Spyware och IE-problem

Medlem
Spyware och IE-problem

Tjenare!

en kompis till mig har problem med sin dator, och då jag själv inte suttit med en Windows-burk på några år så tänkte jag höra här efter tips och råd från folk med bättre Windows-kunskap än mig.

Det som är hennes problem (förutom att datorn är från stenåldern och jävligt slö hehe) är att det dyker upp pop-ups konstant när hon surfar med IE. Jag har numera installerat FireFox åt henne, och hon använder det, men känner ändå att datorn är onödigt slö och hon vill ju såklart att problemet ska försvinna, även om hon inte använder IE något mer.

Sen så har jag slängt in ett virusprogram (som jag knappt kommer ihåg namnet på... fan... men något i stil mer Terminator var det, det var gratis iallafall haha) som numera varnar om två saker som hotar datorn, vilket hon inte gillar (dom två hotande sakerna alltså, inte programmet haha)

Kortfattat: Skulle uppskatta lite tips och tricks om hur jag (rejält/ordentligt) rensar datorn på vad jag antar är spyware och skit.

p.s budget för detta: 0 kr, så ju mer gratis, desto bättre


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

Har sett att det cirkulerat diverse process-virus de senaste veckorna. Kolla därför taskmanagaer (aktivitetshanteraren) ifall någon process är uppe och går i 99%, har sett att msnmsgr.exe och svhost var mest drabbade.

Firefox har också varit en del strul med, inte uppmärksammat något med version 3, men version 2 hade en del kryphål som gjorde att andra skitsaker kom åt processen och pressade den till 99%.

Rekommenderar dig att:

1. Tanka Ad-aware, trialversionen är gratis. Kan du ordna det gratis så är det bara ett stort plus.

2. Rensa ur mappar som tar emot mycket filer, t.ex firefox-downloadsmappen, eller ifall en download-mapp med torrenter eller andra nerladdningar. Oavsett hur duktig man är som warzeare så kan lätt några infekterade filer smyga sig in ifall man tankar mycket.

3. Rensa bort tempmappen och andra temporära filer som används av firefox. Ta bort Internet Explorer, kan ta lite tid (läs om hur du gör via Google).

Ledsen att min guide inte är top-notch, men kan hjälpa dig ytterligare ifall du återkommer med mer information om din kompis dator (cpu, grafik, ram o.sv) och vilka typer av pop-ups som dyker upp. Har du möjlighet att se vilka processer som drar det tyngsta lasset är detta också ett plus.

Lycka till!

Medlem

tackar, det där verkar vara en bra checklista att gå efter

Jag återkommer kanske ikväll, är då jag ska göra nästa försök att få ordning på hennes dumburk.

p.s de pop-ups jag noterade var lite allt möjligt, "vinn en macbook air", "kärlekstestet" osv. faktiskt hänt att dessa har dykt upp på min Macbook Pro (Safari som Firefox...).

Vad och hur hon tankar saker och ting har jag ingen koll på, och troligen inte hon heller hehe
så det skulle inte förvåna mig om det är p.g.a det som hennes dator strular (vet dock att hon håller sig borta från Kazaa och DC++ m.m.)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Ta hem och kör Hijackthis och posta i forumet för hjälp.
http://www.bleepingcomputer.com/tutorials/tutorial94.html (guide hur du gör här).

Ytterligare saker man kan dra hem och kolla med listar jag här nedanför. Dock brukar hijackthis funka bra som start.
www.xoftspy.com (trial)
www.malwarebytes.org (gratis, om du inte vill ha guard)
A-squared: http://www.emsisoft.com/en/software/free/ (gratis om du inte vill ha guard)
Ad-aware: redan rekommenderat
nod32 online scanner: http://www.eset.com/onlinescan/
Spybot - Search&Destroy - bra att immunisera sig mot skadliga (kända) sidor: http://www.safer-networking.org/sv/index.html

Gl!


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Annars kanske en hel formatering kan lösa det mesta... om hon inte har något emot det?


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Men shit, seriöst!? Ska man verkligen behöva all den där skiter för att man sitter med en Windows-burk (och inte är en dator-guru).

Vad gäller formatering så gäller det främst om jag orkar fixa det hehe sen så har hon en massa musik och bilder hon vill ha kvar (samt att man måste installera och uppdatera så mycket skit...)
En får se vad jag orkar med hehe


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv
Skrivet av Werzion:

Men shit, seriöst!? Ska man verkligen behöva all den där skiter för att man sitter med en Windows-burk (och inte är en dator-guru).

Vad gäller formatering så gäller det främst om jag orkar fixa det hehe sen så har hon en massa musik och bilder hon vill ha kvar (samt att man måste installera och uppdatera så mycket skit...)
En får se vad jag orkar med hehe

hehe Du behöver inte alla program som jag eller PurreSnurre har skrivit upp, men eftersom du gett så lite information om vad själva problemet är så försöker vi täcka så stort område som möjligt.

Hade du t.ex skrivit att din kompis får upp pop-ups med: "WARNING! VIRUS ALERT! dhc89.7z" så hade det varit enklare att ordna än den informationen vi har nu: "Gammal dator som blivit slö, mycket pop-ups".

Lycka till

Medlem

Hehe, visserligen sant
Just nu vet jag inte heller riktigt vad som är fel, hon är som sagt ingen dator-guru (och jag ingen Windows-guru längre).

Kom på en grej hon påpekat tidigare är att en pop-up, den som dykt upp mest, är om att hon ska skaffa ett antivirus-program, vad man än klickar (OK / Cancel) så dyker en ny hemsida upp som "söker av datorn" (jag skulle chansa på fake-flash) och ber en ladda ner deras antivirus-program (vilket lär vara virus...)...

hmmm... har inte fått mer info av henne heller, och tyvärr kommer jag nog inte heller kunna ge mer info när/efter jag sitter/suttit med hennes dator, men ska försöka minnas vad och hur jag kontrollerar olika saker hehe

(helt plötsligt börjar formatering inte kännas så jädra dumt trots allt hehe)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Kan det vara den där rackarn "antivirus 2008" eller vad den nu kallar sig för? Har en guide någonstans, skall leta upp den isåfall när jag kommer hem.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

liten update, sitter nu vid datorn och har noterat att startsidan för IE blir jämt den som står här under, varje sig man har about:blank eller någon annan adress inskriven.
http://runonce.msn.com/runonce3.aspx

Och här nedan finner ni den adress/sida som är jobbigast och mest dyker upp och styr upp ett stort antal pop-ups m.m.
http://www.websecurityguard.com/detail.aspx?domain=celldorado...

Ska ge mig på att kontrollera vad som finns i de olika "nerladdnings-mappar" m.m.
Lär vara tjejen som bjudit in virus m.m. till sin dator haha

*update*

Inga aktiviteter som drar någon nämnvärd process (allt ligger under 10% och efter vad jag kan missar är normala saker)

*update*

Jajemän, är massa pop-ups om Antivirus 2009 (bland mycket annat skit)

hittade en toolbar med "web security guard", hette Crawler toolbar, numera raderat från datorn.

p.s Xoftspy hittade några filer, typ 15-20 st, alla var dock "bara" Low Risk...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

WEHOO! Werzion is teh PC-king (motvilligt)

Allt verkar vara fixat, tack för era råd, tips och tricks!

P.S Använde mig utav programmet "Malwarebytes Anti-Malware" för att tillslut bli av med all skit.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem

Härligt att det löste sig.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

Good job soldier.

Inaktiv

Använd firefox så slipper du åka på skiten igen.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar