död skärm vid uppdatering av drivrutin

Medlem
död skärm vid uppdatering av drivrutin

Asus M2N-SLI motherboard
MSI-geforce8800GTS-320e-HD-OC grafics card
AMD athlon dualcore 3ghz proceccor
4gb ddr2 RAM
PSU: 550w
Vista 32 OS

I noticed i was running a very old gfx driver and decided to update to the latest nvidia driver. So I follow the normal procedure:

Uninstall old driver - reboot - install new driver - reboot.
First time after reboot with the new driver I get to type in my password , see the desktop for a couple of seconds but as the nvidia drivers kicks in the screen goes black and after a little while goes into sleep mode.

The computer is still running cause I can hear the sounds of my startup programs.

So I start in safe mode, everything works fine. Uninstall the drivers and reboot and I'm back to square 2. No driver.

Iv'e updated my BIOS and made sure all settings in BIOS are corect, but to no avail. Iv'e tried atleast 10 dif drivers but I end up with the same result.

I used to be able to do a system restore, but since Iv'e done so many changes my last working systemrestore has been ovewritten. So I'm stuck with no gfx driver working untill I get this solved.

If anyone has any ideas, please let me know. I've been trolling forums and what not for 2 d ays now and it seems the problem is common but there's only been 2 people who claimed to solved it and none of their tricks worked for me. (One beeing upgrading the BIOS and the other changing some settings in BIOS)

I'm desperate..

Ursäkta engelskan men copy-paste från ett annat forum.. orkar inte skriva om allt.

Jag vill på peka att jag testat alla standard åtgärder och att det är inte 'PSU'n som strular.


signatur

-We're all fools, two-faced and chaotic. Some of us makes you weep, some of us makes you smile and most of us does both.

Medlem

Asså, om du bara ska uppdatera drivrutinerna så skall du inte avinstallera de första innan, har du kvar skivan med drivrutiner för ditt 8800GTS?

Isåfall så installera drivrutinerna och sedan ladda ner uppdaterade och installera dem.

http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av tysonayt:

Asså, om du bara ska uppdatera drivrutinerna så skall du inte avinstallera de första innan

Jo

Medlem

har testat det, men det blev samma resultat vare sig jag tog bort gamla drivisar innan eller inte =/


signatur

-We're all fools, two-faced and chaotic. Some of us makes you weep, some of us makes you smile and most of us does both.

Medlem
Skrivet av Xphome:
Skrivet av tysonayt:

Asså, om du bara ska uppdatera drivrutinerna så skall du inte avinstallera de första innan

Jo

Har jag aldrig gjort och har då alltid fungerat utmärkt, alltså om man har samma grafikkort som innan.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

/bump


signatur

-We're all fools, two-faced and chaotic. Some of us makes you weep, some of us makes you smile and most of us does both.

Inaktiv

Tidigare kunde man tjäna fps om man tog bort gamla först
men det gäller inte längre mig veterligen.

Jag skulle för sakens skull prova att installers DirectX först. Jag har
bara stött på det problemet med Win2000 tidigare och då löstes det om man la in DirectX direct före reboot. Bara ifall att.

Jag tycker det osar problem med Windows dock.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Jag använde driver cleaner pro, och gjorde en windows update. Det hittades 2 nvidia drivisar från microsoft som nu funkar. Det är ju gamla som gatan men jag har iaf någon form av gfx drivis så jag kan köra warhammer (om än med inte samma prestanda) =/

Jag har inte vågat försöka lägga på den senaste nvidia drivisen efter denna lilla framgång.. ska väl testa det imorrn och se till att jag har en rollback.


signatur

-We're all fools, two-faced and chaotic. Some of us makes you weep, some of us makes you smile and most of us does both.

Medlem

Har liknande problem, men får Bluescreen efter reboot när jag försökt installera nya drivisar, Nvidia.
Blir att få ta på "Senaste fungerande inställningar".

Medlem

hejsan

8800 gts, har jag också och win vista.
jag fick köra 2 monitorer för att uppdatera drivrutinen.
annars gick den ena bara ner i sleepmode..dvs blir svart.
nu kör jag sista drivrutien från nvidia .

mycket skumt fel.
nu funkar allt i varje fall

//Cluedo

Medlem

Du kan testa att byta till den andra DVI porten på baksidan av datorn.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av tysonayt:

Du kan testa att byta till den andra DVI porten på baksidan av datorn.

ja,men då fick jag fenomenet svart skärm.
testade det innan jag lånade en skärm till.

är det fler som haft detta fenomenet?

//Cluedo

Medlem

Har samma problem, installerade drivrutinerna från Windows Update, det kom en säkerhetsuppdatering och då tänkte jag att jag kanske lika gärna skulle kunna ladda ner grafikdrivrutinerna där, men efter rebooten så hamnade jag i läget med den svarta skärmen som helt enkelt går in i sleep-mode eftersom den inte får någon signal ifrån kortet.

Har inte försökt med en systemåterställning än, men att avinstallera drivrutinerna fungerar inte eftersom Windows automatiskt installerar dem igen när man startar om :/
Som tur är har jag Ubuntu installerat så jag i alla fall kan använda datorn.

Skulle tro att de säkraste korten är att inte uppdatera från Windows Update och om man har problemet så är det systemåterställning, formatering eller i alla fall installera en gammal drivrutin som man vet fungerar.

GeForce 8800GT
Drivrutin 178.24

Medlem

Installera inte nyaste drivrutinen från nvidia.com !!! Ngt bug i den så det är massor som fått fel på sina grafikkort utan vänta ett tag


signatur

Burn rubber, Not your soul ! <3

Inaktiv

Mina spel buggar sig ibland är det den nya drivarn som gör felet?

Medlem
Skrivet av KimIO-SWE:

Mina spel buggar sig ibland är det den nya drivarn som gör felet?

Ja det skulle jag tro iaf... :/


signatur

Burn rubber, Not your soul ! <3

1
Skriv svar