Jag behöver hjälp!

Inaktiv
Jag behöver hjälp!

Hej!

Jag var inne på en sida här om dagen som jag senare fick veta spred virus, så jag gick in på panda security´s hemsida och scanade datorn och den hittade 24 infecterade filer, men AVG och norton hittar inte ett enda virus eller infekterad fil på datorn, är det någon slags skit för att folk ska köpa deras grejer eller har jag faktiskt 24 infekterade filer på datorn ?:(

jag tycker dock att det verkar konstigt att jag endast skulle ha 24 infekterade filer utav över 800 000 filer på datorn, kan det vara så att scanern trodde att helt vanliga filer var infekterade trots att dom inte är det ?

Inaktiv

När du gick in på pandas sida för att scanna datorn, kom du då till pandas sida genom en link från sidan som spred viruset?


signatur

قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس

Inaktiv

nej jag googlade

Medlem

Ladda upp filerna till VirusTotal

Inaktiv

jag sökte igenom min dator i dag med AVG och utav alla 1210 000 filer på min dator hittar AVG endast 3 som kunde utgöra något slags hot mot min dator så det är nog ingen fara skulle jag tro

Inaktiv

..."är det någon slags skit för att folk ska köpa deras grejer ..."

Japp brukar vara så.


signatur

Bra kylning IsTheShit

nj
Medlem
Skrivet av unix:

..."är det någon slags skit för att folk ska köpa deras grejer ..."

Japp brukar vara så.

Eller så är det bara felaktiga träffar vilket är relativt vanligt med antivirus.

Skrivet av LTE:

jag tycker dock att det verkar konstigt att jag endast skulle ha 24 infekterade filer utav över 800 000 filer på datorn, kan det vara så att scanern trodde att helt vanliga filer var infekterade trots att dom inte är det ?

Att bara x antal filer av antalet y anges som infekterade behöver inte betyda att det är rätt eller fel. Virus infekterar inte alla filer som existerar, utan det är väldigt olika hur de fungerar.

VirusTotal är en väldigt trevlig sida att använda om man har någon fil man är lite osäker på då filen kommer testas med flera olika antivirusprogram, om enbart något enstaka program hittar ett virus så kan det vara ett tecken på en felaktig träff, men lika gärna att de övriga företagen inte uppdaterat sina virusdefinitioner med det viruset.

Inaktiv

Först och främst, grattis till en bra rubrik till tråden ...
Jag tycker iaf att du kan prova skanna datorn med ad-aware, brukar vara pålitligt

EDIT: Stavfel ...


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

1
Skriv svar