antivirus-virus! hjälp!

Medlem
antivirus-virus! hjälp!

okej, jag behöver hjälp innan jag totalt flippar ur!

har fått virus på datorn. och behöver hjälp av någon om vet vad dom pratar om.

Bakgrund:
tjejen är i itlalien, kände mig lite ensam och laddade ner ett filmklipp som killar gör ibland :$, blev väldigt misstänksam när klippet bestod av 1 rar-fil. så jag använde mig av Norton och SuperAntiSpyware för att kolla filen, inget utslag. började packa upp och pang, virus i datorn.
helt plötsligt startade ett program jag aldrig sett innan på min dator, antivirus xp 2008, och det gjorde en kvick undersökning av min dator (2min!) och hittade 1677 virus. WTF tänkte jag, hade inga virus när jag sökte igenom datorn för nån dag sen med Norton.
det var ju något lurt tänkte jag, så jag googlade antivirus xp 2008 men fick en varning från google om att gå vidare, blev misstänksam åter igen. genomsökte datorn med SuperAntiSpyware och den hittade ett antal hot, två-tre trojaner och antivirus xp 08 bland annat. blev rekomenderat att ta bort dessa, gjorde så också och startade om datron sen.
sökte igenom datorn igen med SAS och med PC Tools Antivirus, allt var clean

status just nu:
det är något skit som ligger kvar någonstans och gömmer sig. när jag startade datorn i morse så kom jag fram till skrivbordet men möttes sen av en bluescreen "programmet har stoppats för att förhindra skada av din data" något sånt stod det, glömde skriva upp det :\. bluscreenen varade i kanske 5 sek sen började windows ladda igen, men möttes av en ny bluescreen. tror att det var fem olika. dom såg likadanat ut förutom en rad där det stod typ "något_någonting_någotannat_typ" hann inte skriva ner dom heller.

försök till åtgärder:
har försökt googla men av någon anledning fungerar inte google på min dator, viruset som gör det?

när jag var hemma hos föräldrarna provade jag att googla på antivirus xp 2008 och fick upp resultat. ingen varning från google denna gång!? klickade in mig på IDG's forum, där det fanns en tråd om just antivirus xp 08 och även tips på vilka programm man behöver för att få bort skiten från datorn.
men eftersom jag inte kan googla mig dit på min dator så bad jag en kompis skicka dirketlänkar via msn. och självklart fungerade det inte att gå den vägen heller. börjar bli smått förbannad nu för att inget går som jag vill :evil:.

är det någon här som kan hjälpa mig?
dessa program har jag till mitt förfogande just nu.
SuperAntiSpyware
PC Tools Antivirus
Norton antivirus (ej uppdaterat på ett par dagar, prenummerationen gick ut den 3/7)

detta är första gången jag har fått något av den här storleken och så pass avancerat. småvirus har jag haft innan men aldrig trojaner och spyware. så jag är inte så haj på hur man gör för att få bort allt, därför jag ber er om hjälp.

tackar på förhand
//napahlm

Medlem

okej, en liten update. fick en ny bluescreen kort efter jag skrivit inlägget ovan.
skrev av den denna gång, så här ser den ut:

Citat:

a problem has been detected and windows has been shut down to prevent damagae to your computer.

xxxx_xxxx_xxxx

if this is the first time you've seen this stop error screen, restart your computer. if this screen appears again,

follow these steps:
check to make sure any new hardware or software is properly installed.
if this is a new installation, ask your hardware or software manufacturer for any windows updataes you might need.

if problems continue, disable or remove any newly installed hardware or software. disable BIOS memory options such as caching or shadowing. if you need to use safe mode to remove or disable components, resatrt your computer, press

F8 to select advanced startup options and then select safe mode.

technical information:

*** stop, (en massa siffror)

*** xxxxx.sys - adress (massa siffror och bokstäver)

xxxx_xxxx_xxxx och xxxxx.sys ändrades hela tiden. bluescreenen varade i kanske 5-6 sekunder, sen windows laddar, sen bluescreen ingen.

istället för xxxx_xxxx_xxxx stod det en av dessa:
BOGUS_DRIVER
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
BAD_POOL_HEADER
SYSINTERNAL_GREAT_SITE
KMODE_EXECPTION_NOT_HANDLED
PAGE_FAULT_IN_NONEPAGE_AREA
UNEXPECTED_KERNAL_MODE_TRAP
PANIC_STACK_SWITCH
NO_MORE_IRP_STACK_LOCATIONS
MAXIMUM_WAIT_OBJECTS_EXCEEDED

och bland .sys-filerna nämndes bland annat:
ACPI. hidclass. TDI. ctac32K. kmixer. WmFilter. symids. usbehci. Fs_Res. parport. volsnap. mrxdav. raspppoe. pci. beep. usbcamd2. symevent. audstub. sasdifsv. watchdog.

jag har absolut ingen aning om vad det här handlar om. men jag har iaf inte installerat någon hårdvara så det kan inte vara det. och de två senaste programmen jag installerade var SuperAntiSpyware och PC Tools antivirus.

det här är way too avancerat för en vanlig svensson. hoppas att ni vet hur jag ska göra och kan guida mig.

Medlem

tog en tur hemmom mina föräldrar. har gjort lite efterforskningar och jag behöver följande två program;
*Hijack This
* Malwarebytes AntiMalware

låter simpelt eller hur? grejen är att jag kan inte använda någon form av söksida! varken google eller download.com. eller någon form av länk till siter med antivirusprogram på.
den här sidan hittade jag en massa bra tips. men självklart fungerar ingen av länkarna på min dator!
det här är fan helt stört. får helt enkelt köra hem till föräldrarna med en dvd och bränna ut programmen. förhoppningsvis går det att starta de programmen från en dvd annars är jag helt körd. då slänger jag ut datorn från fönstret och ringer till hämtsupporten och säger att dom kan hämta skiten nu, ligger på gatan utanför!:evil:

Medlem

annars istället för att slänga ut den kan du formatera hdden

Medlem

formatera är en lösning ja, men det går inte göra utan en winows-cd (?) och dom får man inte längre med Hem-PC's, har ringt och frågat om man kan få skivan. nej svarade dom. hörde till och med av mig till microsoft men dom sa att det var bara dom som äger licensen (hem-pcföretaget) som kan få en ersättningsskiva.

Medlem
Skrivet av napahlm:

formatera är en lösning ja, men det går inte göra utan en winows-cd (?) och dom får man inte längre med Hem-PC's, har ringt och frågat om man kan få skivan. nej svarade dom. hörde till och med av mig till microsoft men dom sa att det var bara dom som äger licensen (hem-pcföretaget) som kan få en ersättningsskiva.

Kontakta ditt hem-pc företag en gång till och säg till dem att du behöver ominstallera datorn och därför behöver en CD/DVD för detta. Vill de inte assistera så kan de hämta datorn...

Medlem
Skrivet av napahlm:

formatera är en lösning ja, men det går inte göra utan en winows-cd (?) och dom får man inte längre med Hem-PC's, har ringt och frågat om man kan få skivan. nej svarade dom. hörde till och med av mig till microsoft men dom sa att det var bara dom som äger licensen (hem-pcföretaget) som kan få en ersättningsskiva.

Fan jag tycker det är ganska illa att de inte skickar med alla cd/dvd skivor som behövs för att instrallera om datorn och sedan fixa in programmen!

Inaktiv

CD är något man ska kräva när man köper burken.
OS går väl alltid att ordna.
Har du fler partitioner så börja med att dra över det du vill ha sparat från partition C till de andra partitionerna.
Det går att ta bort virus effektivt men det orkar jag inte dra tror jag.
Vanligare antivirusprogram utgår jag från att de inte fungerar liksom brandväggar.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

"CD är något man ska kräva när man köper burken."

-jo visst är det så. men jag har inte köpt burken den är bara till låns än så länge. i feb-mars09 nån gång går avtalet ut och då brukar man få erbjudande om att köpa loss datorn för en viss summa. men glöm att jag gör det, för dom pengarna dom kräver så kan man köpa sig en helt ny dator med dubbel prestanda.

Update:
verkar som om det har löst sig nu. laddade ner det jag behövde hos föräldrarna och sparade det på minmobil och la över när jag kom hem. körde igång programmen och där fanns 57 misstänkta filer och mappar som jag tog bort.
har kollat med Hijack This, men är det någon här som kan läsa av och förstå Hijack This-loggar? fattar inte ett jota av det.

Medlem
Skrivet av napahlm:

formatera är en lösning ja, men det går inte göra utan en winows-cd (?) och dom får man inte längre med Hem-PC's, har ringt och frågat om man kan få skivan. nej svarade dom. hörde till och med av mig till microsoft men dom sa att det var bara dom som äger licensen (hem-pcföretaget) som kan få en ersättningsskiva.

Kontaka (anti)piratbyrån och se om de kan fixa en CD åt dig

Medlem

Tyvärr verkar det som dom som gör elaka koder ligger före Antivirus tekikerna. Fick in nåt skit härom veckan och med alla råd i världen och en massa olika program gick det bara inte att få bort det så jag tog en formatering. Man är långt ifrån säker idag oavsett om man har ett känt antivirusprogram installerat som enligt tillverkaren stoppar allt. Tyvärr är sanningen en annan


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem

Mitt tips till dig är att lägga upp HJT-loggen på IDG's Eforum och låt dem göra en koll. Dem gångerna jag har fått hjälp där har problemen löst sig efter deras tips.


signatur

[http://donqen.blogg.se/]
- Glöm inte alzheimersdagen.

1
Skriv svar