Grafik korts problem,mjukvaran

Inaktiv
Grafik korts problem,mjukvaran

Tja, har precis köpt en asus radeon x1650 512 mb silent och behöver hjälp med att få det att funka, har ringt support och fått en hemsida att ladda hem drivrutin men den drivrutinen verkar inte funka! Så skulle gärna uppskatta hjälp med att få det att funka, kan inte spela world in conflict nu när man har permission o allt

Medlem

Vilken hemsida?

Inaktiv
Medlem

Valde du drivrutinen för radeon x1650 och rätt OS?

Inaktiv

Ja, radeon x1650 o windows xp home/professional

Inaktiv

Tankade du Catalyst 8.6 ?

Denna länk är till 8.6 för XP. http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=xp/radeonx-...


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Jag har installerat den så många ggr nu att jag inte kommer ihåg hur många, det är den som supporten hänvisar mig till, men det funkar ändå inte.
Vissa spel startat inte, andra tex world in conflict laggar det mkt o husen "försvinner", o ibland kommer det upp en ruta där det står att grafikkortet slutat att svara på grafik drivrutinens direktiv och därför återställts....dem på support verkar inte vilja hjälpa mig eller förstå vad jag pratar om o har försökt att få igång det med det dem har sagt i över 1 vecka nu utan att få igång det, datorn hittar grafikkortet o allt men nånting verkar inte stämma...

Inaktiv

Jag har tankat catalyst 8.6, och ja den till xp, ingen annan :S

Medlem

Lite frågor:
Hur ser ditt system ut? Nätaggregat osv.

Har du nyss ominstallerat systemet? Lagt in alla drivare för chipsets och liknande.

Har du tagit bort de gamla drivrutinerna? Kan strula om gamla drivers ligger kvar, kör DriverCleaner isåfall(tyvärr inte gratis längre vad jag vet).

Kollat så att det inte är överhetting? Fast du har nog ingen fläkt på kortet, kolla luftflöde i chassit/eventuellt igendammade fläkthål.
Iochmed att kortet är passivt kylt så vill det nog ha lite lagom fläktflöde i burken.

Ja, det var bara lite lätt spånande. Hoppas du hittar problemet hur som helst.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

Jag har 350W aggregat, sen köpte jag uppgraderings paket också, amd athlon x2 6000+ (3ghz), asus m2n-mx SE plus moderkort, 2 gb ram.
Jag ominstallerade hela datan först o la in dem nya drivrutinerna därefter. Nej, har ingen fläkt på kortet, har inte lyckats hitta nåt bra program att kolla om grafikkortet blir överhettat.

Medlem

Senaste chipset drivarna installerade alltså?
Och luftflödet är okej i burken? Kolla så att det inte ligger en "matta" på fläktgaller osv.

Och sedan såg jag att det finns en nyare biosversion ifall man kör Athlon 64 X2 6000+ (DO),1MB,rev.G2 istället för 2MB rev.F3 Inte för att jag är säker på att den versionen skulle fixa ditt fel, men man måste spåna lite.

*Edit* Vad är det för märke på nätaggregatet? Borde räcka tycker man, men kan vara bra o kolla upp spec.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

okey, vart går det att få tag på den då?

Medlem

Kolla först vilken CPU du har.

http://www.cpuid.com/cpuz.php
Dra hem cpu-z programmet och kika.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

okey, jag har(skriver av specification)
AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 6000+
vad mer behöver du veta?

Medlem

Kolla vad det står till höger om "Revision". Finns på första fliken(startfliken så att säga) ungefär mitt på fliken.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

Det står JH-F3

Medlem

Ok, då skiter vi biosuppdatering sålänge.
vad var det för märke på nätaggregatet?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

okey,
eurocase midi 350W svart LX-6A21SB ATX

Medlem

Hm, var svårt att hitta någon spec. alls på det nätagget som sitter i. Kan ju vara det som spökar.
hur är det med enhetshanteraren, har du några utropstecken eller frågetecken där?


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

nej, det har jag inte

Medlem

Jadu, jag har inga fler ideér just nu. Men skulle ha försökt att verkligen kolla igenom nedanstående.

* Ineffektivt nätaggregat
* Minnesproblem
* Överklockning
* Moderkort/Minne Kompabilitet
* Överhetting
* Trasigt moderkort

*Testa att ta bort en minnesmodul och/eller byta plats på dem.
* Prova med annat minne.
* Prova med ett annat nätaggregat.
* Prova grafikkortet i en annan burk.
* Dubbelkolla så att chassifläktar fungerar.
* Kolla så att det verkligen inte är damm på kylfläns som skapar överhetting.
* Prova med en äldre drivrutin till grafikkortet.
* Uppdatera chipsetdrivrutiner, kan vara gammal version.

* Uppdatera BIOS - inget jag egentligen rekommenderar om man inte vet hur man gör. Blir det fel så har du en fin hyllvärmare ungefär. Men som en möjlig utväg för egen del, så har jag med det på listan.

Ingen turordning på listan, bara skrev ner de tips jag har.

Hoppas det löser sig.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Inaktiv

okey, tackar för hjälpen

1
Skriv svar