Helt blåst ang Vista

Medlem
Helt blåst ang Vista

Hej!

Har beställt en ny dator, var aslänge sen jag höll på med datorer...Ska bli kul att börja igen.

Jag har Win XP nu, och jag undrar, ska jag skaffa nå nyare OS nu då man skaffat bättre dator? En 64 bitars processor...

Kommer Win XP funka bra med 4 gb ram å den där 64 bitars processorn? Eller måste man ha Vista? Och vilket då isåfall?

Tack så mkt för svar

Medlem

Ett 32 bitars operativsystem kan bara adressera upp till 3 gb RAM.
Medans ett 64 bitars operativsystem kan använda 4 GB Ram.

Jag tykcer du ska använda Windows Vista Home Premium 64 bit.
Efter som folk säger att Windows XP 64 bit är buggit.


signatur

Googla först , fråga sen

Medlem

Tack! Då litar jag på dig, köper ett sådant ! Jäkla dyrt vare också!

Medlem

Hum! En fråga till... kan jag köpa vilken version som helst, vill ej ha någon uppgradering eller så! Vill kunna installera Vista på en helt tom hårddisk ! Vilken ska jag köpa då =)?

Medlem

signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem
Medlem

Hej igen...alltså det är så krånligt, varför finns det inte bara ett os val som förra gången. WIN XP.

Jag har kollat runt nu och alltså OEM versionen, då kan jag inte ringa in till dem om jag vill ha support, jag kan bara installera på en dator, vill jag sedan byta dator måste jag köpa ny Vista skiva.

Är det verkligen så, och kommer jag kunna få drivrutiner osv nerladdat ifrån Windows Update?

Medlem

Jaja, skivan är då beställd redan så... Men jag får väll hoppas det inte är så illa som jag inbillar mig =)...

nj
Medlem
Skrivet av zitow:

Ett 32 bitars operativsystem kan bara adressera upp till 3 gb RAM.
Medans ett 64 bitars operativsystem kan använda 4 GB Ram.

Fel.

32-bitars Windows kan hantera upp till 4GB minne, men av dessa så blir "bara" 3-3.5GB användbart för användaren, resterande reserveras av systemet. Finns iofs lite undantag, men iaf.

När det gäller 64-bitars Windows-versioner så kan de ge användaren tillgång till 4GB minne (och mer, upp till 128GB beroende på Windows-version om jag inte minns fel).
Det som däremot inte nämns är att minnesanvändningen även ökar med 64-bitars versioner, se tex hur Vistas minnesanvändning skiljer sig mellan 32- och 64-bitars versionerna här.

Inaktiv

I dagsläget kör jag själv med XP Pro 32bit. Har XP 64bit också och har upptäckt en del buggar i den som inte är trevliga. Har även Vista 64bit. Föredrar dock XP Pro 32bit i dagsläget så det får rulla än så länge. Det fungerar sanslöst stabilt och problemfritt.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av zitow:

Ett 32 bitars operativsystem kan bara adressera upp till 3 gb RAM.
Medans ett 64 bitars operativsystem kan använda 4 GB Ram.

Jag tykcer du ska använda Windows Vista Home Premium 64 bit.
Efter som folk säger att Windows XP 64 bit är buggit.

i agree!:up:

Medlem
Skrivet av Elit-mannen:

Tack! Då litar jag på dig, köper ett sådant ! Jäkla dyrt vare också!

men det är värt det!:up:

1
Skriv svar