Problem vid uppstart av Win. XP.

Medlem
Problem vid uppstart av Win. XP.

Shenare. Jag byggde nyss ihop en dator åt farsan. Allt funkar perfekt, förutom när man startar. Precis innan Windows Xp laddningsskärmen kommer upp så kommer det upp en svart ruta där man måste välja vilket operativ man vill starta inom 20 sekunder. Man kan välja två alternativ, och båda är "Windows Xp Home Edition", och båda startar...
Hur får man bort den här rutan? Letade runt i BIOS men hittade inget om detta...

Jyu
Medlem

Gå in på Start, sen in på Kör, skriv sysdm.cpl och klicka på OK. Klicka på Inställningar på fliken Avancerat under Start och återställning. Klicka på Redigera under Systemstart.

Där ska "boot.ini" kommer upp, den bestämmer hur internet startas, du bör hav två sådana här rader, om du har mer än ett alternativ:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional"

Ta bort den raden som är längt ner, helt.

Den ska se ut så här(Om du har XP DVS):
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /usepmtimer

Medlem

Tack för svar!

Medlem
Skrivet av Jyu:

Gå in på Start, sen in på Kör, skriv sysdm.cpl och klicka på OK. Klicka på Inställningar på fliken Avancerat under Start och återställning. Klicka på Redigera under Systemstart.

Där ska "boot.ini" kommer upp, den bestämmer hur internet startas, du bör hav två sådana här rader, om du har mer än ett alternativ:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional"

Ta bort den raden som är längt ner, helt.

Den ska se ut så här(Om du har XP DVS):
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /usepmtimer

Hur kan ni veta sådant? Aja, ska utbilda mig till systemvetare så jag får väl också lära mig


signatur

Kan Gordon Freeman tala?

Medlem

Man lär sig av sina misstag säger jag bara.

Allt jag kan har jag så gott som självlärt mig av misstag och test jag har gjort med olika saker.


signatur
1
Skriv svar