Australien överväger 18-årsgräns

Robot
Medlem
Australien överväger 18-årsgräns

Hade varit kul att få se vad frågeformuläret hade för frågor osv.

Medlem

Wooooooow!


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av lolBEEF:

Hade varit kul att få se vad frågeformuläret hade för frågor osv.

Absolut! Får hoppas att någon lyckas snoka upp ett exemplar.

Men det känns ju naturligt och framför allt bäst om de bara lägger på en nivå, dvs. en 18-års gräns. Gör kanske jobbet lite svårare, men är en riktig förbättring i konsumentsynpunkt.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Har inte detta varit på tapeten ett antal gånger men det är samma person i deras kongress eller vad de nu har som har motsatt sig detta vilket omöjliggjort en ny åldersgräns.

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Atkinson#Controversy denna man är det, skulle tro att gamers i Australien verkligen hatar denna man.

Medlem

Där ser ni, politiker. Det var inte så svårt, va?
Att de inte hade det redan från början är ju bara absurt.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

AW8
Medlem

Barnsliga Australien. :/


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Det vore väl på tiden!

Medlem

Bra att det går frammåt, även om det går lååångsamt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Lite sen bara.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Inaktiv

Kul för invånarna!

Medlem

Kul att politikerna visar intresse för frågan. Synd att det bara är en enkät som eventuellt kanske i bästa möjliga fall leder till att politikerna ändrar sig. Får hoppas på att det händer något nu helt enkelt.

Medlem

Alltså jag fattar inte, det finns väldigt många länder som kallas sig för "demokrati" jag trodde det innefattade demokratiskt styre... Austrailen skulle jag nog kalla diktatur, idioti. Sverige är nog så nära demokrati man kan komma... trots ett visst rätts stats tycke så ska vi nog vara glada att vi inte bor i de så kallade demokratiska länderna... för det de pysslar med är inte ens i närheten av ytrandefrihet, demokrati och folkstyre....

kanske skulle förtydliga mig lite. om man överhuvudtaget funderar på att förbjuda eller ändra på någonting som redan innefattas av en grundlag så kan man ju undra....


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Haha, nudelsdesign, vad pratar du om?
Både Sverige och Australien har en representativ demokrati - vilket innebär att vi röstar fram folk som för vår talan i kongressen/riksdagen, även om vi själva inte är direkt inblandade i besluten.

Det är inte ovanligt att kongressen går emot folkets "vilja", ett exempel är inblandning i diverse krig och i Sverige frågan om FRA/Ipred. Detta gör inte Sverige till en diktatur, enbart för att ledarna får ta impopulära beslut. Samma sak i Australien, speciellt då detta inte beror på landets ledning, utan en individ - en advokat - som stoppar all utveckling mot icke-censur gentemot spel.

Jag rekommenderar att du läser Kotakus omfattande artikel om just Australien-fallet, där författaren tar upp just att Australiens kongress/regering inte står bakom beslutet utan just denna individen.

Medlem

Så dom kan inte hantera allt för mycket kritik.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

synd om alla australienare... Totalt bullshit att inte släppa eller sensorera spel. Man kan väl för fan själv avgöra om man tycker saker och ting är rätt eller fel. Folk som är 18 kan fan avgöra sånt.

Medlem

Trevligt, håller tummarna för att "rätt" sida vinner.

Medlem
Skrivet av Dreamtale:

Haha, nudelsdesign, vad pratar du om?
Både Sverige och Australien har en representativ demokrati - vilket innebär att vi röstar fram folk som för vår talan i kongressen/riksdagen, även om vi själva inte är direkt inblandade i besluten.

Det är inte ovanligt att kongressen går emot folkets "vilja", ett exempel är inblandning i diverse krig och i Sverige frågan om FRA/Ipred. Detta gör inte Sverige till en diktatur, enbart för att ledarna får ta impopulära beslut. Samma sak i Australien, speciellt då detta inte beror på landets ledning, utan en individ - en advokat - som stoppar all utveckling mot icke-censur gentemot spel.

Jag rekommenderar att du läser Kotakus omfattande artikel om just Australien-fallet, där författaren tar upp just att Australiens kongress/regering inte står bakom beslutet utan just denna individen.

Alldeles riktigt, läste inte tillräckligt noga...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Medlem

Lär ju inte hända något. De som inte bryr sig om spel har inget att förlora på att bara välja Förbud, förbud och förbud. Finns ju mycket fördomar om att spel gör alla till skjutgalna mördare. Endast de med vett eller de som inser att spel inte automatiskt gör folk till mördare kommer kryssa i att 18-årsspel borde tillåtas.

Jag tror det politikerna är ute efter är att få svar svart på vitt att "Folket tycker som vi tycker, vi vet vad vi snackar om".

Medlem

Australien verkar sakna vett.


signatur

Meep!

Medlem

dom har väl insett att staten kommer ju förlora när alla ska importera alla spel så detta borde dom gjort för länge sen.

Medlem

exakt som någon redan skrivit, ALLA i kongressen måste enas om detta och det är egentligen enbart EN man som står på den motsägande sidan och således hindrat landet från att införa 18-årsgräns. och jag tror inget kommer ändra på detta förrens han avgår. då folk kommer vara både för och emot, och han kommer tolka statistiken precis så som han vill. igen. lycka till, men icke att det kommer ske.

Medlem

Ja, risken finns kanske att nån klär ut sig till en marine och börjar jaga kängurus med granatkastare..

Medlem

Befinner mig just nu i Australien i staden Adelaide och kan med egen erfarenhet säga att många personer här inte bryr sig så mycket om datorspel så förvänta er inte att det går igenom.

Kommer bli intressant dock att se frågeformuläret tidigt nästa år. Australien är ganska strikt när det gäller lagar och speciellt tv/video våld och datorvåld. De har vid varje start av ett tv program en informations del som berättar ålder och innehåll. Vilket kan ses lite konstigt för oss i Sverige.

Själv var jag dock inne i Eb games och köpte ett spel från 18+ och frågade inte efter legitimation. Många 18 års spel klassas som 15 år i Australien så det får man inte glömma.

Sedan vid en senare fråga så kan det ju diskuteras om 18år's spel verkligen kommer att göra en stor förändring i det hela.

Medlem

Tja, till det som är positivt med åldersgränsen kan man ju skriva upp att man slipper trashtalk från 14-åringar när man spelar online.

Medlem

Jamen för all del, välkommen in till 2000-talet.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av CentraX:

Befinner mig just nu i Australien i staden Adelaide och kan med egen erfarenhet säga att många personer här inte bryr sig så mycket om datorspel så förvänta er inte att det går igenom.

Kommer bli intressant dock att se frågeformuläret tidigt nästa år. Australien är ganska strikt när det gäller lagar och speciellt tv/video våld och datorvåld. De har vid varje start av ett tv program en informations del som berättar ålder och innehåll. Vilket kan ses lite konstigt för oss i Sverige.

Själv var jag dock inne i Eb games och köpte ett spel från 18+ och frågade inte efter legitimation. Många 18 års spel klassas som 15 år i Australien så det får man inte glömma.

Sedan vid en senare fråga så kan det ju diskuteras om 18år's spel verkligen kommer att göra en stor förändring i det hela.

Mindre censur måste väl alltid ses som något positivt?


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Bättre sent än aldrig heter det väll?


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem
Skrivet av Mahlberg:

Har inte detta varit på tapeten ett antal gånger men det är samma person i deras kongress eller vad de nu har som har motsatt sig detta vilket omöjliggjort en ny åldersgräns.

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Atkinson#Controversy denna man är det, skulle tro att gamers i Australien verkligen hatar denna man.

"and has a particular interest in world history and Christian values."

Varför är jag inte förvånad?

Medlem

Introduce a little anarchy...


signatur

Where are we runnin'?

12
Skriv svar