Bluescreen, hjälp mig!

Medlem
Bluescreen, hjälp mig!

Hej, jag får bluescreen efter ca 5 minuter spelande och får detta error message:
0x0000003b (0x00000000c0000005, 0xfffffA6002CD7DE6, 0xFFFFFA6009C51AE0, 0x0000000000000)

Antar att detta är ett grafikproblem då datorn funkar fint när jag inte spelar.
Kör med Windows Vista 64 bit SP1.

Kan inte alls tyda dessa felmedelanden, så hoppas att någon här på FZ kan det...

Hade liknande problem tidigare för kanske 6mån sedan, då körde jag med XP Home SP2. Kommer dock inte ihåg vad jag gjorde för att fixa problemet.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Om man googlar felmeddelandet finns mycket att hitta. På microsofts sida står följande:

User Action:

If this is the first time you have booted after installing new hardware, remove the hardware and boot again. Check the Microsoft Hardware Compatibility List to verify that the hardware and its drivers are compatible with Windows 2000. For information about the hardware, contact the supplier. If you are installing Windows 2000 for the first time, check the Windows 2000 system requirements, including the amount of RAM and disk space required to load the operating system. Also, check the Hardware Compatibility List to verify that the system can run Windows 2000. If Windows 2000 is loaded and no new hardware has been installed, reboot with recovery options set to create a dump file. If the message continues to appear, select the Last Known Good option when you reboot. If there is no Last Known Good configuration, try using the Emergency Repair Disk. If you do not have an Emergency Repair Disk, contact your technical support group.

Visserligen står det windows 2000, men det kan vara värt ett försök iaf.


signatur

Insert funny qoute here

Inaktiv

Överhettning?


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem
Skrivet av unix:

Överhettning?

Tror jag knappast, grafikkortet ligger runt 50 grader och processorn runt 40.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

Vad är det för hårdvara?

Vet till exempel ett antal 8600GT som gått sönder trots hyfsad temperatur.

Vilket spel gäller det?

Samma resultat i andra spel?


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Okej, kör med:
Intel E8400
Nvidia 8800GTS 640mb
MSI P35 Platinum
4gb PC8500
Antec 450W
Antec Nine Hundred

Börjar fundera på om det kan vara nätagget som är för klent och det är det som gör att datorn får bluescreen, eller kan det hända?

Har 5 fläktar (alla med LED lampor), 1 hårddisk, 2 DVD läsare, moderkort + grafikkort som drar ström...

Spelat Age of Conan när jag fått bluescreen, men också en gång när jag körde 3DMark06.

EDIT: Hmm börjar fundera på om det faktist är överhettning... Direkt efter en BSOD kände jag på grafikkortet och det var skitvarmt, ska höja hastingheten på fläktarna i chassit och se om det hjälper.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

Borde vara överhettning i första hand.

I andra hand att strömmen inte räcker.

Har du provat lägre upplösning i så fall.

Vissa spel ger enormt hög temperatur och kör man högre upplösning går det åt avsevärt mycket mer Watt.

Hade ett liknande problem när jag körde ett tungt onlinespel.
När jag körde Steam och andra spel fungerade allt perfekt.
Det var det specifika spelet som gav för hög temperatur.
Kolla chipset-kylningen också. Inte alla gånger det sitter kylpasta på den.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Kylpasta finns på CPU kylningen, byggde datorn själv så det har den. Fläkten är en Zalman Ultra Quiet, borde funka fint.

Men tror jag ska köpa en Noctua 120mm för extra kylning till grafikkortet.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

Dock chipset på moderkortet.
Brukar eller ska numera sitta kylfläns där också, men det händer att det blir för varmt. Fick det problemet en gång och satte då på kylpasta, vilket gav mycket bra resultat.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Okej, men detta är moderkortet jag har, var skulle man isåfall sätta kylpasta?


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

Under kylflänsen under gröna minnesplatserna


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Den saken det står MSI på asså?

Men okej, ska testa det om jag får bluescreen igen, men var och köpte fläkten och nu har jag inte fått något bluescreen, så tror det fungerar bra.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv

Hoppas det då vid närmare eftertanke kan ju även CPU:n ha blivit överhettad.
Bra i alla fall att ha kylpasta på alla ställen i längden.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

om inget annat funkar så skulle jag nog kolla närmare på nätagregatet
Dock brukar datorn göra plötsliga omstarter om det är den som spökar. Men går nätagregatet väldigt varmt när du spelar så kan det ju vara en varning.

Hade själv en Antec 450W innan men byte upp mig till en Zalman 750W vilket medgav en stabilare, svalare och tystare dator.

Medlem

Nja, problemet är borta nu, nu är det bara problemet med att Funcom verkar ha glömt bort 8800GT och GTS korten då det är totalt ospelbart...

Men tack för all hjälp!


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

1
Skriv svar