Robot
Aion - del 2

För ungefär två månader sedan lade vi upp del ett i vår recension av Aion. En hel del har hänt sedan dess och det är nu dags att knyta ihop säcken med ett slutligt omdöme.

#ncsoft, #lineage-ii-the-chaotic-chronicles, #world-of-warcraft, #eve-online


Medlem
Aion - en andra titt

Aion är skitroligt men det blev lite för långsegt de sista tio levlarna och därav la jag också spelet på hyllan. Kommer definitivt ge det en andra chans när det mognat till lite.

Medlem

Jag klarar inte av onlinespel där grindandet är bästa sättet att ta sig framåt. Har lagt WoW, Guild Wars och Warhammer Online på hyllan hittills och skulle nog göra samma sak med detta. Jag håller mig till Eve online. Det har funkat i 4 år och får funka i 4 till. Måste bara fråga hur du lyckades med att sluta. Det är fan mer beroendeframkallande än heroin.

Inaktiv
Skrivet av purjo:

Jag klarar inte av onlinespel där grindandet är bästa sättet att ta sig framåt. Har lagt WoW, Guild Wars och Warhammer Online på hyllan hittills och skulle nog göra samma sak med detta. Jag håller mig till Eve online. Det har funkat i 4 år och får funka i 4 till. Måste bara fråga hur du lyckades med att sluta. Det är fan mer beroendeframkallande än heroin.

I WoW är dock inte grindade bästa sättet, om man inte räknar gammla world records som var extrema fall.

Medlem

Skulle ändå vilka testa det, kommer ju aldrig en trial på skiten.

Inaktiv

Nej tack, jag väntar på SW: TOR

Inaktiv

Grindningen i Aion var en av de extremaste jag sett, spelade Cleric, "Super dedikerade healer" klassen om man vill tänka så, var ganska irriterande att man "förlorade" på att gruppa upp för experiance.

Blev level 30, sen sa jag "Nej tack", bästa hittils har varit The Burning Crusade tror jag, bra med quests o mycket nytt, Lich var inget för mig.

Medlem

Vore askul med en dedikerad PVP-server för EVE Online där man "levlar upp" sin karaktär 100x snabbare än vanligt, för jag skulle gärna vilja köra EVE, men jag orkar bara inte spendera 2-3 år på att få en karaktär som är duglig att kriga med.

Medlem
Skrivet av Kharif:

Grindningen i Aion var en av de extremaste jag sett, spelade Cleric, "Super dedikerade healer" klassen om man vill tänka så, var ganska irriterande att man "förlorade" på att gruppa upp för experiance.

Blev level 30, sen sa jag "Nej tack", bästa hittils har varit The Burning Crusade tror jag, bra med quests o mycket nytt, Lich var inget för mig.

Ett av de extremaste? Jag finner inte grindingen i Aion i närheten av extremt. Det är mycket, ja, men inte extremt.

Ragnarok Online eller Lineage 2, här snackar vi extremt.

Själv spelar man vidare. Sant, det har tagit emot lite nu i lv43, halvvägs till 44, men jag fortsätter. Jag pausar nu bara från konstant spelande och varierar med lite andra spel och arbeten som måste bli klara.

Jag SKA bli Lv50 innan Aion Vision i alla fall! Ser väldigt mycket fram emot det!

Medlem

Bra initiativ med att dela upp recensionen, skulle säkert kunna tillämpas på fler spel. T.ex. STALKER spelen var ju urbuggiga när de släpptes och fick en hel del välförtjänt kritik för detta. Själv köpte jag spelen ca ett halvår/år efter release och märkte inte av en enda bugg.

Vissa spel får ju också med tiden en hel del DLC och moddar, kanske skulle vara en idé att göra en liten uppföljning då?

Medlem
Skrivet av Kharif:

...var ganska irriterande att man "förlorade" på att gruppa upp för experiance.

Du måste ha gjort något väldigt fel, för man förlorar definitivt inte på att gruppa om man går mot rätt motstånd.

Det verkar som att många baserar 'den tunga grinden' på hur mycket xp man håvar in på sologrind. Kör en välbalanserad grupp, inte nödvändigtvis 6 pers, mot rätt motstånd så får man helt ok xp.

Det är ju inte 'blunda och snurra tre varv för att bli maxlevel', men helt ok progress; jag har definitivt varit med om värre. Hellre lite motstånd och sötare seger än motsatt.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

...Ragnarok Online eller Lineage 2, här snackar vi extremt. :P...

Påminn mig inte om Lineage 2 Får mardrömmar bara jag tänker på all tid man slösade på att grinda !

Inaktiv

Efter jag spelat wow alla dessa år känns verkligen det här spelet som skit. Ett gratis asiatiskt mmorpg man måste betala för, grafiken är absolut inte bra även fast motorn den rullar på är bra. Men allt är som glänsande plast och saknar alla former av innehåll. Inga landmärken, hus, stenar, tråkiga träd osv osv. Tog mig till level 21 innan jag totalt ångrade att jag skaffade collectors edition.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem

Vill bara ge en eloge till fz för att ni ger onlinespelen den tid de förtjänar innan ni säger bu eller bä, mer sådant!

Medlem

jaså tunt innehåll, har hört motsvarande från folk som spelar....inget för mig iaf, det skava blodigt, mörkt och brutalt.

Inaktiv
Skrivet av Luciphear:

Ett av de extremaste? Jag finner inte grindingen i Aion i närheten av extremt. Det är mycket, ja, men inte extremt.

Ragnarok Online eller Lineage 2, här snackar vi extremt.

Har tyvärr inte spelat dem, Ragnarok lite tror jag, var någon merchant men de var inget för mig på den tiden

Skrivet av totte:

Du måste ha gjort något väldigt fel, för man förlorar definitivt inte på att gruppa om man går mot rätt motstånd.

Ja de kan diskuteras om jag gjorde fel eller inte :), men jag och mina polare märkte av att vi var ungefär 4 levels efter alla andra efter vi ha grupp levelat sen level 1, samt att instancer inte ger så mycket exp om man är full grupp.

Sen märkte vi av att vi fick ungefär 3 dubbla xp på att döda saker själva, du kan förstå att mina dps kompisar försvann från gruppen rätt så snabbt då.

Medlem
Skrivet av Kharif:

Sen märkte vi av att vi fick ungefär 3 dubbla xp på att döda saker själva

Mjo, att gruppa mot single player content är inte så effektivt. Man bör vänta tills Black Claw innan man börjar gruppa första gången.

Medlem
Skrivet av Wartex:

Vore askul med en dedikerad PVP-server för EVE Online där man "levlar upp" sin karaktär 100x snabbare än vanligt, för jag skulle gärna vilja köra EVE, men jag orkar bara inte spendera 2-3 år på att få en karaktär som är duglig att kriga med.

Så är det inte riktigt, det tar mindre än en dag att skapa en karaktär som kan agera som scout och/eller tacklare i mindre strider. En av mina alts flyger en liten fregatt och har 5 eller mer kills på battleships och battlecruisers på de få timmar jag spelat med den med totalt 9h skillande.

Medlem

För att ha effektiv XP i en grupp så krävs det först och främst att man är inom 3-4 levlar, Efter det så krävs det att man har en bra grupp setup.

Bland annat tank, healer, sorc, sins, sedan kvittar de 2 sista spotsen ganska så mycket men har du dessa 4 så har du din DPS och speed garanterad.

Grupp leveling kan vara MYCKET mer effektivare än solo XP men som sagt va det krävs att du vet vad du syslar med i spelet.

-----

Själv lv 50 här och varit det ett tag nu, grinden var inget speciell alls, många klagar redan på grinden vid lv 20 och det totalt chockar mig seriöst??? Har dessutom 4 mer alts över 30.

Grinden i Aion börjar inte på allvar förens runt 40, men även här har du en dedikerad grupp och bra vänner så går det ändå fort finns massor med instanser att göra o.s.v.

Ett tips när du spelar, du behöver inte vara 50 och maxad gear för att ha kul! du kan ha kul på vilken level du än är.

Medlem

Att spelet skulle innehålla mycket grind kunde väll vilken människa som helst med bara lite erfarenhet av koreanska online spel fatta.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Varför göra ännu en recension på detta spel bara några månader efter release när det finns högvis med andra mmos som skriker efter nya recensioner. Spontan tanke.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem

Jag kom till level 44 och upptäckte hur förbaskat tråkigt jag egentligen hade. Mob efter mob efter mob efter mob efter mob... i många många timmar i sträck bara för en level. Questar? Pff, NCSoft kan inte stava till ordet. Instanser? Right... grind i grupp - inget annat. Noll taktik annat än vissa kombinationer av klasser och en fullkomligt idiotisk loot-mekanik där du kan ha kämpat i flera timmar för att bara få lite Kinah av sista bossen (spelets valuta).

Sedan har vi få PvP-biten. Fullständigt kaos om ni frågar mig. Jag har alltid frågat mig vad man vinner på "open world PvP"... efter Aion så kvarstår min fråga. Två zergs mot varandra eller 30vs10 osv. Fullkomligt meningslöst.

Aion är grafiskt- och ljudmässigt ett mycket gediget spel - även animationer och effekter är av bra kvalité - men det har inget intressant innehåll. Age of Conan 2.0 med andra ord, även om jag förmodligen skulle säga att NCSoft har skött saker och ting flera nivåer bättre.

Ska jag sedan jämföra med mastodonten World of Warcraft så har Aion både för- och nackdelar. Man får åtminstone en känsla av att ständigt behöva kämpa mot mobsen istället för att trycka på två knappar och se den där jätten (som såg så farlig ut) framför dig falla. Dessutom är grafiken många gånger bättre utan att dra sig åt det grå tråkiga hållet, eller att ha en stor inverkan på prestanda. Men innehållsmässigt.... inte en chans.

Medlem
Skrivet av eldrak:
Skrivet av Wartex:

Vore askul med en dedikerad PVP-server för EVE Online där man "levlar upp" sin karaktär 100x snabbare än vanligt, för jag skulle gärna vilja köra EVE, men jag orkar bara inte spendera 2-3 år på att få en karaktär som är duglig att kriga med.

Så är det inte riktigt, det tar mindre än en dag att skapa en karaktär som kan agera som scout och/eller tacklare i mindre strider. En av mina alts flyger en liten fregatt och har 5 eller mer kills på battleships och battlecruisers på de få timmar jag spelat med den med totalt 9h skillande.

Verkligen? Jag har hört att man kan vara scout och så, men för att riktigt spela roll i en strid så måste man ha ett bra skepp, och skills för att använda det. Jag har levlat upp en karaktär i ca 3-4 månader. Inte slösat en sekund på att inte skilla, och allt som har hänt mig är att jag förlorade mitt battleship på en sekund när jag warpade in i 0.4-rymd med 3 gatecampers. Enligt EVE planner kommer det ta ca 1 år av skillande tills jag kan ratta runt i en carrier, så nu har jag lagt av.

Inaktiv
Skrivet av gurkoz:

Varför göra ännu en recension på detta spel bara några månader efter release när det finns högvis med andra mmos som skriker efter nya recensioner. Spontan tanke.

De lovade att göra en uppföljning i den första recensionen.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem
Skrivet av Sipmo:
Skrivet av gurkoz:

Varför göra ännu en recension på detta spel bara några månader efter release när det finns högvis med andra mmos som skriker efter nya recensioner. Spontan tanke.

De lovade att göra en uppföljning i den första recensionen.

Ja men då så. På samma gång vore det ändå kul med nya tester av äldre mmos


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem

Spelet är mindre kul utan grupp/legion kan jag påpeka förresten, men visst solo går också. Men att missa stora krig som är halva spelet ..


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Kharif:

Grindningen i Aion var en av de extremaste jag sett, spelade Cleric, "Super dedikerade healer" klassen om man vill tänka så, var ganska irriterande att man "förlorade" på att gruppa upp för experiance.

Blev level 30, sen sa jag "Nej tack", bästa hittils har varit The Burning Crusade tror jag, bra med quests o mycket nytt, Lich var inget för mig.

Ett av de extremaste? Jag finner inte grindingen i Aion i närheten av extremt. Det är mycket, ja, men inte extremt.

Ragnarok Online eller Lineage 2, här snackar vi extremt.

Själv spelar man vidare. Sant, det har tagit emot lite nu i lv43, halvvägs till 44, men jag fortsätter. Jag pausar nu bara från konstant spelande och varierar med lite andra spel och arbeten som måste bli klara.

Jag SKA bli Lv50 innan Aion Vision i alla fall! Ser väldigt mycket fram emot det!

Aion Vision är ingen specifik content patch eller expansion, så du kommer att ha massor med tid att bli 50 innan allt du såg på den filmen kommer till spelet.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem
Skrivet av gurkoz:
Skrivet av Sipmo:
Skrivet av gurkoz:

Varför göra ännu en recension på detta spel bara några månader efter release när det finns högvis med andra mmos som skriker efter nya recensioner. Spontan tanke.

De lovade att göra en uppföljning i den första recensionen.

Ja men då så. På samma gång vore det ändå kul med nya tester av äldre mmos

Testa LotRO igen och det är som att spela ett annat spel. Eller ja, en uppföljare iaf, asch, ni fattar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Tingström:

Nej tack, jag väntar på SW: TOR

Det gör du rätt i


signatur

Game long and prosper

Medlem

Körde till level 30 sen blev det för segt och tråkigt: PvP i spelet är så usel att man kan ju lika gärna lira tekken. Spelet är designat för att ta upp ens tid och det är inte mer än hjärndöd grind för att ta sig någonstans.

Spelar Darkfall istället som är typ en miljard gånger bättre. Aions lilla skitvärld kommer inte ens i närheten.

12
Skriv svar