Spelen stängs av!

Medlem
Spelen stängs av!

Jag hoppas dett är i rätt forum. Så här är det när jag spelar vilket spel som helst. Så kan jag spela ungefär
15 till 30 min sen stängs spelen ner och inget felmeddelande kommer upp bara desktopen. Någon som vet varför och hur jag kan fixa det?

Inaktiv

Kan det vara överhettning?

Medlem

Nej tror inte det.

Inaktiv

Överhettning eller att minnet tar slut känns det som.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Kör något program samtidigt som kontrollerar temperaturen i datorn, dvs cpu, gpu m.m. och berätta vad du får.

Ett sådant är t.ex. HW Monitor.

Medlem
Skrivet av johanp:

Kör något program samtidigt som kontrollerar temperaturen i datorn, dvs cpu, gpu m.m. och berätta vad du får.

Ett sådant är t.ex. HW Monitor.

Det funkar inte och ladda ner den för mig:|

Medlem
Skrivet av Theronguard:
Skrivet av johanp:

Kör något program samtidigt som kontrollerar temperaturen i datorn, dvs cpu, gpu m.m. och berätta vad du får.

Ett sådant är t.ex. HW Monitor.

Det funkar inte och ladda ner den för mig:|

Menar du 1. Du kan inte ladda ned det; eller 2. Det fungerar inte på din dator?

Det finns annars fler program som kan göra liknande saker, t.ex. SpeedFan, kan vara värt att prova isf.

Medlem

men vaaa, funkar inte att ladda ner det?

Mitt tips, ring till någon som är ganska bra på datorer och fråga.
Sen kan det ju vara en bra idé att lägga på lite extra minne som någon annan sa.

En bra kylning är också bra att ha


signatur

hejsanhejsanhejsan

Inaktiv

Känner för att skriva lite so here we go:

Lägger till att det kan vara så att det är antingen CPU eller/och grafikkort som är överhettat, men det kan även vara chipset på moderkortet som blir överhettat. Är det en P4 så kan det absolut vara chipset.

Plocka bort CPU och kolla kylpasta, gör rent och sätt på ett TUNNT lager bra kylpasta. Man vill egentligen bara fylla porer i materialet eftersom luften i porerna leder värme sämre än kylpasta, som också leder värme dåligt, men bättre än luft. Därför ett TUNNT lager. Ju tjockare lager ju sämre kylning. Efter några hundra timmar ska kylpastan vara "inkörd" och ta ner temperaturen ytterligare upp till 2 grader.

Man kan även plocka bort kylningen på chipset och sätta på pasta, som inte brukar sitta där från början. Det ger riktigt bra resultat.

Grafikkortets kylning är bökigare att plocka bort och man får se upp så att man inte skadar någon ytmonterad skitkrets (vilket används numera).

Tror ändå på chipset eller CPU. Börja med chipset. Inte ens säkert att det sitter kylfläns på chipset. Man vet ju inte vilket system du använder.

Du kan även prova att spela i betydligt sämre upplösning = blir inte lika mycket effektförlust som ska kylas = inte lika varm. För att se om det dröjer längre tid då innan den hoppar ur. I sådana fall bör det vara överhettning. Då bör du kolla i samma spel eftersom en del spel ger betydligt högre temperatur.

Detta är saker som man i och för sig bör ha koll på oavsett överhettning eller ej. Det är det första jag kontrollerar när jag tar mig an en burk.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Kolla noga om du har en gul triangel i aktivitetsfältet efter en krasch.

Medlem

Ok tack så mycket alla det funkar nu:D

1
Skriv svar