Trådlöst/Internetanslutning

Medlem
Trådlöst/Internetanslutning

Tja, var ska man börja egentligen...
Vi bytte nyligen (Förra veckan) till IP-telefoni, och ungefär samtidigt formaterade jag om den mellersta datorn. När vi hade bytt till IP-telefoni (Tror det var vår internetleverantör, Netatonce, som gjorde det) så fungerade inte internet på den mellersta datorn. (Då efter att vi hade omformaterat)

För att kunna använda internet på samtliga datorer när vi hade bytt till IP-telefoni, var vi även tvungna att innan vi går ut på internet, gå in på 192.168.1 för att konfigurera routern och datorn. Detta gick att göra till den nya datorn, men efter att någon inställning (Vet inte direkt vilken, men det är irrelevant) hade ändrats, kunde vi inte komma in. Som vilken okunnig som helst hade gjort, formaterade jag om datorn för att "häva" inställningen. Fungerade självklart inte, och jag hade samma problem med den mellersta datorn, alltså att man inte kunde komma åt 192.168.1
Det lustiga är däremot att datorn i källaren, som är kopplad på exakt samma sätt som de på övervåningen, fungerar, och man kan även acessa (Svengelska!) 192.168.1 med den, och därmed kunna gå ut på internet. Problemet med de två andra datorerna är att vi inte ens kommer in i 192.168.1, och kan därför omöjligen komma ut på internet.

Vi har lyckligtvis även trådlöst hemma, och kan surfa som vanligt med bärbara datorer, men så fort vi prövade att koppla in den trådlösa anslutningen till den nyaste datorn, så verkar allt fungera (Den tar både emot och skickar 'information') förutom att man inte kan nå 192.168.1, och därmed inte internet. Jag tror att jag har lyckats identifiera felet, men inte hur man åtgärdar det. På IT/CP 6 står det nämligen: Begränsad åtkomst, och på IT/CP 4 står det Enbart lokal åtkomst.
Vad kan vara felet? Datorn i källaren (Den äldsta) har XP, likaså den mellersta och den nya har Vista.

Kort summerat: Efter att ha ändrat till IP-telefoni fungerar inte internet på datorerna, jag får inte tillgång till 192.168.1 som man konfigurerar allt med för att få åtkomst till internet. Jag får däremot tillgång till adressen på datorn i källaren, som jag även har tillgång till internet på. Trådlösa internet fungerar (Har kabel i källaren och uppe) men det fungerar inte när jag försöker koppla in det till datorerna där uppe. Den mottar emellertid information och sänder även info, det står också på TC/IP 6: Åtkomst begräsansad, och TC/IP: Åtkomst Lokal.

Tacksam för hjälp, snabbt!

Medlem

Felet är kanske att ip är 192.168.0.1 och inte 192.168.1.

Inaktiv

Om inte jag har helt fel så kan man inte konfigurera inställningarna på routern om man inte har routern installerad på den datorn man försöker konfigurera inställningarna på. Förvirrar mig själv lite...


signatur

قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس

1
Skriv svar