Avgifter införs på Playstation Network?

Medlem
Skrivet av IcePillow:

Det är ju så dom inte vill att det ska vara, dom tjänar ju inga pengar på att du spelar gratis.

PSN är för sony vad varmkorv är för IKEA. Det ger inga direkta inkomster, men kunden hålls på gott humör och exponeras under tiden för andra produkter som kunden kan välja att köpa.

Jag hoppas och tror att sony kommer fortsätta erbjuda nuvarande funktioner gratis.

Skrivet av Frux:

Långsökt nyhet! Har jag snubblat in på Aftonbladet?

Av citat framgår bara att de funderar på abonnemang som betalningsform, och inte bara engångsbetalningar som det finns stöd för idag. Detta innebär ju knappast att de kommer att avgiftsbelägga hela PSN för det! Lika lite som det kostar 500 kr att surfa in på PSN första gången, bara för att de har stöd för engångsbetalningar...

Nyheten handlar om att Sony återigen talat offentligt om att någon form av betalfunktion kan introduceras på PSN. Jag vet inte riktigt vad som är långsökt eller kvällsblaska med det.

Dessutom: i dagsläget vet vi INTE vilken omfattning detta kan få, ELLER om det blir verklighet. Det SKULLE kunna vara som så att det blir en tjänst liknande den MS tillhandahåller, men det känns INTE så troligt. MER TROLIGT (åtminstone det jag tippar på) är att dagens gratisfunktioner fortsätter vara gratis medan nya grejer introduceras som kommer att kosta pengar. Men... VI VET INTE ännu. Allt vi VET är att Sony verkar ha funderingar kring det.

Med andra ord: tolka inte nyheten som "NEEEJJ DAGS ATT SÄLJA PS3 ALLT KOMMER KOSTA WHAA" eller "ALLT SOM ÄR GRATIS SKA FORTSÄTTA VARA GRATIS WOHOOO" för ingen av påståendena är i dagsläget möjliga att vare sig bekräfta eller dementera.

Medlem

Ska dom ta betalt för PSN som det är i dagsläget säljer jag skiten och gör något skoj för pengarna. PSN är riktigt riktigt dåligt och utnyttjar inte alls potentialen som plattform. Att man inte ens kan hyra film är ett skämt. Ska alla konkurrerande tjänster få det först innan Sony får tummer ur? Varför inte utnyttja läget bättre? I dagsläget går det knappt ens att hitta saker, så helsikes dålig organisation på PSN. Ska dom ta betalt för det så hej då.

Medlem

Ska de börja ta betalt för att man ska kunna lira multiplayer så måste de uppdatera och förbättra PSN i mitt tycke. Live är ett mycket mer attraktivt alternativ som jag hellre betalar för. Just nu köper jag alla multiformat spel med multiplayer till PS3 för att slippa lägga pengar på Live, men inför de en avgift så kommer jag gå över till att köpa majoriteten av mina spel till 360 och använda PS3:an som blu-ray spelare. Att det är gratis är den stora men enda förtjänsten med PSN i jämförelse med Live.

Medlem

För er som verkar vara efterblivna tänker Sony inte införa en månadskostnad på att spela online eller nästan något som är gratis just nu, men dom kommer lägga till "premium" saker som man förmodligen kommer få betala för, typ cross-game chat kanske in-game music och andra saker, online kommer fortfarande att vara gratis.


signatur

Killzone 2 förhandsbokat! : DD

Medlem

Jag hoppas bara online spel inte kommer kosta, för isåfall varför, det hostas ju knappast dedikerade servrar som till pc ? samma sak med xbox 360 det kostar fastän du bara vill lira online fastän allt hostas på allas maskiner.

Medlem

Kanske dags för FZ att införa tvångsläsning av tidigare inlägg i en forumtråd innan man postar ett eget. Denna tråd tar tamefan priset för en tråd där folk inte läser vad som skrivits innan...

Inaktiv
Skrivet av liath:

Kanske dags för FZ att införa tvångsläsning av tidigare inlägg i en forumtråd innan man postar ett eget. Denna tråd tar tamefan priset för en tråd där folk inte läser vad som skrivits innan...

Det största problemet är ju att alla har klagat på Xbox 360 och Microsoft om att det kostar för Xbox Live.

Sedan kommer det till Playstation och då blir det liv i dom. Läs igenom hela inlägget först.

Medlem

Så länge det inte kostar att använda PSN eller att ladda ner demos och liknande så är det okej för mig. Annars så...


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem
Skrivet av Farbrorbertil:

fattar inte varför ! det är ju det som är ps3 stora fördelar att det är gratis online !

fördel för vem? dig ja, men absolut inte för sony. de tjänar inte ett jota på det.

pluss att det är ett faktum att det är sämre prestanda på spelservrarna på PSN än det är på Xbox Live.

Det var ett misstag från sony att inte ta betalt från början, för nu blir folk genast oroliga, upprörda osv när de vill börja ta betalt för en del tjänster. Blir ett jävla liv nu om de skall ta betalt för sådant folk fått gratis, för folk i regel är jävligt känsliga och bortskämda och vill inte betala för sådant de tidigare fått gratis.

Medlem

om det händer så känns det mindre nödvändigt att köpa ett ps3.. jag har planer på det för tillfället men nu vet jag inte längre.

det är ju det som suger på med xbox, att man ska behöva betala för att få spela spel man redan köpt

Medlem
Skrivet av najtrows:

om det händer så känns det mindre nödvändigt att köpa ett ps3.. jag har planer på det för tillfället men nu vet jag inte längre.

det är ju det som suger på med xbox, att man ska behöva betala för att få spela spel man redan köpt

(Det är fortfarande gratis att spela, läs igenom artikeln eller tråden innan du skriver något.)


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av rolle90:
Skrivet av Styxoric:

Köpte en ps3 mestadels för gratis multiplayer, gör dom så man måste betala för det så vetefan.. blir pissed.

Det folk inte fattar är det att själva "Spela Online" och gå in på "PSN Store" Etc Kommer Fortfarande Vara gratis!
Det är extra tjänster de planerar att ta betalt för.

Jupp sant,
det var likadant när FZ skrev en liknande artikel för några veckor sen,
folk läser rubriken enbart och tror att det blir en avgift för att spela och gå in på psn,

det blir ingen avgift för att lira online, inte det som planeras nu iaf.

Medlem

Inte gratis online? Då kan man ju lika gärna skaffa Xbox 360?

Idioter.

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av najtrows:

om det händer så känns det mindre nödvändigt att köpa ett ps3.. jag har planer på det för tillfället men nu vet jag inte längre.

det är ju det som suger på med xbox, att man ska behöva betala för att få spela spel man redan köpt

(Det är fortfarande gratis att spela, läs igenom artikeln eller tråden innan du skriver något.)

jo jag läste igenom båda, men det har ju snackats förut om att ta betalat för onlinespel "bara för att dom andra gör det".

tänk lite medans du läser.

Medlem

PS3 erbjuder mycket mer/annat än gratis onlinespelaande, på samma sätt som en 360 inte bara erbjuder stabilare onlinetjänst med mer innehåll mot en kostnad. Som 360-ägare inser jag att Sony skulel kunna utöka sin tjänst och erbjuda långt mer, mot en kostnad såklart (välgörenhet funkar ej) men de är väl medvetna att de ej kan ta betalt för sådana tjänster som nu är gratis, som onlinespelande.

Att däremot erbjuda musik, film, mer demos/DLC, fler dedikerade servrar och mindre lagg är sådana saker som jag tror folk skulle kunna betala för, som exempel. Sen tror jag inte någon köper en PS3 bara för gratis onlinespelande, kontroller och exklusiva titlar känns som mer avgörande när jag köper en konsol än en kostnad på 320kr/år (1kr/dag). Jämför med ett mmorpg eller valfritt antivirus...

Medlem

Betala för att spela multiplayer? Det låter ju helt absurt! Gör man det på xbox? Microsoft kan verkligen hitta på sätt att dra in pengar på. Först börjar det med att man ska betala för patchar(eller DLC som det så käckt kallas), sen tas möjligheterna bort att skapa eget material så att utvecklarna kan sälja extra banor. Att betala månadsavgift för separata spel (WoW) är dock vettigt. Vad blir nästa steg? Minutavgift i singleplayer? Jag ser gärna att man får betala en medlemsavgift till PSN men då ska man få något för det också. Film/musik/spel etc. 8)


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem
Skrivet av Scream112:
Skrivet av Farbrorbertil:

fattar inte varför ! det är ju det som är ps3 stora fördelar att det är gratis online !

fördel för vem? dig ja, men absolut inte för sony. de tjänar inte ett jota på det.

pluss att det är ett faktum att det är sämre prestanda på spelservrarna på PSN än det är på Xbox Live.

Det var ett misstag från sony att inte ta betalt från början, för nu blir folk genast oroliga, upprörda osv när de vill börja ta betalt för en del tjänster. Blir ett jävla liv nu om de skall ta betalt för sådant folk fått gratis, för folk i regel är jävligt känsliga och bortskämda och vill inte betala för sådant de tidigare fått gratis.

Skojar du eller? Fungerar hur bra som helst att spela online på PS3. Alla ps3 exklusiva spel har till och med dedikerade servrar! Att spela Modern warfare 2 på ps3 och xb360 är samma upplevelse för att det bygger på p2p teknik. Men du betalar för detta på xblive. Stort sätt alla spel använder p2p teknik som är multiplattformssspel.

Skrivet av sebrock:

Ska dom ta betalt för PSN som det är i dagsläget säljer jag skiten och gör något skoj för pengarna. PSN är riktigt riktigt dåligt och utnyttjar inte alls potentialen som plattform. Att man inte ens kan hyra film är ett skämt. Ska alla konkurrerande tjänster få det först innan Sony får tummer ur? Varför inte utnyttja läget bättre? I dagsläget går det knappt ens att hitta saker, så helsikes dålig organisation på PSN. Ska dom ta betalt för det så hej då.

Hyra film kan man göra i Europa och USA förutom för oss som bor i norden. Tjänsten ska komma igång i början av nästa år för oss är det sagt. PSN är en mycket bra tjänst mer en massa innehåll!
Dessutom så erbjuds Vidzone vilket är unikt för ps3 samt HOME som gör PSN mer levande än xb live med bred marginal. Finns massvis med saker att göra i HOME, speciellt i Amerikanska delen!
Att hitta saker kan du göra ganska enkelt, använd sökfunktionen om du inte kan navigera, vilket inte är svårt på något sätt. PSN har en betydligt mer överskådlig och renare layout än xb live market place.
Microsoft har till och med härmat PS3 XMB och satt den lodrätt vilket är ganska komiskt XMB har dessutom blivit belönat som ett av de bästa gräns/meny system.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem
Skrivet av AhmedW5:

Jävla EFTERBLIVNA sony.. om jag visste det här skitet skulle jag inte slösat flera tusen på en ps3! kunde lika fucking gärna köpt en 360! ffs

Vem vare som kasta! Säg vem det fucking var!!!

Skämt åsido så håller jag helt med vad Grumbledock skrev. Ser det enbart som positivt att sony skaffar en "premium" tjänst. Sanslöst att folk inte läser det som skrivits innan de tjatar om att de ska börja ta betalt för multiplayer...

Medlem

Börjar bli trött på detta skitsnacket... dom skulle aldrig göra så och det kommer aldrig hända. FZ förstorar upp det så vanligt och gör så fler köper xbox.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av sebrock:

Ska dom ta betalt för PSN som det är i dagsläget säljer jag skiten och gör något skoj för pengarna. PSN är riktigt riktigt dåligt och utnyttjar inte alls potentialen som plattform. Att man inte ens kan hyra film är ett skämt. Ska alla konkurrerande tjänster få det först innan Sony får tummer ur? Varför inte utnyttja läget bättre? I dagsläget går det knappt ens att hitta saker, så helsikes dålig organisation på PSN. Ska dom ta betalt för det så hej då.

Av vilken anledning tror du att XBL är bättre än PSN? Nämen, hör och häpna, kan det bero på månadsavgiften? Skulle Sony ta betalt skulle det förmodligen börja bli bättre, och man kan hyra film med Playstation 3, dom lägger bara ingen fokus på EU PSN, man kan hyra i USA


signatur

Killzone 2 förhandsbokat! : DD

Medlem

Det kommer inte hända, sluta oroa er, de kan inte gå från gratis till betaltjänst, alltså plötsligt börja kräva pengar för att lira online som m$ gör. Det hade blivit årtusendets ramaskri!

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Så här är det Sony är ett företag och precis som alla andra företag så minskar deras vinst därför måste de till slut inför mera avgifter för att väga upp deras försäljnings förluster.

Tack vare månadskostnaden på Xbox Live så fick vi bla 2 grymt bra och prisvärda GTA IV DLC paket. Om ni PSN användare också började betala skulle ni också kanske få njuta av Ballad of gay tony som enligt mig är bättre än GTA IV original spelet.

Sonys starkaste kort är just att de inte tar betalt för att spela online och jag är ganska säker på att de inte vill förlora detta. Vad det verkar handla om är att erbjuda kunder som är villiga att betala för det något, mer, än de som inte gör det. Kan tänka mig att Home mycket väl kan komma att få delar som är begränsade för de som inte är villiga att betala en slant för att "öppna" upp detta.

Medlem

Ja det är då jävla konstigt att gratis demo's, trailers, uppdateringar, videos, facebook, youtube, internet, dedikerade servrar, och allt annat, funkar så bra på PC men till Xbox och Playstation så måste "de" ta en avgift för att det ska funka.

Kan inte minnas att jag genom mitt köp av datordelar betalat någon speciell avgift till något företag alls för att få tillgång till facebook, demos, etc..
Ja, det är väl min internetleverantör jag betalar en gång i månaden för att få fri tillgång till allt vad internet har, men den internetavgiften måste ju även alla konsolägare betala (kaka på kaka)..

Visst, självklart kan jag tänka mig att betala för något program som utvecklats speciellt för xbox eller playstation, presis som jag skulle betala för att få använda tex Photoshop, men jag ser ingen poäng i varför konsolindustrin ska kunna kräva pengar för att man ska få ta ner ett demo och spela demot samma dag som det släppts (vilket många gånger kräver Xbox Gold på Xboxen tex) när man kan ta ner samma demo samma dag gratis på sin PC.

Konsolägare, skärp er för fan. (Jag slutade betala Xbox Gold för ett par år sedan när jag väl kom till insikt vilken skit det var. Kommer ej att betala något för att få spela spel över internet på min Playstation heller om de skulle införa en avgift)

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Så här är det Sony är ett företag och precis som alla andra företag så minskar deras vinst därför måste de till slut inför mera avgifter för att väga upp deras försäljnings förluster.

Tack vare månadskostnaden på Xbox Live så fick vi bla 2 grymt bra och prisvärda GTA IV DLC paket. Om ni PSN användare också började betala skulle ni också kanske få njuta av Ballad of gay tony som enligt mig är bättre än GTA IV original spelet.

Ja det säger inte så mycket med tanke på att GTA IV är det mest överhypade blaskspelet genom tiderna. Det må ha grymmt produktionsvärde men det är inte roligt enligt mig. Bring on Mafia 2 säger jag bara. Mafia hade ju grejer som GTA äntligen har hakat på i IV och finns det någon som kan berätta story bättre än Rockstar så är det just de som står bakom Mafia (och de flesta av dem har ju hoppat över till moderbolaget Take 2 nu så det bådar gott).

Samtidigt så har det inte med att ni betalar för Live att göra att ni fick dem. Vi får ju Agent i stället som exempel. Det har att göra med att Microsoft betalar Rockstar för att få vara exklusiva, och ta det inte som "min konsoll är bättre än din". Rockstar hade ju bara tjänat mer pengar om de släppt det till alla båda två och PC, och det är tyvärr ofta sånt som händer vare sig det är officiellt eller inte.

Medlem

skippar skriket och rädslan om att gratis online kommer försvinna, vilket det förmodligen inte kommer att göra.
det dom kanske gör är väl att dom typ skaffar nå grejs som typ netflix eller liknande så får man betala för det eller något.

Medlem
Skrivet av najtrows:
Skrivet av Greger:
Skrivet av najtrows:

om det händer så känns det mindre nödvändigt att köpa ett ps3.. jag har planer på det för tillfället men nu vet jag inte längre.

det är ju det som suger på med xbox, att man ska behöva betala för att få spela spel man redan köpt

(Det är fortfarande gratis att spela, läs igenom artikeln eller tråden innan du skriver något.)

jo jag läste igenom båda, men det har ju snackats förut om att ta betalat för onlinespel "bara för att dom andra gör det".

tänk lite medans du läser.

Big talk is just talk unless you're backing it up.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

om man ska betala för att spela MP så byter jag till xbox


signatur

OMGWTFBBQHAXXXXXXXXX

Medlem
Skrivet av NatsuX:

.. och man kan hyra film med Playstation 3, dom lägger bara ingen fokus på EU PSN, man kan hyra i USA

Det är väl för fan skitsamma vad man kan göra i USA och Japan eller Mars och Pluto. Dålig av Sony om dom ändrar sig, det här har dom ju framhållit som ett starkt kort, gör dom en vändning visar dom ju bara att MS har rätt och sviker sina kunder. :evil:

Medlem
Skrivet av liath:

Kanske dags för FZ att införa tvångsläsning av tidigare inlägg i en forumtråd innan man postar ett eget. Denna tråd tar tamefan priset för en tråd där folk inte läser vad som skrivits innan...

Håller med, många verkar inte ens läsa hela artikeln heller före man postar. Och att ens bli arg för något som inte är officiellt eller bekräftat är ju bara retarded.

123
Skriv svar