Hårddisk visar endas hälften storlek

Inaktiv
Hårddisk visar endas hälften storlek

Hej, formaterade datorn igår, men när jag ska installera windows (xp) igen så visar det där man väljer var man ska installera och där man kan partionera att den totala storleken är 131 gig när hdd;n ligger på 250.

Hur löser jag detta problem?

Gjorde dock en partition på 20 gig o installerade xp på den, ihop om att det gick att göra resterande del av hdd;n till resterande storlek på disken ca 200 gig +

men jag antar att det inte går att göra så?

Skulle vara bra med snabb hjälp!

/Wigge


signatur

Athlon 64 3500+,X1800GTO (580/550),1024 ram,250gig

Medlem

Installera SP2 och se om det hjälper, fast utan SP2 ska det inte gå att få över 127GB så jag vet inte om det är problemet.

Inaktiv

Jag har sp2 installerat, men det blir inget bättre för det.


signatur

Athlon 64 3500+,X1800GTO (580/550),1024 ram,250gig

Inaktiv

Ursäktar dubbelpost men jag skulle verkligen behöva hjälp!

har insallerat xp på min andra disk nu, så jag har den störda disken helt clean.

Hittar disken i enhetshanteraren och där står det

Kapacitet: 131069 MB
Inte allokerat utrymme: 131069 MB

på min andra fungerande disk står det:

Kapacitet: 114434 MB (rätt strlk)
Inte allokerat utrymme: 0 MB

Har det något att göra det där med allokerat utrymme?

Hittar dock inte disken i "den här datorn" men det antar jag beror på att det inte finns nåfon partition på den. men där har vi också problemet, gör jag en sån med xp installationsprogrammet så kan man ju högs göra 131069 Mb stor partition för att den säger att det är diskens totala storlek..


signatur

Athlon 64 3500+,X1800GTO (580/550),1024 ram,250gig

Medlem

Har haft samma problem. Grejjen är att windows xp i originalutförande inte kan se större diskar. Kan fixas genom att tex göra en custom xp install skiva med SP2 eller 3 direkt. Använde själv detta för det http://www.nliteos.com/ vilket är gratis etc.

För att få fram resten av din hårddisk i nuvarande läge gör du som så att du går Kontrollpanelen -> admin verktyg -> datorhantering -> diskhantering -> högerklicka på det opartitionerade utrymmet och skapa en ny logisk enhet. Härifrån ska den väl formatera och grejja så får du fram en ny partition. Om du vill ha allt utrymme på C: tex där du antagligen har din windows installation så vet jag dock inte hur du ska gå till väga... antar att det går med tex partition magic eller nått men inte hundra.


signatur

osv.

Inaktiv

Det fungerade kononfint! Stor tack till Lie| :heart:
Du räddade livet på min dator!
(den var påväg ut för fönstret)


signatur

Athlon 64 3500+,X1800GTO (580/550),1024 ram,250gig

Medlem

Var så lite så : )


signatur

osv.

1
Skriv svar