Linux frågor

Inaktiv
Linux frågor

Har tänkt att börja med linux inom en snar framtid och jag har några frågor.

1. Om vi säger att man kan ladda ner ladda ner FF till Linux. Funkar det till alla distrobutions?

2. Kan jag ha kvar Windows när jag har installerat linux på datorn?

3. Kan jag ha fler än 1 Distro och hoppa mellan dem?

4. Varför skulle jag vilja installera Linux på en PS3?

5. Vilken Distro tycker DU bäst om?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

nj
Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Har tänkt att börja med linux inom en snar framtid och jag har några frågor.

1. Om vi säger att man kan ladda ner ladda ner FF till Linux. Funkar det till alla distrobutions?

Förutsatt att de paket som möjligen krävs finns installerade så ja. Så länge som dist:en har en vettig pakethanterare så ska det inte vara något problem.

Citat:

2. Kan jag ha kvar Windows när jag har installerat linux på datorn?

Ja, bara partionera upp hårddisken samt konfigurera din boot loader att även ge möjlighet att starta Windows.

Citat:

3. Kan jag ha fler än 1 Distro och hoppa mellan dem?

Partionera och fixa med bootloadern så ja.

Citat:

4. Varför skulle jag vilja installera Linux på en PS3?

Pass (äger ingen PS3 så jag kan inte ge ett bra svar).

Citat:

5. Vilken Distro tycker DU bäst om?

Gentoo är en gammal favorit, dock så tar den tid att installera då det kompileras från grund för att optimera för hårdvaran i datorn. Kanske inte den mest nybörjarvänliga dist:en som finns men man lär sig mycket på att använda den, dock så kan det ju vara bra att ge sig på någon lite lättare först för att lära känna Linux först.

Arch Linux kör jag på min bärbara dator (har även dualboot:at på min stationära), liten och smidig dist med ett bra paketsystem. Kan förvisso vara lite pillrig att få ordning på (massa knackande i konfigurationsfiler och liknande), men jag gillar att få sån kontroll över mitt system.

Inaktiv
Skrivet av nj:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Har tänkt att börja med linux inom en snar framtid och jag har några frågor.

1. Om vi säger att man kan ladda ner ladda ner FF till Linux. Funkar det till alla distrobutions?

Förutsatt att de paket som möjligen krävs finns installerade så ja. Så länge som dist:en har en vettig pakethanterare så ska det inte vara något problem.

Har Fedora, Ubunto och Suse(bra nybörjar val?) det?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

nj
Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av nj:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Har tänkt att börja med linux inom en snar framtid och jag har några frågor.

1. Om vi säger att man kan ladda ner ladda ner FF till Linux. Funkar det till alla distrobutions?

Förutsatt att de paket som möjligen krävs finns installerade så ja. Så länge som dist:en har en vettig pakethanterare så ska det inte vara något problem.

Har Fedora, Ubunto och Suse(bra nybörjar val?) det?

Ubuntu har jag bara minimal erfarenhet av själv (och Fedora/Suse ingen alls om man bortser från gamla Red Hat 4-5 möjligen då), men Ubuntu är relativt enkelt.
Testkörde det i någon dag på min bärbara dator och allt fungerade på en gång utan att jag egentligen behövde göra något, dess installation är ruskigt trevlig faktsikt (boota igång livecd:n och ha ett fullt fungerande desktop där man kan sitta och surfa och annat medans Ubuntu installeras) och gör det väldigt lätt att få till en grund.
Ubuntu har ett bra paketsystem där det (nästan) bara är att peka och klicka i en lista så installeras program och annat vilket gör det väldigt lätt att sköta om.
Ubuntu har även en bra community, även om jag inte kör den dist:en själv så hittade jag mycket tips och annat för min bärbara dator i deras forum som jag hade nytta av när jag installerade Arch.

Inaktiv

Jag trodde de var de vanligaste.

Du sa någon om att partionera HDD:n. I vista, gör man det under Computer Management/Storage/Disk management?

Sedan högerklickar man på ett av alternativen och klickar "shrink volume"? Nu till fråga ett. Vad betyder egentligen "Enter amount of space to shrink in MB"? Betyder det att om jag väljer 100 000 MB så kommer min nya partion bli 100 000 megabyte stor?
Fråga 2: Om jag nu klickar på shrink knappen så kommer Partionen att skapas som en (F:)
Fråga 3: under (F:) ska jag spara alla mina Linux filer?
edit: Ändrat de så att MB fortfarande vart MB en rad neråt


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

nj
Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Jag trodde de var de vanligaste.

Du sa någon om att partionera HDD:n. I vista, gör man det under Computer Management/Storage/Disk management?

Sedan högerklickar man på ett av alternativen och klickar "shrink volume"? Nu till fråga ett. Vad betyder egentligen "Enter amount of space to shrink in MB"? Betyder det att om jag väljer 100 000 MB så kommer min nya partion bli 100 000 byte stor?
Fråga 2: Om jag nu klickar på shrink knappen så kommer Partionen att skapas som en (F:)
Fråga 3: under (F:) ska jag spara alla mina Linux filer?

Möjligen att de är de vanligaste, jag har dock aldrig direkt testat dem (mer än Red Hat som Fedora hette en gång i tiden).

Hur som helst, om du krymper din nuvarande partition så blir det urymmet "rått" utrymme (och inte en F:-partition) vilket är vad du behöver.
Linux använder helt annorlunda filsystem och uppbyggnad än vad Windows gör.
Rekommenderar helt klart att du tar och läser lite installationsguider (bör finnas i

MB = megabyte, så om du väljer 100000 när du krymper så blir den 100000MB stor, dvs ca 98GB stor. 1024MB = 1GB.

Att krympa en partition är väl inte helt säkert heller (programmen kan ha blivit bättre på det med åren), risken finns dock att filer blir korrupta pga de har delar utspridda på olika sektorer av hårddisken. Det bästa är att köra en defragmentering före iaf, men då är det heller inte säkert att det fungerar helt perfekt.

Om du nu bara vill prova på Linux för att se hur det fungerar och är så kan du alltid installera Ubuntu med Wubi vilket du då gör till en katalog på en Windows-partition. På så vis så behöver du inte hålla på att ändra med partitioner och annat.
Dock så provade en jag känner det ett tag och upplevde att det var lite instabilt, så det kan möjligen ge ett lite sämre intryck än en "riktig" installation.

Medlem

+1 för ubuntu. dualbootade det och windows på min förra laptop. fungerade utmärkt, lätt att installera bredvid windows, och (nästan) allt fungerade "out of the box". jag hade ingen erfarenhet av linux/unix miljöer före.

jag tror till och med att ubuntu tillåter dig att skapa partioner som en del av installationsprocessen. du behöver alltså inte fixa det i förväg, bara att bränna installationsskivan och köra...

Inaktiv
Skrivet av lave:

jag tror till och med att ubuntu tillåter dig att skapa partioner som en del av installationsprocessen. du behöver alltså inte fixa det i förväg, bara att bränna installationsskivan och köra...

Vad trevligt. Så om jag väljer ubuntu så är det jag behöver göra är:
Steg 1: Spara ubuntu från internet till en CD
Steg 2: Installerar jag i Windows eller ute i biosen?
Steg 3: Är det en installer wizard som man använder?
Steg 3: I wizarden så kan jag välja om jag vill spara windows som en egen partion?. Om inte hur stor bör man göra den partionen? Vad ska sparas där?
Steg 4: Starta om datorn
Steg 5: När du startar kan du välja om du vill starta med windows eller om du vill starta med ubuntu?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

Kanske skulle tacka för er hjälp so far.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av lave:

jag tror till och med att ubuntu tillåter dig att skapa partioner som en del av installationsprocessen. du behöver alltså inte fixa det i förväg, bara att bränna installationsskivan och köra...

Vad trevligt. Så om jag väljer ubuntu så är det jag behöver göra är:
Steg 1: Spara ubuntu från internet till en CD
Steg 2: Installerar jag i Windows eller ute i biosen?
Steg 3: Är det en installer wizard som man använder?
Steg 3: I wizarden så kan jag välja om jag vill spara windows som en egen partion?. Om inte hur stor bör man göra den partionen? Vad ska sparas där?
Steg 4: Starta om datorn
Steg 5: När du startar kan du välja om du vill starta med windows eller om du vill starta med ubuntu?

1. Ja

2. Du bootar från skivan i BIOS.

3. Det är en live-CD, du har alltså en väldigt enkel installer.

4. Tror den gör det automatiskt.

5. Ja, GRUB installeras automatiskt.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Inaktiv

förut satt att din 4 svarade på min 3b så borde jag kunna installer linux nu. Då är det bara för mig att se vilken av våra gamla sunk datorer jag får exprimentera på. Kanske dycker det upp mer frågor på min väg till en linux användare. Om så är fallet så kan ni lita på att jag fortsätter vägra googla det för en sån här hjälp smiskar Google. ty


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv

Kör bara terminal numera och det ska vi absolut inte gå in på.

Applåd till nj som orkar Linuxguida.

Jag vågar rekommendera Ubuntu mycket starkt.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Jag skulle tydligen få en gammal dator från pappas jobb. Bättre än inget, sämre än de flesta.

Om vi skulle ta och kolla på det här uppslaget från distrowatch.comlänk. Ungefär vid nedre hälfvten. I andra listan. Det står ff(3.0.1) och i ubuntu 8.04 hardy spalten står det: 3.0b5(=3.0 beta 5?). Betyder det att det medföljer ubuntu eller att det är max av det distron klarar och att man inte kan installer en nyare version av fire fox?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Väljer du mellan olika dist? Ta alltid den nyaste om du inte har goda skäl att välja en annan. Jag skulle tro att alla firefox fungerar till de flesta distar, men nyaste fungerar definitivt till den senaste. typ.

EDIT! Gör det så enkelt för dig som möjligt om det nu är första gången du installerar linux. det kommer (nästan) alltid att vara småsaker som krånglar i vilket fall (ljud, nätverk och liknande...). ta den som är tydligt länkad på www.ubuntu.com (dvs 8.04 just nu).

Inaktiv

Ok ubuntu är lättast men tror ni jag klarar Opensuse om jag använder deras step-by-step guide? Tänk då på att jag aldrig installerat ett OS förut eller enns varit inne i bios


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Skulle också rekommendera Ubuntu. Har själv kört Debian tidigare och övergången var klockren.

Inaktiv
Skrivet av erge:

Skulle också rekommendera Ubuntu. Har själv kört Debian tidigare och övergången var klockren.

Va har du övergivit Apple för Linux? JAg som alltid trott du var en Mac fanboy


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av erge:

Skulle också rekommendera Ubuntu. Har själv kört Debian tidigare och övergången var klockren.

Va har du övergivit Apple för Linux? JAg som alltid trott du var en Mac fanboy

Absolut inte och det lär jag inte göra i första taget heller. Däremot har jag kvar min PC som jag kör Linux på.

1
Skriv svar