Kan inte spela .mid

Medlem
Kan inte spela .mid

Tjena!

I slutet av sommaren formaterade jag burken och sedan dess kan jag inte spela upp midifiler längre. Jag har testat med WinAmp, VLC och WMP, och problemet är det att det inte hörs något ljud, trots att filen "spelas upp" i programmet, d.v.s det tickar på som om det hade funkat, men det är helt tyst.

Har inga problem med några andra filer och jag har de senaste drivisarna till ljudkortet.

Nån som har några förslag på vad felet kan vara och hur man kan avhjälpa det?


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Kontrollera så att volymen för MIDI-filer inte är för låg eller helt avstängd. Högerklicka på högtalarikonen nere vid klockan och välj "Öppna volymkontrollen".

Medlem

Det har jag kollat. Värt att notera är att midi-ljuden fungerar i ett notskrivningsprogram jag har (Finale NotePad 2008), och där kan jag öppna och spela midi-filer. Saken är ju den att det inte är en musikspelare och det funkar inte riktigt att hålla på så...


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Se till att du har drivrutiner till ditt ljudkort installerat (många funkar även utan specifika drivisar, men saknar då lite fluff och stuff.)

Och så kan du ändra midi enhet i winamp.

Prefs->plugins->input->nullsoft midi player, så kan du välja vilken enhet som ska spela upp midi, finns ett par mjukvaruvarianter och någon hårdvarudito, beroende på vad du har för ljudkort.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Drivisar till ljudkortet har jag, ja, dessutom funkar ju midi-ljuden i notskrivningsprogrammet som sagt.

Winamp har Nullsoft MIDI player 3.17 för midi-filer. Problemet finns ju i andra mediaspelare också, så jag tror inte att felet ligger i winamp.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Det jag menar är att du kan testa att byta enhet som Nullsoft midipluggen använder, kan hända att ditt notprogram har en egen mjukvarusynth som den använder, och den som är default i windows kanske inte vill funka av en eller annan anledning.

Hmm kanske skulle sagt att du skulle trycka "configure" då du har den markerad i listan Anywhooo, där kan du välja bland:

(tar dom jag har o välja på)
midiOut / Microsoft MIDI mapper
midiOut / Microsoft GS Wavetable SW synth
Directmusic / Microsoft synthesizer
Directmusic / Microsoft synthesizer (with output)


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Sedärja, tack så mycket! bytte till DirektMusic / SB Audigy Audio [4400], och nu funkar det även om ljudet är lite lägre än vad det borde vara.

Menmen, det duger för mig, tack och bock!


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Kul o kunna hjälpa till


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

1
Skriv svar