flytta css grejerna till ett externt dokumnet och då sket det sig


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

Jag skiner med min okunnighet lite till. Hur fixar man sidpaneler?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Jag skiner med min okunnighet lite till. Hur fixar man sidpaneler?

Kan du ge en länk till ett exempel? Jag är inte helt med på vad du avser nämligen.


signatur

.: Available in configurations priced at $399, $499 and $999 depending on how much you want to pay :.

Inaktiv

Sidpanelen här till vänster tex. Hur har de gjort för att sök funktionen inte ligger längst ned på sidan utan i sidpanelen? Är det med osynliga tables?
(exempel)
eller är det med frames som jag inte fattar någonting av, man gör det?
Hur fixar jag sidpanelen helt enkelt?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

Text align då? Det kanske man skulle kunna använda sig av


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Frames vet jag inte om det är någon som använder längre, men tabeller är ett hett tips. Går att lösa utan tabeller också, men är lite pilligare.

<table border="1">
<tr>
<td valign="top" align="center">
<form>
<input type="textbox" value="login here"><br>
<input type="submit" value="Login">
</form></td>
<td valign="top" align="center">
Här hamnar själva texten vad det nu ska vara för något.
</td>
</tr>
</table>

Ovanstående ger dig t.ex. två kolumner i vilken den vänstra inloggningsboxen hamnar och i den högra ligger all text. Man kan kombinera hur många tabeller man vill, för att få det resultat man är intresserad av.

Normalt sett bryr man sig inte om att lägga till taggar som align osv, utan fixar det med CSS istället. I början kan det dock vara enklare att lägga till vanliga HTML-tagger och allt sådant direkt i koden.


signatur

.: Available in configurations priced at $399, $499 and $999 depending on how much you want to pay :.

Medlem

En annan sak som man lär sig mycket av är att kolla på hur andra har gjort. T.ex. kan du högerklicka på den här sidan och välja view source. Spara koden i ett nytt dokument. Leta upp första <table>-taggen i koden, och ändra border till 1. Öppna sedan dokumentet lokalt i din egen webläsare, så ser du hur fz löst det med tabeller.


signatur

.: Available in configurations priced at $399, $499 and $999 depending on how much you want to pay :.

Inaktiv

Ett nytt problem.

Nu så ser det ut så här<table border="1" bgcolor="#212121" width="80%" height="80%"> Problemet är att när man förminskar sidan genom att dra i ett hörn så drar hela sidan med och texten där inne rör sig. Hur var det man fick den att stå still?Både tabellen och texten


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

Jag kom på det själv nu


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

1
Skriv svar