Tales of Monkey Island

Robot
Tales of Monkey Island

Tales of the Monkey Island berättar historien om den älskade piraten Guybrush Threepwood. Ett avsnitt per månad ger fem glada äventyr - vi tar här en titt på hela paketet.

#telltale-games, #grim-fandango


Medlem
Testat - Tales of Monkey Island

Skepp OHOY!

Fula figurer?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Brutalt dålig "uppföljare".

Medlem
Skrivet av Fisse:

Brutalt dålig "uppföljare".

jesus klassisk "gammla spel fanboy". klart saker va roligare när man va liten då kunde man ju ha kul med en pinne. jag tycker att detta va ett bra spel sjukt svår genre att göra spel till idag, när tekniken tillåter "freeroaming" multiplayerspel och allt annat populärt.
känns som det är slut på låsta kameravinklar och specifika sätt att klara pussel.

Medlem

Ettan, var bra introduktion. Var inte helt förtjust i allt men klart godkänt, 3/5.

Andra episoden var katastrofalt oinspirerande, tråkig handling på detsättet att jag själv tyckte de var tämligen ologiskt. Ett stort minus för Lechuck. 1/5

Tredje episoden tyckte jag var väldigt fyndig, min favoritkaraktär var på en blixtvisit. Pusslena tyckte jag om. 4/5

Fjärde episoden hade i mina ögon spoton-pussel, storyn tog en twist som jag inte alls hade förväntat mig och livet var underbart. Samt så var en återkommande karaktär underbar som advokat. 5/5

Femte och sista episoden tyckte jag inte om riktigt lika mycket som fjärde då boss-striden var dryg som bara den. Visste precis vad jag skulle göra. Kunde bara sitta och leka med tummarna tills rätt scen dök upp. 4/5

Så 4+4+1+3+5=17/25 dvs 3,4/5. Då vi ej tillåter oss andra poäng än heltal så blir de avrundat till en stark trea.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Inaktiv

Detta är bästa spelet som har släppts i år. Håller inte med ett smack med recensenten.
GOTY, helt klart.

Medlem
Skrivet av DeKvittar:

Ettan, var bra introduktion. Var inte helt förtjust i allt men klart godkänt, 3/5.

Andra episoden var katastrofalt oinspirerande, tråkig handling på detsättet att jag själv tyckte de var tämligen ologiskt. Ett stort minus för Lechuck. 1/5

Tredje episoden tyckte jag var väldigt fyndig, min favoritkaraktär var på en blixtvisit. Pusslena tyckte jag om. 4/5

Fjärde episoden hade i mina ögon spoton-pussel, storyn tog en twist som jag inte alls hade förväntat mig och livet var underbart. Samt så var en återkommande karaktär underbar som advokat. 5/5

Femte och sista episoden tyckte jag inte om riktigt lika mycket som fjärde då boss-striden var dryg som bara den. Visste precis vad jag skulle göra. Kunde bara sitta och leka med tummarna tills rätt scen dök upp. 4/5

Så 4+4+1+3+5=17/25 dvs 3,4/5. Då vi ej tillåter oss andra poäng än heltal så blir de avrundat till en stark trea.

Har inte lirat sista episoden än, men de övriga skulle jag betygsätta precis som du

Nånting jag störde mig på genom i princip alla episoder hittills är antalet buggar jag har stött på. Dörrar som har stått mitt i luften, Guybrush som reagerar på att LeChuck står vid en kanon fast han har gått därifrån osv osv. Sedan är jag inte helt förtjust i det nya kontrollsystemet. Hade definitivt föredragit om man kunde klicka på marken för att gå runt istället för att få kramp i fingret för att man behöver hålla in knappen permanent. Klickar man på ett objekt går han ju trots allt fram för att använda det.

Medlem

Spela med WASD människa! Förövrigt så älskade jag denna serie, lätt 5/5. Stötte inte på en bugg och dialogen var vass, grafiken var underbar och de nya karaktärerna vart helt okej.

Medlem
Skrivet av lop3r:
Skrivet av Fisse:

Brutalt dålig "uppföljare".

jesus klassisk "gammla spel fanboy". klart saker va roligare när man va liten då kunde man ju ha kul med en pinne. jag tycker att detta va ett bra spel sjukt svår genre att göra spel till idag, när tekniken tillåter "freeroaming" multiplayerspel och allt annat populärt.
känns som det är slut på låsta kameravinklar och specifika sätt att klara pussel.

Förvånansvärt sant av dig op3r

Medlem
Skrivet av DeKvittar:

Ettan, var bra introduktion. Var inte helt förtjust i allt men klart godkänt, 3/5.

Andra episoden var katastrofalt oinspirerande, tråkig handling på detsättet att jag själv tyckte de var tämligen ologiskt. Ett stort minus för Lechuck. 1/5

Tredje episoden tyckte jag var väldigt fyndig, min favoritkaraktär var på en blixtvisit. Pusslena tyckte jag om. 4/5

Fjärde episoden hade i mina ögon spoton-pussel, storyn tog en twist som jag inte alls hade förväntat mig och livet var underbart. Samt så var en återkommande karaktär underbar som advokat. 5/5

Femte och sista episoden tyckte jag inte om riktigt lika mycket som fjärde då boss-striden var dryg som bara den. Visste precis vad jag skulle göra. Kunde bara sitta och leka med tummarna tills rätt scen dök upp. 4/5

Så 4+4+1+3+5=17/25 dvs 3,4/5. Då vi ej tillåter oss andra poäng än heltal så blir de avrundat till en stark trea.

Hyffsat ok resonemang, skulle nog ge andra delen 2/5 dock den är inte dålig bara ganska medioker. Gillade Le Chuck och dialogen när man ska instruera LeChuck hur man använder "nyckeln" är helt underbar, helt klart det bästa med den delen. Det skulle innebära att jag avrundade uppåt till 4/5.

Tycker f.ö. att de nya karaktärerna t.ex. Morgan, "snälla" LeChuck, deSinge och Winslow var helt klart färggranna och välgjorda. Skulle nog säga att Morgan är en av årets bästa nya karaktärer.

Medlem

Blir ett solklart köp den dagen jag kan få det på en dvd eller liknande!

Medlem

Bilden på http://www.fz.se/nyhetsarkiv/?id=35920 är inte från spelet nyheten handlar om. :/

Medlem

Chapter 3 har för övrigt den bästa credits-sekvensen EVER!

YouTube (spoiler free due to time stamp )

On topic tyckte jag ToMI var helt ok. De lyckades mkt bättre än jag trodde de skulle göra med att behålla charmen och humorn.

Medlem

Håller med. Tredje o fjärde episoderna var helt klart bäst. Femte var en jekla besvikelse.

Medlem
Skrivet av rudeboystig:

Chapter 3 har för övrigt den bästa credits-sekvensen EVER!

YouTube (spoiler free due to time stamp )

On topic tyckte jag ToMI var helt ok. De lyckades mkt bättre än jag trodde de skulle göra med att behålla charmen och humorn.

Haha, världsklass. "All that pizza and no idea what kind of meat it was"


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Först när jag såg betyget och punkterna tyckte jag recensionen verkade lite elak, men efter att ha läst den så måste jag hålla med. Tyvärr styckar episodupplägget storyn aningen mycket. Jag tror alla dessa val som vi inte gillar och där kvalitén brister beror på deras förmodligen tighta budget. 5:an har faktiskt varierat väldigt mycket i kvalité, som recensenten beskriver, från underbart till nästa stund som kan vara besvikelse. Telltale återanvänder karaktärer så att det känns fånigt ibland, men så får de till några som många vill ge som exempel, men där jag hellre skulle vilja lyfta Galeb, som dök upp ur ingenstans och var en magnifik och unik karaktär jag gärna sett mer utav.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Detta verkar ju grymt bra!

Medlem
Skrivet av MonsterGuden:

Blir ett solklart köp den dagen jag kan få det på en dvd eller liknande!

http://www.telltalegames.com/store/talesofmonkeyisland

Well, jag var otålig så jag köpte hela säsongen på en gång och har lirat alla episoder på releasedagen i princip. Nu väntar jag bara på att få betala frakten så att jag får hem DVD-utgåvan.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem

Det skulle ju vara svårt att "misslyckas", då båda manusförfattarna från lucasarts som skrev monkey island 1&2 nu jobbar på telltale, samt att röstskådisen är densamma för guybrush som det var i "skitspelen" som följde efteråt (men det är ändå en helt okej skådis).


signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem
Skrivet av DeKvittar:
Skrivet av MonsterGuden:

Blir ett solklart köp den dagen jag kan få det på en dvd eller liknande!

http://www.telltalegames.com/store/talesofmonkeyisland

Well, jag var otålig så jag köpte hela säsongen på en gång och har lirat alla episoder på releasedagen i princip. Nu väntar jag bara på att få betala frakten så att jag får hem DVD-utgåvan.

Har inte klarat Sam & Max Season 1 ännu, därför jag inte varit så otålig!

QRT
Medlem

Hyfsat underhållande, men dock det sämsta monkey island spelet(spelen) hittills.

1
Skriv svar