netlimiter -frågor

Medlem
netlimiter -frågor

jag behöver dela ett 100mbit nät (trådlöst) så att 20 användare kan använda ska begränsas till 5mbit/s per användare.
jag tänkte då på netlimiter för att göra detta. Men eftersom jag knappt använt det så undrar jag om detta är något som går att göra med programmet?
Om inte, vad kan jag använda då?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Det kanske skall poängteras att bara för att du har 100Mbps i det trådlösa nätverket så är det inte säkert att du får ut det (mottagningen är kanske inte perfekt pga störning från väggar m.m.).

Det kan även vara så att de stör varandra litet (dvs. att (summan av antalet datorer) * (bandbredd per styck) kan vara betydligt lägre än 100Mbps.

Du får nog prova dig fram.

Medlem

jo, jag har funderat på det. måste göra ett test när det närmar sig...

men kan man göra det med netlimiter?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

det beror lite på hur ditt nätverk ser ut om du kan använda netlimiter till det. Det är väl egentligen tänkt att begränsa typ dc++/torrents och liknande program som körs från den specifika datorn. Att begränsa trådlöst nätverk görs väl enklast ifrån routern eller accespunkten.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

jag körde lite tester igår och det visade sig att netlimiter enbart kan begränsa lokalt. så det funkar inte.

Fenix: alla routrar har väl inte den funktionen? har du ett tips på någon bra som har det (ska ha trådlöst)?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Om du har 20 användare på en trådlös accesspunkt så lär du inte behöva något som begränsar hastigheten då det kommer suga för alla.


signatur
Medlem

jo, jag vet. Men det är vad som gäller.
Det lutar åt att det får bli en router med netlimit mäöjligheter...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av Propy:

jag körde lite tester igår och det visade sig att netlimiter enbart kan begränsa lokalt. så det funkar inte.

Fenix: alla routrar har väl inte den funktionen? har du ett tips på någon bra som har det (ska ha trådlöst)?

har inte nån direkt koll på det.. men annars borde det väl finnas med i dd-wrt. WRT54G/GL är väl dock inte det bästa valet i dagsläget.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

hmm...jag hittade nästan enbart linkseys...ska testa den först. vissa säger att den är bra, andra inte...som med allt annat


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

1
Skriv svar