Problem(?) med tangentbord?

Medlem
Problem(?) med tangentbord?

Jag vet ärligt talat inte vilken kategori, mjuk eller- hårdvara som det här hör hemma i. Antagligen båda två men... Till problemet.

Jag har då satt upp dual boot rätt nyligen, hade vista på datorn sedan partitionerade jag och installerade mitt kära Ubuntu vid sidan om. Jag gick ganska omgående in och konfigurerade så att Vista ligger högst upp på listan i GRUB. Problemet ligger där. Under den delen av startsekvensen fungerar inte mitt tangentbord. Jag kan alltså inte gå ner och välja Ubuntu om jag känner för att använda det.

Vet ärligt talat inte vad mer jag ska säga eftersom jag inte har den blekaste själv om vart problemet kan tänkas ligga, i mjukvara, hårdvara, eller både och.

Hjälp uppskattas
Tack på förhand


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Inaktiv

Jag har stött på liknande och eftersom jag har drivmetrar med hårdvara har jag pluggat i annan hårdvara och då har det fungerat.

Återkommer om ditt specifika. Sitter på jobbet.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Dessvärre har jag inget annat tangentbord... :<


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Antar att du använder ett USB T-bord, ett PS/2 skulle nog fungera.

Medlem
Skrivet av Xphome:

Antar att du använder ett USB T-bord, ett PS/2 skulle nog fungera.

Det stämmer. Ett Labtec Ultraflat Keyboard.

Jag har en USB -> PS/2 adapter liggandes, ska testa det imorgon då.

Finns det några nackdelar med detta gränssnitt jämfört med USB? Det är ju äldre och så... är inte så insatt.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Inaktiv

Tycker PS2 fungerar klockrent. Kör både USB och PS2.


signatur

Bra kylning IsTheShit

nj
Medlem

Nackdelen med PS/2 är att du inte kan kastbyta tangentbord hur som helst när datorn är igång utan måste starta om den.
Dock så har jag för mig att tangentbord via USB har en begränsning på antalet tecken som kan överföras i taget som inte existerar med PS/2.

Antagligen så fungerar inte ditt USB-tangentbord under uppstarten för att bios inte har aktiverat legacy keyboard support (har jag för mig inställningen brukar heta, eller liknande).

Medlem

Finns det inte något sätt att bara helt enkelt få igång det tidigare då? Eller ska jag köra med den där adaptern istället?


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

nj
Medlem
Skrivet av smuts:

Finns det inte något sätt att bara helt enkelt få igång det tidigare då? Eller ska jag köra med den där adaptern istället?

Du måste in i bios och aktivera så att tangentbordet fungerar via USB-anslutning under uppstarten (vilket jag nämnde i min tidigare post). Antagligen så måste du dock använda omkopplaren för att köra tangentbordet via PS/2-porten för att kunna ta dig in i bios om det är avstängt.
Funktionen du ska aktivera lär heta något i stil med Legacy USB/Keyboard support som sagt.

Men så fort som det är aktiverat så är det bara återgå till USB.

Medlem
Skrivet av nj:
Skrivet av smuts:

Finns det inte något sätt att bara helt enkelt få igång det tidigare då? Eller ska jag köra med den där adaptern istället?

Du måste in i bios och aktivera så att tangentbordet fungerar via USB-anslutning under uppstarten (vilket jag nämnde i min tidigare post). Antagligen så måste du dock använda omkopplaren för att köra tangentbordet via PS/2-porten för att kunna ta dig in i bios om det är avstängt.
Funktionen du ska aktivera lär heta något i stil med Legacy USB/Keyboard support som sagt.

Men så fort som det är aktiverat så är det bara återgå till USB.

Jag har ungefär samma problem, fast jag kan gå in i bios. När windows ska starta som kommer dual-boot menyn upp fast jag inte har dual boot, jag har en annan load screen. Vars ligger "mappen" för load screen?


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Tackar för alla svar, allt funkar fint nu.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

1
Skriv svar