Hur man tar bort Vista (?)

Inaktiv
Hur man tar bort Vista (?)

Jag köpte en laptop här om året (en HP dv6000), och denna kom med ett installerat Vista.
Efter lång irritation över att operativsystemet ska sluka så mycket av min prestanda, beslutade jag mig för att ta bort Vista och peta dit XP. Men det är ju inte helt lätt, som vi alla vet.

Hittade denna guide, och har några frågor om den:

http://www.removevista.com/remove_uninstall_delete_windows_vi...

Fungerar denna metod om man har en SATA hårddisk? Nu vet inte jag om jag har det eller ej, men kan vara bra och veta.
Om jag skapar en Revocery Disc, kan jag då smälla in Vista igen med den i fall något skulle gå snett, och jag slutar med arslet i packlådan?

Tack på förhand.

Inaktiv

Det kritiska är att det dräller av XP-skivor som man inte kan boota på, utan bara installera från skrivbordet. Kolla därför först så att den verkligen bootar på CD:n.

När det är gjort är det hela tämligen riskfritt.
Jag har många gånger bootat på en WinMe - eller Win98 startdiskett och då valt "starta med CD-ROM support" eller vad det står. När den sedan står i DOS på a: så skriv bara cd c: och tryck enter. Då ställer den sig på c. Därefter format c: enter. Då ryker innehållet på partition c. När den är klar väljer du att inte namnge partitionen eller vad det nu står (trycker bara enter) så står den sedan duktigt i DOS med en tom c. Nu kan det vara nödvändigt att starta om och trycka delete under uppstart för att komma in i BIOS och där sätta BOOT ordningen så att CD står först. Starta om med XP-skivan i och voala.

Ungefär något sådant. Orkar inte renskriva.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Problemet är att jag inte har floppy i laptopen. Så då måste jag skapa en boot CD istället. Funkar det på samma sätt?
Sen om jag har SATA (vilket jag inte är riktigt säker på) så brukar ju XP vilja ha drivrutiner vid installation, annars hittar den inte hårddisken. Har hört att det finns lösning för dom som inte har floppy, men vet inte hur det går till.
Kanske att metoden som jag skickat länk på helt rundgår problemet med SATA - kan det vara så?

Tack för svaret unix, väntar pirrigt på en lösning.

Medlem

Jag tyckte den där guiden var lite krånglig.
Har för mig att det borde räcka att ta bort partitionen inne i Windows XP installationen.
Men jag kan ju även ha fel.

Om du skapar en hp-recovery så tar den inte precis recovery på hela systemet. Utan kommer bara fixar så som när du köpte den.

Så ta gärna backup på dina dokument och viktiga filer.

Inaktiv

Som jag trodde; jag har en SATA i laptopen. Bootade med XP-skivan idag för att testa, och när jag skulle till att meka med partitionerna sa den "Det går inte att hitta någon hårddisk i datorn..." som det står när man har SATA. I vanliga fall följer ju en diskett med som har SATA drivrutinerna, så att man kan installera. Men hur ska jag göra som inte har floppy?

Hade jag bara kunnat peta in drivrutinerna hade allt gått smort.

Tack på förhand.

Medlem
Skrivet av Ceruphu:

Som jag trodde; jag har en SATA i laptopen. Bootade med XP-skivan idag för att testa, och när jag skulle till att meka med partitionerna sa den "Det går inte att hitta någon hårddisk i datorn..." som det står när man har SATA. I vanliga fall följer ju en diskett med som har SATA drivrutinerna, så att man kan installera. Men hur ska jag göra som inte har floppy?

Hade jag bara kunnat peta in drivrutinerna hade allt gått smort.

Tack på förhand.

Det går inte att välja var filerna finns? Då skulle du ju kunna mata in en CD som du bränt med drivrutinerna på.

Inaktiv

Jag är inte säker på hur det funkar faktiskt... Det finns en till metod som alternativ till disketten med SATA drivrutiner på. Men jag är inte hundra på hela processen.

Medlem

Hade inga problem med att skapa partition i xp installen, körde bara med cd-skiva (xp sp2) och sata disk.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

XP SP2 har ju sata drivisar på disken men har för mig att den fösta XP skivan inte hade det utan man behövde använda sig av en diskett.

Har hittat en sida som detstår hur du skulle kunna fixa in drivisarna och skapa en ny Windows XP installationsskiva.

1
Skriv svar