Vad sker vid formatering?

Medlem
Vad sker vid formatering?

Tjenna,

har funderat ett tag på att formatera hårddisken (?); börja om från scratch liksom. Men jag undrar om allting försvinner, inkl. OS samt om man kan välja att inta ta bort vissa filer eller mappar.

Skulle även vilja veta hur mycket jobb det medför, samt vad man bör tänka på innan man gör det.

Saken är den att jag har så mycket skit på datorn och den börjar bli långsam. Jag vill helt enkelt att den ska vara som ny igen

Danke

Medlem

Formatering raderar precis allt på den partitionen du formaterar.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Om du formaterar försvinner allt. Se till att spara undan det du vill behålla först (bränn ut, spara på usb-minne eller annan partition)

Saker som bör sparas undan:

  • Bilder och dokument (troligtvis det viktigaste - men jag hoppas att detta redan är backupat)

  • Sparade spel (?)

  • Mail- och msn-historik el. dyl.

  • Programinställningar - alternativt installationsfiler för programvara (om du inte redan har detta på skiva)

Detta är vad jag kan komma på nu.


signatur

"That's the second biggest <object here> I've ever seen!"

Medlem

- bokmärken/favoriter till webläsaren.
- Glöm inte spara det som finns på skrivbordet!

Medlem
Skrivet av Kaempestore:

- bokmärken/favoriter till webläsaren.
- Glöm inte spara det som finns på skrivbordet!

Till bokmärkessparning finns Foxmarks, ett plugin till Firefox som syncar ens bokmärken med de man laddar upp på servern eller tvärt om.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

... eller så kan man använda firefox' "export bookmarks"-funktion på en USB-sticka som tar en sekund eller två helt enkelt, för att sedan importera från stickan sedan.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

nj
Medlem

...eller så öppnar man bara en utforskare/kör-fönster, i sökvägen skriver man %appdata% och sedan kopierar man hela Mozilla-katalogen som finns där för att sedan återställa den efter ominstallationen så har man sparat hela sin Firefox-profil komplett med addons och allt.

Inaktiv

Skapa fler partitioner på en gång.
Spara på alla partitioner utom C.
Installera stora spel, hub etcetera på andra partitioner än C.

Det tycker jag är regel nummer ett.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Tack för svaren, men jag vet inte om jag är beredd att installera om ALLT. Men nu vet jag iaf vad jag bör göra innan jag eventuellt formaterar.

1
Skriv svar