Windows XP fastnat i 640x480 & 4bit

Inaktiv
Windows XP fastnat i 640x480 & 4bit

Hej!

Min broders dator med Windows XP Home Edition har fastnat i 640x480 med 4bit färger, och det går inte alls att reglera.

Under Enhetshanteraren finns det två gula utropstecken. Ett på "Okänd enhet" under "Andra enheter", och ett på "NVIDIA Geforce 8500 GT" under "Bildskärmskort".

Jag har testat att avinstallera både Nvidia PhysX och Nvidia Drivers från Lägg till och ta bort program, startat om datorn via installationen, startat om en gång själv, installerat både NVIDIA nForce 520/560 (MCP65) System Drivers och 178.24_geforce_winxp_32bit_international_whql.exe, utan förändring.
Jag har även testat med att återställa burken till 2 veckor tidigare idag men det hjälpte heller inte. Jag har också testat att köra en reparation av Windows XP med CD-skivan, och det hjälpte inte heller. Men under reparationen såg det också fruktansvärt fult ut, så det kanske inte är i Windows felet är (bara en teori). Jag har också testat att flytta grafikkortet till den andra PCI-E slotten utan någon förändring.

Operativsystem: Windows XP Home Edition SP2
Grafikkort: Nvidia 8500 GT
Moderkort: MSI K9N SLI Ms 7250 VER 2

Alla tips, tankar, idéer m.m. är välkomna.
/Dannie

EDIT: Datorn har fungerat bra i lite mer än ett år, tills nu.

Medlem

Testa att installera Service Pack 3, för mig var det något liknande och det löste sig då.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

Jag laddade ner Service Pack 3 via en länk på Sweclockers, då Windows Update av någon anledning inte vill fungera. Men den vill varken installera i vanligt- eller felsäkertläge.

Jag har gått igenom lösningarna på http://support.microsoft.com/kb/949384/sv utan resultat.

Jag funderar på att formatera om datorn för enkelhetens skull, men kommer det att lösa problemet?

Tacksam för svar.

Medlem

Hade samma problem med SP3, funkade fint att installera efter en ominstallation. Kommer troligen att lösa det problem du har också, dock bara en gissning.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

Tar nog och gör det. Orkar inte med att rota runt i registret osv längre. :/

Inaktiv

Nu har jag installerat Windows XP Home Edition SP2 på nytt, installerat samma drivrutiner som nämndes i första inlägget (+ drivrutiner för ljudet (realtek)), laddat ner och installerat SP3 + alla uppdateringar (förutom IE7). Men det ser ut som innan, 640x480 i upplösning osv.

Under Enhetshanteraren är det, precis som tidigare, två gula utropstecken. Ett på "Okänd enhet" under "Andra enheter", och ett på "NVIDIA Geforce 8500 GT" under "Bildskärmskort".

Det som jag tycker är lite konstigt är att det inte finns någon Nvidia-symbol nere till höger. Under Nvidia Corporation på program-menyn finns det bara en genväg till PhysX. Och genvägen "NVIDIA nView Desktop Manager" på Kontrollpanelen vägrar att fungera.
Kan det vara fel på drivrutinerna?

Inaktiv

Tidigare idag testade jag att byta grafikkortet med ett 8600 från en annan av våra datorer, för att se om det kanske var fel på kortet.
8500-kortet fungerade inte i någon av dem och 8600-kortet fungerade i båda datorerna. Detta tyder i mina öron på att det är kortet det är fel på. Men kan det vara något "enkelt" fel som går att fixa själv? Eller är det ett nytt kort som gäller?

Inaktiv

Hade exakt samma problem med mitt nyinköpta 9800GT men jag tankade bara ner drivrutiner från Nvidias hemsida vilket fungerade utmärkt sen, vet inte om det var det du hade gjort med bara ett tips isf.


signatur

Athlon 64 3500+,X1800GTO (580/550),1024 ram,250gig

1
Skriv svar